H Harald Blåtumme skrev:
En sak som slår mig, som amatör vad gäller snickeri: jag skulle aldrig acceptera en klinga till kap/ger-sågen som producerar snitt som fransar sig på det viset, varenda snitt ser uppfläkt ut. Inte ens med min grova klinga som jag sågar trallvirke med har jag sett något liknande, den skär som en laser mer eller mindre. Sedan finns ju fintandade klingor som man har till sånt här jobb med foder och lister av div slag, med ännu mer laserlika kvaliteter i snittet.

Så med tanke på att de som monterat dina fönster tycks vara helt okunniga om verktyg och metoder så är det uppenbart att de inte ens uppnår amatörstatus, tyvärr. Att gersåga hörnen på fodren inne blir helt omöjligt om man inte vet hur man ska göra och inte har skarpa lämpliga verktyg och maskiner. De klarade ju inte ens att göra vanliga kapningar så det ser vettigt ut.

Så här ser det ut i ett av de minst perfekta gerade hörnen (alla innerfoder är gersågade i hörnen):
[bild]

Jag känner inte till om det är ett absolut måste att det ska vara gersågat där men det är vad jag är van att se inomhus, ser naturligt ut för ögat.
Du har helt rätt i kapningen, det är mer eller mindre stora flisor som gått av på i princip varje fönster, det ska jag oxå säga till om när de ska fixa. Samt önska gersågade hörn så det ser lite snyggare ut. Jag tror inte de måste göra det men med tanke på hur detta ser ut så kan de försöka visa upp lite bättre snickeriarbete som plåster på såren, det är väl det minsta man kan begära :rolleyes:

hsd
Jo , jag tror att de måste göra om allt för att det ska bli bra
Rikta upp fönstren , dreva rätt och anpassa listerna samt göra nya underbleck

• Gilla
Hildor och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag rekommenderar dig att anlita en besiktningsman. Jag är besiktningsman och ser många fel som måste åtgärdas, framförallt de som innebär risk för fuktskador men såklart också de okulärt mindre snygga arbetena.
Besiktningsman bör se utförd arbete nu och sedan låta firman åtgärder enligt regelverket och sedan ska besiktningsmannen kontrollera att det som åtgärdats är fackmannamässigt utförd
Felaktigheter kan medför stora framtider problem och kostnader
Allt ska vara rätt utförd innan betalning sker

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Den äldre svenske herren - inga problem
Äldre utländsk herre - mycket svårt o förstå vad jag sa o gansjatveksamt många ggr vad han menade. Han använde händer en del för att visa vid fönster o lister.
Yngre utländsk kille - bröt men hade inga problem o förstå varandra. Han hade påpekat en del med deras arbete men ”dom kunde hade” dom äldre sagt, så det han sa var väl inte så mycket värt.
Om så vore, så måste dom ta ner o göra om. Gör om o gör rätt , enklare kan det inte sägas. Så länge du inte har betalt så har du övertaget, så betala för fan inte. Lycka till

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är problemet med kopparen?
Har du koppar på taket (hjässan) så har du fukt i källaren.

TRJBerg
S S.Strularsson skrev:
Har du koppar på taket (hjässan) så har du fukt i källaren.
Förstår inte orsakssambandet.

• Gilla
S.Strularsson
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstår inte orsakssambandet.
Ser ut som en skojare med tanke på hens inlägg

• Gilla
Cjmicke
  • Laddar…
Jag skrev ju att vi beställt besiktningsman, o vi tänkte det var lika bra o ta en innan och en efter de kommer o rättar till.
Utsagan blev typ som ni alla här inne sagt, allt måste mer eller mindre ner för det måste kollas drev så det är korrekt och sen är det väl lika bra de dubbelkollar så fönsterna sitter ok oxå. Den här killen sa fönsterna ska vara raka och i lod.
Lister till inomhus är satta utomhus, plåten på altandörrarna är nog egentligen till tak trodde han, inga glipor ska finnas vid altandörrarna nertill, drevet bör ses över eftersom det finns glipor här o var, slarvigt jobb, den som utfört det har inte kompetens (när jag sa att jag tänkte önska gersågning i hörnen så sa han att den som gjort detta nog inte klarar av att fixa det med tanke på hur detta såg ut), massa småfel och osnygga saker, spikar/nålar som sitter på fel ställe (ska användas andra skruvar/spik), plåten utvändigt till fönsterna är felmonterad.

