36 856 läst · 72 svar
37k läst
72 svar
Fått pris av Eksjöhus. Hur minska?
Tyvärr. Byggde ett hus som är väldigt anpassat för tomten (strandtomt) och tog aldrig in offert på någon annan form. Men en hel del. Jag hade 300 h snickare plus lika många timmar till pensionerade gubbar som skivade hela huset.I ipppe skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Vi byggde en variant av ett kataloghus jag ritade om. Sedan köpte jag stomme och hade snickare, målare, VVS mm på löpande. Vi gjorde el, vent, tak, garage/förråd mm själv och förhandlade priser på allt material.
Det blev ingen billigare på sista raden men vi fick in allt vi ville och mycket högre standard än kataloghuset skulle haft.
Det blev ingen billigare på sista raden men vi fick in allt vi ville och mycket högre standard än kataloghuset skulle haft.
Det är precis det du får reda på genom att be om offerter från många. I slutändan skiljer det mycket litet på det färdiga huset mellan tillverkare (dock kan det skilja stort mellan de som bygger)I ipppe skrev:
Jag begärde offert från 10 leverantörer. En del svarade inte, men till slut hade jag 3-4 konkreta alternativ som jag valde mellan.
Skulle rekommendera att du också söker offert från ett par lokala byggare som kan uppföra i lösvirke. De bör vara några som du fått rekommenderat och kan ge en lång lista på bra referenser.
Byggde med Eksjöhus 2014. Var inga problem att göra lite jobb själva. Vi skötte all målning inne och golvläggning , sparade väl lite drygt 100.000 på det. Jobbade skift på den tiden och hade gott om lediga dagar. Kom bra överens med hanverkarna som byggde, så vi körde på samtidigt. Men det fanns ju moment som var tvunget att vara klara en viss tid för att snickarna skulle vidare i sitt arbete. Ju mer man gör själv desto mer kan man såklart spara, men det kan också krångla.
Säljaren sa att vi fick göra vårat först när snickarna var klara med huset, men snickarna tänkte annorlunda
Säljaren sa att vi fick göra vårat först när snickarna var klara med huset, men snickarna tänkte annorlunda
Problemet är att det skulle tagit längre än så om jag skulle rest stommen själv. Dessutom ville jag hålla nere tiden som hela hela skiten riskerade att blåsa bort vid en rejäl storm.S surfarn skrev:
Men håller med om att det finns många andra moment som är tråkigare som man hellre skulle lejt bortN nybyggarn3 skrev:
Byt leverantör o välj en där ni är säkra ni får välja bort o göra själva om det är intressant. Tog en ritning själva från en leverantör och modifierade o skickade sedan ut till typ 5 hustillverkare. Slutade med XN villan och huset stod klart förra året. Gjorde en del själva och sparade rätt mkt pengar.
Hej
jag håller på att bygga hus nu med lättbetong. Vi bygger Myresjö vikhög dock är den xl version med 230 m2 bo yta och dubbelgarage bredvid .
3 450 000 miljoner utan tomt.
4 skjutdörrspartier
Heb balk och hea balkar
Stora öppningar
gör allt på insidan själv förutom badrum och el, VVS
Elen drar jag rör själv, och kablar . Elektriker gick med på det och kontrollerar kablarna sedan .
Att Eksjö har hög standard är första gången jag hör det .
behöver du A- ritingarna för solängen så kan du få de av mig .
Detta gör du
1. du tar ritingarna skickar in till en arkitekt som ritar om det .
2. Skickar in ritingarna och begär offert ifrån de som tillverkar takstolar . Tror derome /tass i Stockholm kan hjälpa dig . Priset borde ligga på 250 ex moms med isolering .
3. Ta kontakt med firmor för stomresning. Kolla flera områden där det bygga och knacka på och fråga .
4. Vill du inte ta kontakt med byggarna på plats så går du in på Eniro söker upp adressen , tar fram fastighets namnet . Begär uppgifter ifrån kommunen .
5. Lösull till taket ifrån Sverige och all annan material ifrån polen .
köpte tex 220 mm Isover 540 m2 för 26 tusen
Pm flex med dragtråd i 16 mm rör ifrån polen 600 meter för 1000kr
Min trappa kostar 150-200 tusen i Sverige
Köper den med montage för 78 tusen ifrån polen. Glas och stål .
behöver du hjälp säg till.
Är ingen byggare men har lärt mig skit mycket .
jag hade satsat på derome och beställt allt via de. du slipper transport och fönstren blir monterade på plats .
hör av dig Om du vill bolla tankar
jag håller på att bygga hus nu med lättbetong. Vi bygger Myresjö vikhög dock är den xl version med 230 m2 bo yta och dubbelgarage bredvid .
3 450 000 miljoner utan tomt.
4 skjutdörrspartier
Heb balk och hea balkar
Stora öppningar
gör allt på insidan själv förutom badrum och el, VVS
Elen drar jag rör själv, och kablar . Elektriker gick med på det och kontrollerar kablarna sedan .
Att Eksjö har hög standard är första gången jag hör det .
behöver du A- ritingarna för solängen så kan du få de av mig .
Detta gör du
1. du tar ritingarna skickar in till en arkitekt som ritar om det .
2. Skickar in ritingarna och begär offert ifrån de som tillverkar takstolar . Tror derome /tass i Stockholm kan hjälpa dig . Priset borde ligga på 250 ex moms med isolering .
3. Ta kontakt med firmor för stomresning. Kolla flera områden där det bygga och knacka på och fråga .
4. Vill du inte ta kontakt med byggarna på plats så går du in på Eniro söker upp adressen , tar fram fastighets namnet . Begär uppgifter ifrån kommunen .
5. Lösull till taket ifrån Sverige och all annan material ifrån polen .
köpte tex 220 mm Isover 540 m2 för 26 tusen
Pm flex med dragtråd i 16 mm rör ifrån polen 600 meter för 1000kr
Min trappa kostar 150-200 tusen i Sverige
Köper den med montage för 78 tusen ifrån polen. Glas och stål .
behöver du hjälp säg till.
Är ingen byggare men har lärt mig skit mycket .
jag hade satsat på derome och beställt allt via de. du slipper transport och fönstren blir monterade på plats .
hör av dig Om du vill bolla tankar
Redigerat: