H Hildor skrev:
7 arbetsdagar, hämta fönster, riva, sätta i, kasta gammalt osv. De ska tillbaka o fixa 1 list de tagit sönder samt en bänkskiva de förstört o sätta list över. Sen ska vi ha slutbesiktning.

16 fönster, 3 helglasade altandörrar, 4 markiser uppsatta, jobbet med allt - ca 190 000:-.
Haft ute 3 firmor och en var dyr o 2 låg på ungefär samma.
Ok, det ska bli slutbesiktning alltså..?

Bra! Där har du din räddning, då jag får intrycket av att du inte känner dig helt bekväm i vad du kan ”peta på” och vad som är att betrakta som hantverkarmässigt/det blir inte bättre än så.

Men vem är tänkt att utföra besiktningen?

V Vardagsrum skrev:
Ok, det ska bli slutbesiktning alltså..?

Bra! Där har du din räddning, då jag får intrycket av att du inte känner dig helt bekväm i vad du kan ”peta på” och vad som är att betrakta som hantverkarmässigt/det blir inte bättre än så.

Men vem är tänkt att utföra besiktningen?
Jag har lärt mig massor här o snappat upp så jag känner att jag har lite mer på fötterna nu. Ska se vad han säger imorrn men jag kommer begära att de gör om allt (kanske eventuellt fönsterjustering med?).
Eftersom förtroendet för firman är skadat ska jag försöka begära att de betalar en besiktningsman (om inte så kommer vi ändå ta en).
Så får vi se hur mycket de håller med i. Jag sände honom bara 6 bilder men det är ju typ fel på allt har jag förstått
Imorrn uppfattar jag det som att vi kommer ha ett möte bara, vet inte om dom vill kalla det besiktning, men där vi ska gå igenom allt som e fel.

Glömde säga - slutbesiktning är det dom själv som gör, firman sa att ibland gör dom det o ibland inte, berodde på. De kanske bara gör om man har klagomål?

H Hildor skrev:
Jag har lärt mig massor här o snappat upp så jag känner att jag har lite mer på fötterna nu. Ska se vad han säger imorrn men jag kommer begära att de gör om allt (kanske eventuellt fönsterjustering med?).
Eftersom förtroendet för firman är skadat ska jag försöka begära att de betalar en besiktningsman (om inte så kommer vi ändå ta en).
Så får vi se hur mycket de håller med i. Jag sände honom bara 6 bilder men det är ju typ fel på allt har jag förstått
Imorrn uppfattar jag det som att vi kommer ha ett möte bara, vet inte om dom vill kalla det besiktning, men där vi ska gå igenom allt som e fel.

Glömde säga - slutbesiktning är det dom själv som gör, firman sa att ibland gör dom det o ibland inte, berodde på. De kanske bara gör om man har klagomål?
Fantastiskt med detta forum! Här finns enormt mycket kunskap. Bra att du fått mer på fötterna (elen är ju dyr ändå, så det är bra med tjocka strumpor!).

Kommer chefen (eller ngn annan) hem till dig för mötet? Ett lägligt tillfälle att visa honom bristerna isf och fråga om han tycker att det ser bra ut och skulle vilja ha det så i sitt eget hem.

Om han lägger sig platt, ber om ursäkt, skyller på nyanställd förmåga eller vad som, så ge dem chansen (den måste de ändå få, de har rätt att åtgärda felen).

Om du får vibbar av att han kan tänka sig att låta fixa det allra värsta, samt tjatar om hur bra fogen är (det är den inte) och att huset är snett osv, så gör klart för honom att du kommer att hålla inne delar av betalningen och ta in en opartisk besiktningsman.

Frågan är om det inte kan vara värt att kosta på en besiktningsman ändå.

De felen vi har kunnat se är med bara några bilder som grundval, och de bilderna är det du som tagit. Vad mer kan inte vara fel? Du är inte helt säker på vad man egentligen ska titta efter när det gäller sådana här saker, du kan ha missat saker som en i ämnet mer bevandrad person direkt hade sett och skrikit över.

Och jag kan inte låta bli att undra, om de lämnar lister och brädor sådär jäkla illa, hur ser det ut under listerna och brädorna? Är det drevat ordentligt, isolerat där det ska, rätt vinkel på fönsterbleck/dropplister..? Är fönsterna ens raka, eller är något annat tokigt som kommer att medföra fuktskador på antingen hus eller fönster, vilket förstås märks först om några år (när firman har kursat).

