Man hade absolut inte behövt hyra in en arkitekt för att styra upp ett fönsterbyte. Det hade räckt med att kontakta stadsarkitekten så att han hade kunnat ge dem råd om hur det blir bäst. Sen är det ju faktiskt så att underhåll av kommunens byggnader delar inte budget med skolans verksamhet, så det argumentet köper jag absolut inte. Och som Anna H skrivit tidigare i tråden så hade det inte kostat mycket extra att göra det rätt från början. Hela ärendet andas nonchalans från främst tjänstemän, men även politikerna i kommunen som inte ställer krav på sina/våra tjänstemän. Skulle vi enbart tänka på pengar så förstår jag överhuvudtaget inte varför de byter fönsterna alls. De behövs ju inte bytas. Ren okunskap!
 
Redigerat av moderator:
Tråden sanerad och stängd.

Försök att följa ämnet någorlunda.

Personangrepp hör inte hemma i trådarna.

Ser ni problem, använd rapporteraknappen istället för att gå till motangrepp.

Har någon synpunkter på modereringen av tråden skicka PM till mig. Modereringen ska
inte diskuteras i trådarna.
 
Redigerat:
Då gör vi ett försök med den här tråden igen.

Läs mitt ovanstående inlägg, håll er till ämnet och håll tonen på en trevlig nivå.
 
Ringde stadsarkitekten i flera dagar utan att nå honom. Lämnade meddelande på hans telefonsvarare och även meddelande som de i växeln la in i hans dator. Inget svar!!! q(;^;)p
(Jag var väldigt neutral och saklig när jag talade med honom, så jag blir inte negligerad pga något sådant.)

Har i slutet på förra veckan mailat den större lokala tidningen angående själva fönsterbytet, men även nonchalansen från tjänstemännen. Väntar och ser om detta ger utdelning!

Har även talat med en förälder på skolan som är kommunpolitiker. Han sa att en plan hans parti hade var att sanera bland tjänstemännen. Låter bra, tycker jag! d^_^b

Till sist önskar jag att ni BH:are går in och läser längst ner till höger på sidan som dyker upp i denna länk och ger mig era synpunkter på hur detta rimmar med det som de just håller på med på sonens skola. http://www.e-pages.dk/mellanskane/122/13
 
Roligt att du bemödar dig följa upp tråden...
Med anledning av länken: Visst rimmar det illa... Ofta gäller byggnadsvård och bevarande av kulturintressanta miljöer endast när man pratar visioner. Pratar man verklighet så slår man till och med ned hela byggnader eller kvarter om det passar den dagsaktuella frågan och hänvisar till att det är dyrt att renovera och att man nybygger det nya i "smakfull stil". Så nästa fönsterbyte blir nog med PVC-spröjsade rutor...
Kultursekreteraren i artikeln kanske kan vara behjälplig i denna fråga, tror nog denne kan dela din uppfattning.
 
Här kommer bilderna på förödelsen. Första bilden är på den andra byggnaden de ännu inte gått lös på.
 
  • IMG_3804.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3805.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3811.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det går alldeles utmärkt att få moderna fönster - dock med utanpåliggande spröjs - i samma utförande som det befintliga. Det vet jag, ty jag har sådana hemma och har även beställt motsvarande i yrket.

2. Det går att få moderna fönster - med riktiga spröjs - i samma utförande som det befintliga. Kostar dock förvånansvärt mycket mer än 1., vad jag kommer i håg i alla fall.

3. Kommunen kan både efter egna beslut och efter myndighetskrav, vara tvingade att byta fönster av energiskäl. Man kan tvista om renoverade gammel-fönster är lika energieffektiva och/eller ekonomiskt effektiva eller inte. Min uppfattning som varandes fastighetschef och fastighetsekonom är att moderna fönster är lönsamma i kontors- butiks- och skolbyggnader (motsvarande), däremot mera tveksamt i villor och småhus. Därav kan det vara så att man inte bedömt fönsterrenovering som ett alternativ. Karmarna är ju däremot i stort sett likvärdiga isoleringsmässigt (trä eller metall, ganska liten yta totalt sett). Så det är inget konstigt i att byta bågarna men behålla karmarna.

4. Ska jag spekulera i hur detta onödigt förfulande fönsterbyte har uppkommit så skulle jag gissa: man har delegerat beställningen för långt ner i organisationen, till någon utan tillräcklig kompetens eller befogenhet att fatta rätt beslut. Det kan inte vara en reell ekonomisk fråga, eftersom det torde ha kostat i princip likvärdigt att få fönster enligt punkten 1.
 
Det var ingen vacker lösning med spröjsen. Ser ganska tråkigt ut. Dom bruna bågarna ser mer trogna ut för husets karaktär och ålder än dom nya vita.
 
Det här borde på nåt sätt klassas som brott emot mänskligheten.

Varför kan man inte ta efter England när det gäller skydd av hus? Som det är nu är ju skyddet obefintligt.
 
Nu har vi fått ett svar från "experterna". Saxar in fråga och svar:
"Jag har sett en del (få) äldre hus med helt igenom bruna fönster till en putsad gul, beige fasad, tex Äs slott. Alltså kulören "bajsbrunt" inte rödbruna jordfärger. Kan detta vara originalkulör? När började man använda ren brun täckande färg? Jag placerar den till 70-talet men när var den vanlig tidigare?"

Svar från Stefan Fickler på byggnadsvårdsföreningen
"Det du beskriver låter inte som en orginalfärgsättning men det är svårt att bedöma utan bild. Antikvarier brukar skrapa fram dokumentationsytor på tidigare färgsättningar eller försöka hitta äldre beskrivningar i arkiv. Om man inte kan hitta pålitliga källor brukar man ta inspiration från liknande hus, kanske med samma arkitekt. Men det är inte alltid antikvarier är inblandade och ibland kan det bli fel ändå. Eller så var det rätt? Alla historiska färgsättningar var ju inte lyckade."

Tänker jag efter lite så var bajsbrunt nog ganska vanligt i slutet av 1800, men kanske mest på trävillor. Eller?
 
Bajsbruna hus var poppis 1964-69 och bajsbruna fönsterbågar 1945-53
 
Caput Mortuum eller Kasslerbrunt som oblandat pigment kan nog upplevas som bajsbrunt om det är lite åldrat.
 
Kasslerbrunt! Vilket förskräckligt namn på en färg.
 
AstaS skrev:
Kasslerbrunt! Vilket förskräckligt namn på en färg.
Jag tror att gafsan menar kasselbrunt. Mycket poppis på slutet av 1800-talet, början av 1900, men mindre vanligt idag eftersom som pigmentet tydligen inte lirar så bra ihop med linolja.
 
Haha, ja jag menar kasselbrunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.