när man väl fått bort den så går det att köpa en plast plugg och sätta dit den fastnar åtminstånde inte, är man lite snålare täljer man till en vinkork eller en träplugg istället men de ruttnar förstås med tiden

Efter att ha testat några olika angreppssätt är problemet löst.

Eftersom bulten ursprungligen var 1/2"*1,2" men lite skadad så putsades den till med en multislip. Sen införskaffades en 1/2" hylsa som vändes "bak och fram" så att den passade på bulten. Sen sattes en insexhylsa på ett ledhandtag och så var det bara att ta i för allt vad tygen höll. Alltihop värmdes först ordentligt med gasolbrännare.

Givetvis rörde sig inte bultuslingen en endaste liten millimeter. :(

En liten vinkelslip fick således göra jobbet med att slipa bort bultskallen, och så fram med multislipen igen för att få bort resten av bulten. Det senare gav mig för övrigt svårartad tandläkarkänsla. :D Väldigt enkelt att slipa/borra upp hålet, antingen är metallen väldigt mjuk eller också inte solid (eller både och).

Rensband fram och lite äckeljobb i tio minuter så var det klart. Utan att gå in på detaljer är jag numer av åsikten att alla i hushållet borde ha helt rakade skallar...

Återstår att fixa är en mer permanent lösning på kork/plugg. En konformad plugg i plast/gummi vore perfekt eftersom jag har pajat gängorna. Nån som har ett förslag?

• Gilla
RolfH
  • Laddar…
Plast går inte att fixera mot rostigt gjutjärn med silikon. Silikonet kommer bara att ligga som snor runt pluggen.

Men däremot, gjut en plugg av silikon och knö in den i hålet. Form kan vara den smala modellen av medicindoseringskopp. Det kan ta en vecka eller två att härda men det är bara att härda ut.

Protte

• Gilla
zaza99
  • Laddar…
Det finns tvåkomponents silikon och värmehärdande silikon.

Om du nu har borrat ett hål redan kan du väl dra en gängtapp i lagom dimension typ 3/8 eller 1/2" i hålet så kan du skruva i en ny ändplugg.

Sitter i samma trassel. Måste kapa eller borra bort renpluggen.

Golvbrunn från -61, stopp, fastrostad fyrkantsplugg 9/16. Har värmt ordentligt. Slagit med hammare efter värme. Drog skallen ojämn med blocknyckel med gott grepp och rör på nyckeln för att få mer moment. Kaustiksoda ingen effekt. INgen chans få slang eller rensfjäder förbi vattenlåset.

Vad är bäst?
Borra i centrum av renspluggen, stigande diameter.
Knacka ut den gamla pluggen så gängerna viker sej innåt?
Vilken diameter har pluggen?
Är det bäst att först försöka slipa av skallen på pluggen med vinkelslipen så jag kan se gängorstorleken innan jag borrar?

Om jag misslyckas behålla gängan intakt.
Silikonplugg och Unigum??
Större hål och ny gänga ???

Tacksam goda råd!

Har du testat med 5-56 eller annan "krypande" rostlösningsolja ?
Hade samma problem i min ena golvbrunn, satt som berget trots värme och diverse olika verktyg, varav ett passade precis, men då böjde sig skaftet istället.
Då jag mekat med bilar sen tidigt ålder kom jag på (alltför sent i mitt tycke) varför inte testa med rostlösningsolja ? Sagt och gjort, blötte ner pluggen med jämna rum under ett par dagars tid och framåt kvällen tredje dan så gjorde jag ett försök och höll på att slå av mig knogarna då den lossnade direkt.

Kryp/rostllösningsolja kräver ofta tålamod - låter man bara den verka länga så tränger den in sakta men säkert, har lärt mig det den hårda vägen när man bytt bromsok och andra tjuriga detaljer.

• Gilla
se.byggahus
  • Laddar…
Gjord ytterligare ett försök med Kaustiksoda och till min förvåning fungerade det.
Gissar dock att problemet återkommer och då får det bli olja till att börja med.

Finns det att få tag på fyrkantshylsor 9/16. ?

Sveng skrev:
Prova med gasolbrännare och ex WD40 upprepade ggr. Skiftnyckel med rörförlängning för bra moment. Om trots stor energi inget positivt händer borra bort pluggen och ersätt med lämplig plastplugg/lock.
Jag trodde aldrig att det skulle fungera med gasolbrännare och hylsa så som min plugg satt fast. Jag använde en liten huggmejsel först men det var lönlöst. Värmde med gasol två minuter, på med en 17mm tolvkantshylsa och sen lossnade pluggen lätt.

Samma sits. Plugg -67. Baljan omöjlig att borra i, glashård. Pluggen bör vara mjukare än baljan. Jag ska testa era råd. Tack. Rönninge. Byggt 1911.
Ja pluggen är 9/16”, dvs 14,3 mm.
Jag knackar med hammare, droppar rostlösande olja. Ska leta upp en hylsa 9/16, bör finnas hos brorsan.

