5 075 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
Fått fiber - Någon bra router på rea nu?
ang USG. Jag behöver mer än ett lan uttag (2st till varsin ände av huset så att säga) men kan ju ha switch direkt efter. Eller är det att krångla till det. Edgeroutern ger mig ju switchen flera uttag direktMathiasS skrev:Du förlorar ingenting på att skippa en cloudkey. Det är samma sak att ha en cloudkey eller köra mjukvaran på din dator istället. Fördelen med ubiquiti-prylarna är ju att man sätter upp det en gång, sedan behöver man inte mecka något mer. Dvs, nyttan med att ha en cloudkey enbart för att göra mgmt mjukvaran är noll.
Har du inga speciella krav föreslår jag en USG istället för en Edgerouter, då kör du allt i samma gränssnitt.
Då tycker jag du ska skaffa en enkel gigabitswitch att ha efter routern.
Jag skaffade en Edgerouter POE men för att få två routbara interface. Switch har jag ändå efter.
Ubi har förstås fina managerbara switchar som du också kan övervaka/konfigurera via samma gui......eller så köper du bara en blå plåt-netgear och är nöjd med det.
Jag skaffade en Edgerouter POE men för att få två routbara interface. Switch har jag ändå efter.
Ubi har förstås fina managerbara switchar som du också kan övervaka/konfigurera via samma gui......eller så köper du bara en blå plåt-netgear och är nöjd med det.
Ja.blackarrow skrev:
Med reservation för att jag inte har koll på alla detaljer här, USG vs Edgerouter => USG har dpi-funktioner som inte Edgeroutern har.
Tittar man i Unifi Network Controller programmet så kan man titta på denna statistik, och se att allt ser bra ut - man får en väldigt trevlig översikt över alla prylar och portar. Det får man även utan en USG (men ingen dpi då förstås).
En cloudkey i vissa varianter har ju andra fördelar, men om det bara handlar om att köra UNC så försöker jag bara säga att man inte måste ha den igång jämt om man inte vill. Jag startar den en gång i halvåret när jag ska kolla eller justera något, därimellan sklter sig prylarna själva => för mig, ingen vits med en cloudkey.
Tack för all input, något klokare men mkt mer fundersam på vad jag egentligen ska ha får försöka hinna plöja lite mer på nätet ang unifi. I och med att jag redan har en AP från dom så känns det väl som bra att fortsätta på det spåret
Hejsan Hur långt tid efter dem har grävt ner fiber tog det att dem kom och installerade inomhus vi har väntat i flera månader nu ingen kommer ingen info som helst från Entrepentör.Hoppas på svarO olofh skrev:Fiberinstallationen kom tidigare än vad tänkt så nu sitter allt på plats och jag kan kasta ut Telia triple play routern. Men behöver tips på bra router köp, finns det något på rea nu eller det är samma pris alltid?
hade en tråd för ett tag sen där det menades att alla asus i övre prisspannet är bra, ser dock att deras dyraste ligger högt över min budget. Tänker nog att ca 1500kr är max.
har en unifi ap på ovanvåningen så tänker mig följande:
fiberboxen -> router (dold bakom trappan på bottenvåningen) > nätverkskabel till tv platsen där gamla Telia routerna står och nätverkskabel till en switch på ovanvåningens tv plats som matar både ps4, appeltv och unifi ap.
har rör med cat 6 kabel mellan alla platserna så hoppas kunna komma igång efter att köpt router
Liknande trådar
-
Bokhäck - har fått för mycket eller för lite vatten?
Häckar, Buskar & Träd -
Fiber över trädgård till granne - vilka nackdelar?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Worxen har fått fel språk över vintern - och vill inte ta emot lösenordet
Robotgräsklippare -
Vilken fiberleverantör väljer man? - Uppsala
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Har nu fått fiber - men sedan?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G