809 481 läst · 37 svar
809k läst
37 svar
Fastighetsbeteckning - Hitta vem som äger huset eller marken
Man kan även maila kundcenter@lm.se och få kostnadsfri information på enstaka fastigheter.Marlen Eskilsson skrev:Jag får frågor om hur man hittar en fastighetsbeteckning eller vem som äger en fastighet, dvs ett hus och/eller en bit mark.
Jag skriver svaret här så att det kan återanvändas. Kan vara bra också att fylla på med tips och frågor efter hand i tråden.
Har du bara adressen så hittar du fastighetsbeteckningen via Metrias tjänst FastighetSök för alla, en gratis tjänst. Klicka här för att komma till FastighetSök.
När du är inne där hos Metria kan du också för 60 kr köpa djupare information om fastigheten (tomtyta, boyta, taxeringsvärde, servitut etc.). Klicka här för exempel på vad du får för 60 kr.
Har du varken adress eller fastighetsbeteckning till marken eller huset du är intresserad av, kan du köpa en särskild fastighetskarta för ett område, där alla fastigheter med fastighetsbeteckning finns inritade. En sådan karta heter alltså Fastighetskarta och ett alternativ är att köpa den digitalt via Metria, vilket kostar 150-200 kr beroende på hur stort område du vill att kartan täcker. Klicka här för att köpa fastighetskarta hos Metria. OBS! Inloggning krävs.
Ett annat alternativ är att gå till en kartbutik och där beställa en pappersversion av den fastighetskarta från Lantmäteriet du vill ha. De trycks då på beställning och leveranstiden är 1-2 veckor. Klicka här för att komma till en kartbutik på nätet.
Vem äger då fastigheten? Numera är det Lantmäteriet som är ansvarig för fastighetsregistret (tidigare domstolarna). Enligt uppgifter hos Lantmäteriet kan man bara ringa dem och uppge en fastighetsbeteckning, så berättar de vem som är ägare. Deras telefonnummer är 0771-63 63 63.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Såg att Metria har ökat sitt pris på sin "fastighetssök för alla"-tjänst från 60 kr till 75 kr.Marlen Eskilsson skrev:
I tjänsten ingår det "färsk information från fastighetsregistret inklusive aktuella kartor".
En gammal tråd förvisso men jag har inte sett den förrän nu. Äldre ägarhistorik kan beställas hos riksarkivet.se. Du kan beställa ett registerutdrag kostnadsfritt hos kundcenter@lm.se, där finns de uppgifter du behöver, t ex ev tidigare fastighetsbeteckningB berne88 skrev:
En fuling:
Påbörja ett lagfartsärende på https://dafi.lantmateriet.se/login och skriv in fastighetsbeteckning så får du fram vem som äger fastigheten; sen är det bara att avbryta...
/Marcus
Påbörja ett lagfartsärende på https://dafi.lantmateriet.se/login och skriv in fastighetsbeteckning så får du fram vem som äger fastigheten; sen är det bara att avbryta...
/Marcus
Jag hamnade här då jag sökte hur jag ska få kontakt med ägande grannen (som hyr ut sitt hus), och såg då på LMs hemsida att de har en e-tjänst för det https://vem-ager-fastigheten.lantmateriet.se/
Liknande trådar
-
Var hittar jag "udda"-vagnsbult?
Möbelsnickeri -
Var hittar man senaste mjukvara till Growatt VR MID-12KTL3-XH?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur hittar jag info om gammal 220v el-gräsklippare av märket Klippo?
Trädgårdsmaskiner -
Var kan jag hitta denna 3-vingade list i gummi som ska sitta mellan ..
Badrum -
PR-nummer Volkswagen - bromsbelägg - hittar inte rätt nummer!
Övrigt Off Topic