• Gammal rostig plugg på 14.3 mm fast i en korroderad badkarsoverkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Supersalle
  • Laddar…
V ValterP skrev:
Samma sits. Plugg -67. Baljan omöjlig att borra i, glashård. Pluggen bör vara mjukare än baljan. Jag ska testa era råd. Tack. Rönninge. Byggt 1911.
Ja pluggen är 9/16”, dvs 14,3 mm.
Jag knackar med hammare, droppar rostlösande olja. Ska leta upp en hylsa 9/16, bör finnas hos brorsan.
Så ser min ut också och aldrig fått upp den. Kör med kompressor och trycker luft istället genom vattenlåset. Jag har en till rensplugg i huset. Under diskbänken. Den går inte lossa den heller så konstaterar att renspluggar är gjorda att inte lossna. Hållit på med den under diskbänken i 20 år nu och nada hjälper. Funkar inte med tryckluft då det är två inlopp. Rostig rensplugg på VVS-installation under diskbänk, svårt att lossa.
Skapa konto

Som sagt, jag borrade bort min plugg. Mässing. Rensade rören. Sedan sitter en vinkork av plast där. Lätt jobb.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
E erber skrev:
Hej!

Någon som har något tips hur man gör för att lossa en igenrostad rensplugg i en gjutjärnsgolvbrunn från 1968.

Pluggen är fyrkantig men jag törs inte dra för hårt med skiftnycken så jag inte rundar hörnen. Finns det något verktyg som greppar alla hörn måntro?

Tacksam för svar.:)

E erber skrev:
Hej!

Någon som har något tips hur man gör för att lossa en igenrostad rensplugg i en gjutjärnsgolvbrunn från 1968.

Pluggen är fyrkantig men jag törs inte dra för hårt med skiftnycken så jag inte rundar hörnen. Finns det något verktyg som greppar alla hörn måntro?

Tacksam för svar.:)
Jag har en likadan, har funnits där sedan 1961, men sedan 1989 när en ny matta lades in, sitter det dessutom en plastinsats i den. Många, många ggr har jag försökt med olika verktyg att få loss pluggen men plastinsatsen och ett diskbänksskåp begränsar manöverutrymmet så alla försök har lett till att antingen verktyget glidit av den låga kanten på fyrkantspluggen eller så har det inte funnits plats att vrida. Det har slutat med att jag hällt i avloppsrens som verkat över natten och sedan har det klarat sig ett halvår till.
Nu i helgen funkade inte heller det längre. Vattnet stod kvar i brunnen på morgonen och hade bara sjunkit en centimeter - det täckte även avloppspluggen. Efter att googlat (bl.a. här) och fått en massa tips hade jag bestämt mig för att göra ett försök annars borra ur den. Borren skulle komma åt. Jag behövde dock inte göra det.
Efter att jag skopat upp vattnet började jag göra rent omkring pluggen med hjälp av några spetsiga verktyg (se bild), därefter sprayade jag med nån gammal rostlösare. Jag väntade några minuter och under tiden letade upp min allra första hylsnyckelsats, ca 45 år gammal. Då var de flesta hylsor 12-kantiga tror inte det fanns sexkantiga då. En 17mm hylsa passade utmärkt. Med ett lågt skaft försökte jag försiktigt lossa - och - den rörde sig direkt utan större kraft. Nu fick jag byta grepp en massa gånger eftersom plastinsatsen och kanten på diskbänksskåpet begränsade rörelsen, men loss var den! Jag behövde inte borra och pluggen (av mässing) gick enkelt att göra ren och återanvända.
Jag vet inte vad som var orsaken - avloppsrensmedlet som stått under natten, min noggranna rengöring runt pluggen, en hylsa som passade perfekt och det långa skaftet eller förmodligen en kombination. Ge inte upp! Verktyg för avloppsrensning: hylsnyckelsats, rostlösare och spetsiga redskap på ett underlag.
Skapa konto

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
A
Hand håller ett par svarta cykelhandtag framför förpackningen, tänkt som tips för hemmagjorda proppar.
Skapa konto
Hand håller ett modifierat cykelhandtag och en gammal propp, tips för att skapa en ny propp billigt.
Skapa konto
Gammal sliten båt durk med en cirkulär lucka och en tätad ände, smutsigt och använt tillstånd.
Skapa konto
Ett tips till ny propp för er i samma sits -ett cykelhandtag från dollarstore för rånpriset 10:- paret =5:-för en propp (y)
Skär av änden längst ut och täta det lilla hålet med nåt ,körde silikon själv så är den klar
Borra ur skiten är ju det enda som inte sliter ut verktyg i onödan

• Gilla
johnjensen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.