B BrunoK skrev:
Hej!
Jag har fått bygglov beviljat men när jag nu sitter och ska finjustera ritningarna inför produktion så inser jag att bygglovsritningen inte uppfyller tillgänglighetskraven för badrummet. Att ändra ritningen så den uppfyller kraven (och därmed hur badrummet faktiskt byggs) tycker vi försämrar badrummet.

Kontrollerar man tillgänglighetskraven någon gång?
Om nu kommunen gett oss ett bygglov på en ritning som inte uppfyller kraven vad händer om det uppmärksammas? Det borde väl vara en av kommunens ansvarsuppgifter att kontrollera detta inför ett bygglov, eller?
Under förutsättningen att det invändiga badrumsmåttet som inte visas i din bild är minst 1700 mm så räcker det att vända på duschen för att badrummet ska vara godkänt tillgänglighetsmässigt.
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med måttangivelser: badrum, kök och förmodade installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L LindaCu skrev:
Under förutsättningen att det invändiga badrumsmåttet som inte visas i din bild är minst 1700 mm så räcker det att vända på duschen för att badrummet ska vara godkänt tillgänglighetsmässigt.
Enligt reglerna ska man kunna vända med en rullstol inne i utrymmet. Vårdare ska också ha en viss plats vid duschen för att kunna hjälpa en vårdtagare med duschning.
Så man kan inte möblera rummet hur som helst, kravet på 1,7x1,9m är bara en del av ett förslag på hur man kan uppfylla tillgänglighetskravet.
 
Måtten är ju exakt samma som på exemplet som är godkänt?
Kan som flera andra påpekar inte se att det är något annat än på vilken vägg själva duschen sitter som skiljer. Duschväggarna går ju (förutsätter jag?) att vika in för att ge tillgänglighet till toaletten för besökare, och gäller det någon i familjen tar man ner duschväggarna och hänger upp draperi istället.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Måtten är ju exakt samma som på exemplet som är godkänt?
Kan som flera andra påpekar inte se att det är något annat än på vilken vägg själva duschen sitter som skiljer. Duschväggarna går ju (förutsätter jag?) att vika in för att ge tillgänglighet till toaletten för besökare, och gäller det någon i familjen tar man ner duschväggarna och hänger upp draperi istället.
Detta är minsta möjliga rum inkl placering för att uppfylla minimikraven. Notera cirkeln som måste kunna ritas utan att den går in i toaletten eller handfatet.
Betvivlar att duschen placering nedanför toaletten längst ner i vänstra hörnet är ok. Men ibland släpper de igenom avvikelser.

Layout, minsta toalett och duschrum, måttangivelser, dörr, toalettstol, handfat, rörelseutrymme för rullstol, rosa textlapp. .
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Detta är minsta möjliga rum inkl placering för att uppfylla minimikraven. Notera cirkeln som måste kunna ritas utan att den går in i toaletten eller handfatet.
Betvivlar att duschen placering nedanför toaletten längst ner i vänstra hörnet är ok. Men ibland släpper de igenom avvikelser.

[bild] .
Det vi vill göra är att ha måtten 70/120 på toaväggen. Det ger en cirkel som inte toan inkräktar på vilket den gör på det godkända förslaget du har med i ditt svar, men det ger 10 cm mindre att röra sig på för medhjälparen och lite trängre för medhjälparen när den ska ta sig in i hörnan bredvid toan. Rullstolen får dock lite mer vändningsutrymme :D.
 
BirgitS
B BrunoK skrev:
Det ger en cirkel som inte toan inkräktar på vilket den gör på det godkända förslaget du har med i ditt svar,
Cirkeln får överlappa toalettstolen lite eftersom toaletten är mindre nära golvet där fötterna på den som sitter i rullstolen är.
B BrunoK skrev:
lite trängre för medhjälparen när den ska ta sig in i hörnan bredvid toan.
Vilket väl också medför att det blir trångt för benen när man sitter på toaletten, alltså risk för att de slår i kommoden. Kommoden ska väl vara tillräckligt stor för att den ska gå att använda för att tvätta händerna och en bit upp på armarna samt ansiktet sittande i rullstol.
 
B BrunoK skrev:
Det där med riktningen på duschen var ju en bra aspekt. Konstigt att inte det står beskrivet någonstans i alla tillgänglighetsdokument jag läst. Det skulle i så fall omöjliggöra ett byte av platsen för dusch och toa då man i så fall inte kan stå någonstans utan att behöva kliva in i duschen.

Det blir väl helt enkelt så att vi får knycka 10 cm av köket för att få plats med en 90x90 dusch.
Hur ser hela våningen ut? Frågar så man kan se hur pusslet ska kunna lösas.
 
Tack för alla svar. Vi har löst det genom att ta 10 cm av köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.