AAh, det sista där såg jag inte även om jag läste om inlägget för säkerhets skull!A Avemo skrev:Det är bara att läsa första inlägget. Där står att såväl laddare som elbil är enfas. Men det kan ju vara bra om man ordnar anslutning till en elbilsladdare att förbereda för eventuella framtida trefasanslutna bilar. Om man får tag på en bil och laddare som klarar trefas så minskar problemet med huvudsäkringarna markant om man bara sänker strömmen.
Ja, då är det ju sant! Även om det som du skriver är bra att jämna ut lasterna så att det itne sker samma sak när en bil med trefasladdare kopplas in.
Moderator
· Stockholm
· 52 282 inlägg
Men matningen av den här centralen ser konstig ut. Det ser ut som jordplinten matas med en klen blå tråd. Det går även en blå från jordplinten till jordfelsbrytaren. Detta tyder på 4 trådsmatning med alltför klen PEN ledare. Men kabeln borde rimligen innehålla en jordledare också. Så varför gör man så här?
Men det är två kraftigare blå trådar på jordplinten varav en går till JFB. Är inte den andra från inkommande kabel och tillräckligt kraftig?H hempularen skrev:Men matningen av den här centralen ser konstig ut. Det ser ut som jordplinten matas med en klen blå tråd. Det går även en blå från jordplinten till jordfelsbrytaren. Detta tyder på 4 trådsmatning med alltför klen PEN ledare. Men kabeln borde rimligen innehålla en jordledare också. Så varför gör man så här?
Om det är en PEN-ledare i matningen vilket det ser ut att vara så måste den vara minst 10 mm². Jag vet inte om det finns någon kabel med fyra ledare varav ingen är gulgrön. Om vi utgår ifrån att det i stället är en kabel med fem ledare varav den gulgröna inte används så är det enkelt att koppla om det till att använda separata PE och N. Då blir det mycket bättre.K Kane skrev: