10 406 läst · 20 svar
10k läst
20 svar
Fastpris och extraarbete samt avbrutet annat kontrakt
så att det inte råder någon tvekan, golvet på balkongen är "taket" för undervåningen i vår 30-tals villa.H hempularen skrev:Om man tittar på anbudet, så är det ganska otydligt. Renovering av balkong...
Det tak de hävdar att de nu åtgärdat, är det tydligt skilt från balkongen, eller kan man se det som att taket är golv till balkongen?
OM taket och balkongen är någorlunda skilda saker, så kan firman ha rätt i att åtgärdande av taket inte täcks av anbudet. Men de har varit väldigt otydliga, och vid otydlighet gäller konsumentens tolkning.
....
tyckte att det var rätt tydligt. Mycket i byggoffferterna är svammel för oss lekman, generellt, men detta tyckte jag var tydligt:JapeFox skrev:
"
Fast Pris
Arbetskostnad för hela arbetet: 20 000 SEK inkl. moms
Materialkostnad samt återvinning: 9 000 SEK inkl. moms
Preliminärt ROT avdrag 6 000 SEK inkl. moms
Att betala (efter ROT avdrag) 23 000 inkl. moms
Detta är exklusive tillval. "
och vi har inte gjort eller blivit offererade några "tillval".
Moderator
· Stockholm
· 53 037 inlägg
Med den balkongkonstruktionen så är balkong och tak samma sak. Anbudet säger renovera balkong. Då skall det fasta priset gälla även om det är mer rötskadat än firman kanske trodde. I normalfallet hade firman gjort en skrivning som tydligt specar att OM takbjälkarna visar sig vara skadade så tillkommer arbete osv.
Men även med en sådan skrivning så är firman skyldig att meddela sina upptäckter omgående och få en bställning/godkännande för att utföra extra arbeten. Enl. konsumenttjänstlagen.
Med det anbud du fått så skulle ett "lagligt" tillkommande arbete, vara ex. om rötan visat sig gå in även i huskroppen, så att golvbjälkar i rummen innanför hade behövt åtgärdas.
Men även med en sådan skrivning så är firman skyldig att meddela sina upptäckter omgående och få en bställning/godkännande för att utföra extra arbeten. Enl. konsumenttjänstlagen.
Med det anbud du fått så skulle ett "lagligt" tillkommande arbete, vara ex. om rötan visat sig gå in även i huskroppen, så att golvbjälkar i rummen innanför hade behövt åtgärdas.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 561 inlägg
Tyvärr har du råkat ut för "byggbranschens standardavtal": luddigt, gäller inte, och på säljarens villkor. Nu är det redan konflikt, men ett tips är att göra en lista på vad du vill ha, gå sedan ut och begär in budgetoffeter. Låt gärna flera få titta på jobbet innan. Då faller flera ifrån, de pallar inte at göra en riktig offert. F.ö. har jag alltid löpande räkning i mina avtal. MEN Arbetsmängden ska vara uppskattad, liksom material- och distanskostnader (trakt, resekostn). Jag har en skrivning som kräver att "om avvikelser mot lagd plan uppdagas, ska säljaren omgående rapportera till köparen varvid tid- och kostnader ska räknas ut. Parternas överenkommelse noteras skriftligen i e-post". Fakturering med uppföljning av marterial-, arbets- och distanskostander kan man lägga på 14 dgr eller 30 dgr. På detta sätt har jag sluppit de som inte kan sköta sina åtaganden och affärer. Jag slipper också en massa tjafs som inte för projektet framåt för någon. De värsta "hantverkarna" hoppar mellan flera jobb och har dålig koll på sin beläggningsgrad och sina kostnader. De tjänar helt enkelt lite kr/tim pga sitt eget slarv. Sedan må de vara hur yrkesskickliga som helst, men vem har nytta av det om de inte kommer i tid och debiterar utanför överenskommelsen?