Så oavsett vad chefen (eller vem det nu är) säger, så bör du nog låta dem veta att du kommer att ta in en opartisk besiktningsman med rätt kompetens.

Ovanstående är bara mina tankar, ska inte ses som en ”manual”!

• Gilla
Ingo Engler och 2 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Men till tegel och stenfasad ska det väl fogas/muras runt fönstren och inte vara någon ful trälist eller plåt?
Drevning mellan karm och tegel som täcks av en smal list som sitter så nära teglet som möjligt är väl den mest långsiktiga och hållbara lösningen tänker jag.

Som ovanstående.
Ser det ut så på utsidan, så hade jag inte litat en sekund på att det är drevat och tätt runt omkring.

Bytte fönster för ett tag sedan, och de stjärnorna fick göra om det tre gånger för att de inte visste hur man monterar fönster.
Tänkte göra en tråd om detta, men inte kommit till skott än.

V Vardagsrum skrev:
Fantastiskt med detta forum! Här finns enormt mycket kunskap. Bra att du fått mer på fötterna (elen är ju dyr ändå, så det är bra med tjocka strumpor!).

Kommer chefen (eller ngn annan) hem till dig för mötet? Ett lägligt tillfälle att visa honom bristerna isf och fråga om han tycker att det ser bra ut och skulle vilja ha det så i sitt eget hem.

Om han lägger sig platt, ber om ursäkt, skyller på nyanställd förmåga eller vad som, så ge dem chansen (den måste de ändå få, de har rätt att åtgärda felen).

Om du får vibbar av att han kan tänka sig att låta fixa det allra värsta, samt tjatar om hur bra fogen är (det är den inte) och att huset är snett osv, så gör klart för honom att du kommer att hålla inne delar av betalningen och ta in en opartisk besiktningsman.

Frågan är om det inte kan vara värt att kosta på en besiktningsman ändå.

De felen vi har kunnat se är med bara några bilder som grundval, och de bilderna är det du som tagit. Vad mer kan inte vara fel? Du är inte helt säker på vad man egentligen ska titta efter när det gäller sådana här saker, du kan ha missat saker som en i ämnet mer bevandrad person direkt hade sett och skrikit över.

Och jag kan inte låta bli att undra, om de lämnar lister och brädor sådär jäkla illa, hur ser det ut under listerna och brädorna? Är det drevat ordentligt, isolerat där det ska, rätt vinkel på fönsterbleck/dropplister..? Är fönsterna ens raka, eller är något annat tokigt som kommer att medföra fuktskador på antingen hus eller fönster, vilket förstås märks först om några år (när firman har kursat).

Så oavsett vad chefen (eller vem det nu är) säger, så bör du nog låta dem veta att du kommer att ta in en opartisk besiktningsman med rätt kompetens.

Ovanstående är bara mina tankar, ska inte ses som en ”manual”!
Visst är det! Fantastiskt forum och hjälpsamma folk :)
Det är VD'n (jag tror han äger företaget) som kommer hem till oss imorrn, samt deras byggchef sa han.
Jag skulle tro att vi i vilket fall som tar in besiktningsman så är vi på det säkra, inte så roligt om fasaden ruttnar sönder pga deras misstag (o sen företaget kånkat som du säger).
Jag har tagit nån enstaka bild på arbetet oxå, eftersom jag tyckte det fattades isolering i nån lucka vid fönsterna, ska leta upp o posta den med. Som du säger så är jag helt grön på detta men det känns skönt att ha fått magkänslan bekräftat att det varit mer än lite vajsing med detta..och att jag sen tänkte att fog..är det bra att quickfixa med det egentligen (Det verkar det ju inte vara), men svårt o hävda sig mot dom när man inte har kunskapen o vet vad man ska backa upp med. Men nu har jag massor tack vare er - toppen!

• Gilla
Ingo Engler och 1 till
  • Laddar…
Om du fick det här jobbet utfört gratis så är det väl "okej", om det var någon som ville göra sitt första jobb.

Man blir mörkrädd.

Enough said, alla har redan sagt bra saker ändå.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Här är bilder som jag tog då de höll på. Ser att mittenfönstret i vardagsrummet inte sitter i lika höjd som det vänstra, ingen jätteskillnad men ändå.
Jag har ljusat upp dom extremt mycket, hoppas det går o se ändå, annars får jag posta originalbilderna

• En överbelys bild av ett nyinstallerat fönster i ett vardagsrum med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vardagsrumsfönster med synlig träram och utsikt över trädgård, belyst för att visa höjdskillnad jämfört med intilliggande fönster.
    Skapa konto
  • Två fönster på husfasad där det högra sitter något högre än det vänstra.
    Skapa konto
Tröskeln vid altandörren. När dörren e stängd sticker den ut lite (kanske är normalt). Dörren stängs mot den lilla minitröskeln jag ringat in o sen karmen ut på resterande o sticker som sagt ut lite över kanten.

