Går det att särskilja vilja som har blivit premium genom att ha skrivit bra inlägg/förtjänat det och vilka som har betalat sig till det? Det är ju intressant för mig som användare att veta (Denna personen har skrivit så bra inlägg att denna blivit tilldelad premium = jag kanske ska värdera denna persons inlägg högre än en person som "bara" har betalat för premium.)

Det skulle tex kunna stå Premium (tilldelad) eller Premium (köpt).

Annars håller jag med om att man ska värdera de personer högt som lägger otroligt mycket av sin tid med att hjälpa andra.

För de som inte vill betala så är det ju bara att fortsätta se reklamen, för de som stör sig på det så kan man betala en liten slant.

Att ägarna gör en vinst är väl inte så konstigt, de lägger ju ner mycket tid på forumet. Sedan kan jag hålla med om att det dock är medlemmarna som bidrar med de flesta kunskaperna. Oavsett så är jag glad för att forumet finns och att diskussionen inte gått över till FB som är en mycket sämre plattform för diskussioner av dessa slag. Här går det enkelt att söka i respektive kategori.
 
Jonas Persson
J Jsson83 skrev:
Går det att särskilja vilja som har blivit premium genom att ha skrivit bra inlägg/förtjänat det och vilka som har betalat sig till det?
Syftet med premium är inte att visa vem som är mest kunnig, premium är bara en möjlighet att få en lite bättre upplevelse på Byggahus.

Vill du se vilka som har bra omdömen så kan du tex titta här https://www.byggahus.se/forum/members/.
 
Nej det förstår jag, men det hade varit smidigt att se det direkt genom att bara hovra med musen över premiumsymbolen.

Tack för tipset.
 
Mitt ända problem är att jag inte gillar modereringen. Annars hade jag inte tvekat en sekund att pröjsa premium
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vad har denna kommentar med premium att göra?

Du tycker det är fel att erbjuda den tjänsten och är orolig att betalande medlemmar kommer att få förmåner som tvingar folk att betala.

Låt det stanna där och beskyll inte premium för något det inte är.
 
Staffans2000
J Jsson83 skrev:
Går det att särskilja vilja som har blivit premium genom att ha skrivit bra inlägg/förtjänat det och vilka som har betalat sig till det? Det är ju intressant för mig som användare att veta (Denna personen har skrivit så bra inlägg att denna blivit tilldelad premium = jag kanske ska värdera denna persons inlägg högre än en person som "bara" har betalat för premium.)

Det skulle tex kunna stå Premium (tilldelad) eller Premium (köpt).

Annars håller jag med om att man ska värdera de personer högt som lägger otroligt mycket av sin tid med att hjälpa andra.

För de som inte vill betala så är det ju bara att fortsätta se reklamen, för de som stör sig på det så kan man betala en liten slant.

Att ägarna gör en vinst är väl inte så konstigt, de lägger ju ner mycket tid på forumet. Sedan kan jag hålla med om att det dock är medlemmarna som bidrar med de flesta kunskaperna. Oavsett så är jag glad för att forumet finns och att diskussionen inte gått över till FB som är en mycket sämre plattform för diskussioner av dessa slag. Här går det enkelt att söka i respektive kategori.
Så enkelt är det inte. Själv blev jag, till min stora förvåning, insläppt genom pärleporten och frotterar mig nu med gräddan av den Byggahuska eliten.
Att det gör mig till en gubbe som levererar kalla fakta utan personligt tyckande eller ibland rena gissningar, är inte garanterat i och med det fådda premiummedlemskapet.
Vid ett tillfälle skrev jag ungefär såhär -"Låt tanten vara ifred och skaffa dig ett liv". För denna tiosekundersinsats fick jag över etthundra gillanden. Andra gånger har jag lagt ner timmar/dagar på att skriva förståligt för att förklara komplicerade lösningar, vilka ibland ger noll respons. Vi hade för några år sedan en medlem som sprutade ur sig trettiofem inlägg per dag. Vissa var väl genomtänkta och till god hjälp för TS, medans andra bestod av helt felaktiga råd, till stor skada för den som följde dem. Han hotade och förolämpade de som inte höll med honom, men belönades likväl med massor av gillningar och bästa svar.