Han kommer skicka oss och firman, protokollet och de bilder han tog idag, i nästa vecka.
Jag har frågat företaget om de vill börja åtgärda eller om de vill se protokollet först, avvaktar svar.

Sen våra felbeställda (snarare glömda) handtag på utsidan till altandörrarna har de sagt att den låsfirman ska ringa upp i denna veckan, har påmint 2 ggr men ingen har ringt. Idag sa dom jag själv skulle ringa killen och då passa på att fråga om de tekniska datan på fönsterna oxå. Självservice är det bästa :p

• Gilla
  • Arg
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Oavsett vad som är rätt eller fel så tycker jag följa fasaden är snyggast. Funktionellt borde det inte inverka extremt på fönstrets funktion.

• Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Oavsett vad som är rätt eller fel så tycker jag följa fasaden är snyggast. Funktionellt borde det inte inverka extremt på fönstrets funktion.
Det är väl ett av kännetecknen på riktiga yrkesfolk, att kunna anpassa installationen till rådande förutsättningar så att det blir naturligt och bra med den funktion som krävs. Att gå blint efter perfekt lod är kanske inte alltid optimalt.

• Gilla
Borgir och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är väl ett av kännetecknen på riktiga yrkesfolk, att kunna anpassa installationen till rådande förutsättningar så att det blir naturligt och bra med den funktion som krävs. Att gå blint efter perfekt lod är kanske inte alltid optimalt.
Ni har båda rätt, fönstret ska ju vara i lod nu men ändå går inte ett att öppna..så vajsing är det ändå..

H Hildor skrev:
Ni har båda rätt, fönstret ska ju vara i lod nu men ändå går inte ett att öppna..så vajsing är det ändå..
Oj, de har jag aldrig hört någon lyckas med trots mycket lutning...

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Tack för att du tar dig tid att dela med dig.

Bra att du inte antog deras första bud med att de skulle komma ut och "silvertejpa-ihop det".

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jag skrev ju att vi beställt besiktningsman, o vi tänkte det var lika bra o ta en innan och en efter de kommer o rättar till.
Utsagan blev typ som ni alla här inne sagt, allt måste mer eller mindre ner för det måste kollas drev så det är korrekt och sen är det väl lika bra de dubbelkollar så fönsterna sitter ok oxå. Den här killen sa fönsterna ska vara raka och i lod.
Lister till inomhus är satta utomhus, plåten på altandörrarna är nog egentligen till tak trodde han, inga glipor ska finnas vid altandörrarna nertill, drevet bör ses över eftersom det finns glipor här o var, slarvigt jobb, den som utfört det har inte kompetens (när jag sa att jag tänkte önska gersågning i hörnen så sa han att den som gjort detta nog inte klarar av att fixa det med tanke på hur detta såg ut), massa småfel och osnygga saker, spikar/nålar som sitter på fel ställe (ska användas andra skruvar/spik), plåten utvändigt till fönsterna är felmonterad.

Han kommer skicka oss och firman, protokollet och de bilder han tog idag, i nästa vecka.
Jag har frågat företaget om de vill börja åtgärda eller om de vill se protokollet först, avvaktar svar.

Sen våra felbeställda (snarare glömda) handtag på utsidan till altandörrarna har de sagt att den låsfirman ska ringa upp i denna veckan, har påmint 2 ggr men ingen har ringt. Idag sa dom jag själv skulle ringa killen och då passa på att fråga om de tekniska datan på fönsterna oxå. Självservice är det bästa :p
Får du betalt av fönsterfirman för nedlagt arbete för att jaga låsfirman?

Edit: lägg upp protokollen när du får dem, maskat om du vill.

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Får du betalt av fönsterfirman för nedlagt arbete för att jaga låsfirman?

Edit: lägg upp protokollen när du får dem, maskat om du vill.
Nä - men jag ska ta upp det med dom :)
Avvaktar protokollet än, lovar posta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.