Jag tycker TS har gjort en rimlig ansats och försökt kompromissat genom att betala vissa extrakostnader - vad gäller det parallella källarprojektet så tycker jag det var helt fel av företaget att inte avsluta det (!) - två fel blir ju liksom inte ett rätt - och som nystartat bolag känns det som att dom snabbt håller på att halkan in på fel bana med missnöjda kunder osv :/
Men det känns som att jag har en viss förståelse för hur situationen kan ha uppstått...
OM vi antar att firman iaf från början var seriös, så uppskattade dom troligen hur mkt verandan skulle gå på, men sen visade sig att det fanns underliggande problem som kostade mycket mer att åtgärda.
Korrekt hade väl varit då att informera kunden om vad dom had upptäckt (mer omfattande skador på taket under verandan), och fört en diskussion om vad dom skulle gjort.
De två andra alternativen är ju att bara utföra jobbet som var offererat (lämnat ett potentiellt skadat tak under den nya verandan) eller göra som dom gjorde och fixa taket också. Alternativ 1 har man ju också hört talas om firmor som gjort, vilket ju inte är ett bättre alternativ direkt...men 2an kan man ju inte förutsätta att få betalt för om man inte haft en dialog med kunden och kommit överens om detta extrajobb.
/K
Men det känns som att jag har en viss förståelse för hur situationen kan ha uppstått...
OM vi antar att firman iaf från början var seriös, så uppskattade dom troligen hur mkt verandan skulle gå på, men sen visade sig att det fanns underliggande problem som kostade mycket mer att åtgärda.
Korrekt hade väl varit då att informera kunden om vad dom had upptäckt (mer omfattande skador på taket under verandan), och fört en diskussion om vad dom skulle gjort.
De två andra alternativen är ju att bara utföra jobbet som var offererat (lämnat ett potentiellt skadat tak under den nya verandan) eller göra som dom gjorde och fixa taket också. Alternativ 1 har man ju också hört talas om firmor som gjort, vilket ju inte är ett bättre alternativ direkt...men 2an kan man ju inte förutsätta att få betalt för om man inte haft en dialog med kunden och kommit överens om detta extrajobb.
/K
Moderator
· Stockholm
· 53 037 inlägg
Fast så som anbudet är formulerat så får firman (om den vore seriös) åtgärda balkongen i sin helhet, alltså även det som de anser vara taket, tak och balkong är samma sak i det här fallet. Och det till det offererade fastpriset.
Fastpris innebär att arbetet skall utföras till det fasta priset, ibland blir det förlust, ofta blir högre vinst än på löpande räkning.
Med tanke på det som var känt om balkongen så borde firman antingen ha tagit höjd för en "totalåtgärd" redan i anbudet, alternativt tydligt begränsat anbudet till att INTE gälla takbjälkar osv. Och så hade det fått bli ett tillkommande arbete när man efter rivning av balkongens ytskikt upptäckt att skadan var så djup.
Fastpris innebär att arbetet skall utföras till det fasta priset, ibland blir det förlust, ofta blir högre vinst än på löpande räkning.
Med tanke på det som var känt om balkongen så borde firman antingen ha tagit höjd för en "totalåtgärd" redan i anbudet, alternativt tydligt begränsat anbudet till att INTE gälla takbjälkar osv. Och så hade det fått bli ett tillkommande arbete när man efter rivning av balkongens ytskikt upptäckt att skadan var så djup.
Liknande trådar
-
Hur måla kallmur samt väggar källartrapp
Färg, Måla & Tapetsera -
Fönster byte 8 fönster samt 1 altan dörr 170 000 är det rimligt?
Fönster & Dörrar -
Laga/putsa samt måla grundmur
Grund & Markarbeten -
Thuja får "brända" skott samt topparna
Häckar, Buskar & Träd -
Öka hårdheten i vattnet samt tips på företag
Vatten & Avlopp