Premiummannen Staffan
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ja, det bästa vore nog en varningsflagga på de tio mest gillade medlemmarna och ge premium till de på plats 30-40 istället.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Ja, faktiskt vore det nog så (med vissa undantag förståss:D).

Staffan
 
A
B Byggdjuret skrev:
Mitt ända problem är att jag inte gillar modereringen. Annars hade jag inte tvekat en sekund att pröjsa premium
Funderar på om premiummedlemmar kommer att bli annorlunda behandlade vid moderering vs ej betalande medlem,man vill väl inte gärna mista betalande medlemmar menar jag:thinking:
 
@Per Eskilsson Varför står det bara att mitt inlägg har raderats. Det var ju faktist bara ett citat från ett diskriminerande inlägg av moderator @Handyman 1 .
Borde det inte i så fall stå att Handymans inlägg har raderats? Det är ju förövrigt också borttaget.

Skärmdump från en diskussionstråd på byggforum där medlemmar debatterar moderering och premiummedlemskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson
Handyman 1 skrev:
Funderar på om premiummedlemmar kommer att bli annorlunda behandlade vid moderering vs ej betalande medlem,man vill väl inte gärna mista betalande medlemmar menar jag:thinking:
En sådan särbehandling är mycket farlig. Det finns mycket man kan göra i världen, men som slår tillbaka på den som gör det. Därför måste man bestämma sig för hur man vill agera och ta konsekvenserna för det.

Skulle det framkomma att det går att köpa sig till rätten att uttrycka sig osakligt eller elakt osv, så kommer Byggahus att hamna i ett mycket svårt läge då många andra skulle reagera. Allt sammantaget så skulle det kosta dem mer än att behandla alla lika oavsett hur mycket man betalar eller hur populär man är. Alla som skriver på Byggahus har ett rykte, är det gott så klarar man troligtvis bättre av ett klavertramp, men inte mer.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Funderar på om premiummedlemmar kommer att bli annorlunda behandlade vid moderering vs ej betalande medlem,man vill väl inte gärna mista betalande medlemmar menar jag:thinking:
Premium kanske vet att uppföra sig! ? ;)

Skämt åsido!
Det tror jag inte och förutsätter att alla behandlas lika.
Sen hoppas jag det krävs mindre moderering här än tex forum som riktar sig mot en yngre medlemmar.
Verktyg till bra pris tips tråden slarvas det en del, så även från mig, men jag blir inte besviken eller känner mig påkommen när mod. påtalar "regelöverträdelsen", nu är väl detta lindrigt men jag tycker sällan man ser påhopp eller hot här på Byggahus, jag gissar vi är rätt snälla och lydiga överlag. :love:(y)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
@Per Eskilsson Varför står det bara att mitt inlägg har raderats. Det var ju faktist bara ett citat från ett diskriminerande inlägg av moderator @Handyman 1 .

Borde det inte i så fall stå att Handymans inlägg har raderats? Det är ju förövrigt också borttaget.
[bild]
Jag raderade 3 inlägg (Handyman 1, ditt och Byggdjurets) eftersom de var off topic och eftersom de hade anmälts.

Jag vill påpeka att @Handyman 1 inte är moderator. Jag tolkade det som att han skämtade att han var moderator (han hade lagt till en blinkande smiley efter ”Mod”), vilket är olyckligt eftersom det kan missförstås.

Men i övrigt ser du bara ditt eget raderade inlägg, inte andras.