• Altandörr tröskel som sticker ut på trägolv markerad med cirkel, synlig dörrkarm och utsikt till trädgård.
    Skapa konto
  • Altantröskel med öppen dörr och synlig liten tröskel som sticker ut, inomhus trägolv syns.
    Skapa konto
  • Altandörr med tröskel som sticker ut, vit ring markerar minitröskeln.
    Skapa konto
H Hildor skrev:
Här är bilder som jag tog då de höll på. Ser att mittenfönstret i vardagsrummet inte sitter i lika höjd som det vänstra, ingen jätteskillnad men ändå.
Jag har ljusat upp dom extremt mycket, hoppas det går o se ändå, annars får jag posta originalbilderna
Mitten är öppningsbart medans de två på sidorna är fasta. Har du beställt något annat?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mitten är öppningsbart medans de två på sidorna är fasta. Har du beställt något annat?
Just här är det rätt, jag tänkte mer på själva hela fönstret, om du kollar karmen, så sitter den högre upp på vänstra fönstret än det mittersta. Kanske petitess.

Dock hade vi beställt med egen nyckel till kistorna i altandörrarna, det fick vi. Sen tänkte vi att det behövs inte låsas utifrån, det räcker inifrån..så då kom dörrarna utan handtag på utsidan.... men det ville vi ju ha, dock ej låsbart ute (ingen låskista där, enbart handtag).
De ska återkomma med pris för det och beroende på vad det kostar ska jag begära att vi får det gratis med tanke på allt skit som varit.

H Hildor skrev:
Just här är det rätt, jag tänkte mer på själva hela fönstret, om du kollar karmen, så sitter den högre upp på vänstra fönstret än det mittersta. Kanske petitess.

Dock hade vi beställt med egen nyckel till kistorna i altandörrarna, det fick vi. Sen tänkte vi att det behövs inte låsas utifrån, det räcker inifrån..så då kom dörrarna utan handtag på utsidan.... men det ville vi ju ha, dock ej låsbart ute (ingen låskista där, enbart handtag).
De ska återkomma med pris för det och beroende på vad det kostar ska jag begära att vi får det gratis med tanke på allt skit som varit.
Sant, ser nu..
Ser ut som det finns en del att korrigera innan de sätter salning och foder. :(

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Klart att du ska påpeka att fönstrena inte sitter i nivå. Dessutom är drevningen i ovankant, särskilt gällande mittenfönstret, inte korrekt genomförd. Det kommer ju läcka massa värme där. Nu vet vi väl inte om de petade i mer isolering där efter att bilden är tagen, men jag tycker att du ska begära att VD och hans kompanjon ska ta bort den listen imorgon när de ska inspektera jobbet. Om drevningen är lika kass som på fotot så ska du begära att alla lister tas bort och drevningen görs om där det behövs.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Klart att du ska påpeka att fönstrena inte sitter i nivå. Dessutom är drevningen i ovankant, särskilt gällande mittenfönstret, inte korrekt genomförd. Det kommer ju läcka massa värme där. Nu vet vi väl inte om de petade i mer isolering där efter att bilden är tagen, men jag tycker att du ska begära att VD och hans kompanjon ska ta bort den listen imorgon när de ska inspektera jobbet. Om drevningen är lika kass som på fotot så ska du begära att alla lister tas bort och drevningen görs om där det behövs.
Tack för input, ska be dom ta loss en list imorrn. Jag såg precis en video på hur man ska dreva och det var nog inte så han gjorde det...det trycktes bara in med kniv o låg mer eller mindre i korvar och ojämnt. Jag skulle tro att de inte gjorde mer efter bilden togs men jag är osäker o tänkte inte på det sen. Så lika bra att det kollas imorrn, jag kommer ändå begära att allt görs om så får vi se vad hans svar blir på den bajsmackan för dom.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.

[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?

[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..

[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?

[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.

[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.

[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.

[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.

[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"

[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.

[bild] Snyggt??

[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?

[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
Ser för jävligt ut. Det ska du reklamera. Vad är det för klantskallar som försökt sig på detta jobb.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.