Skärmdump av forumtråd visar raderade inlägg och en aktiv diskussion om forumets premiumfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
es.suhaggyB
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så enkelt är det inte. Själv blev jag, till min stora förvåning, insläppt genom pärleporten och frotterar mig nu med gräddan av den Byggahuska eliten.
Att det gör mig till en gubbe som levererar kalla fakta utan personligt tyckande eller ibland rena gissningar, är inte garanterat i och med det fådda premiummedlemskapet.
Vid ett tillfälle skrev jag ungefär såhär -"Låt tanten vara ifred och skaffa dig ett liv". För denna tiosekundersinsats fick jag över etthundra gillanden. Andra gånger har jag lagt ner timmar/dagar på att skriva förståligt för att förklara komplicerade lösningar, vilka ibland ger noll respons. Vi hade för några år sedan en medlem som sprutade ur sig trettiofem inlägg per dag. Vissa var väl genomtänkta och till god hjälp för TS, medans andra bestod av helt felaktiga råd, till stor skada för den som följde dem. Han hotade och förolämpade de som inte höll med honom, men belönades likväl med massor av gillningar och bästa svar.

Premiummannen Staffan
Det är inte ärkeängeln Gabriel Staffan som talar då? :crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Att en sida har premiumfunktioner har jag ingenting emot så länge det inte innebär att de som inte betalar går miste om grundläggande funktioner. Något som jag inte tycker är fallet här, även om det är lite på gränsen.

Nu är jag inte så mycket på byggahus.se att jag inte kommer betala för att använda sidan, oavsett hur billigt det är men jag vill ändå säga att 35-40 kr per månad för reklamfritt och smålull är alldeles för dyrt i mina ögon, kanske bortsett från de få användare som bor på forumet. Om jag får gissa hej vilt så tror jag att markant fler skulle vara villiga att betala en tjugolapp per månad.

För 40 kronor tycker jag man ska få ordentliga fördelar (men samtidigt inte göra det värre för icke-betalande), t.ex. att ni ingått partnerskap med företag som kan erbjuda rabatt för premiummedlemmar.

Angående reklamblockerar så ska jag erkänna att jag med ganska gott samvete använder det på byggahus, jag tycker att reklamen här är lite väl frekvent samt att den ibland är lite ”ful”. Med ful så menar jag att den gömmer sig bland riktiga artiklar.

B b8q skrev:
Sedan jag bytte webbläsare till Brave (som bl.a. blockar alla annonser) så är såväl Byggahus som Aftonbladet en fröjd att surfa på. Snabbt och annonsfritt.
Ett litet tips är att du inte behöver byta webbläsare för att slippa reklam, om du trivdes med den gamla d.v.s. Man kan få det reklamfritt på i stort sett alla större webbläsare m.h.a. tillägg. Vill man gå ytterligare ett steg så kan man t.ex. skaffa en maskin med programmet pi-hole. Fungerar utmärkt på t.ex. en raspberry pi som kan köpas begagnad för runt hundralappen. Med pi-hole så får du reklamfritt på alla enheter som ansluts till ditt nätverk och det inkluderar reklam utanför webbläsarna också, t.ex. i appar och dyl. Tyvärr fungerar det inte på youtube vilket är tråkigt med tanke på att youtube fullkomligt spammar reklam sedan en tid tillbaka.


es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det kostar väl ingenting.
Jodå, större webbsidor, inklusive forum, kostar en del. Uppenbarligen inte så mycket att vi ska tycka synd om ägarna men samtidigt mer än vad de flesta verkar tro.

B Byggdjuret skrev:
Mitt ända problem är att jag inte gillar modereringen. Annars hade jag inte tvekat en sekund att pröjsa premium
Passa dig så att ingen modererar din ända... (Sorry, kunde inte låta bli. Med ”ända” menas din rumpa, ordet du söker är ”enda”).
Själv har jag inga problem med modereringen men samtidigt så har jag blivit utsatt för ett par tvivelaktiga modereringar, framförallt en lämnade en bitter smak efter sig, så jag förstår din tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.