19 177 läst · 46 svar
19k läst
46 svar
Fasadritning, hur detaljerad?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Jag har ju bildgooglat osv och sett 100-tals fasadritningar genom åren.KnockOnWood skrev:
Det jag är mest intresserad av är hur mycket det gör om ett fönster tex hamnar 1 mm fel på fasadritningen.
Jag ska dessutom ha liggande panel, frågade handläggaren om det, han ville ha VARJE bräda utritad på ritningen.
Jag tycker det låter vansinnigt men...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Fasadritningen är ju en illustration. Om exakta mått krävs, så skall nog ritningen vara måttsatt.hantverkare1 skrev:Jag har ju bildgooglat osv och sett 100-tals fasadritningar genom åren.
Det jag är mest intresserad av är hur mycket det gör om ett fönster tex hamnar 1 mm fel på fasadritningen.
Jag ska dessutom ha liggande panel, frågade handläggaren om det, han ville ha VARJE bräda utritad på ritningen.
Jag tycker det låter vansinnigt men...
Men om fönstret sitter 10 cm hit eller dit (= 1 mm på ritningen) saknar ju helt betydelse.
Att kräva att få "VARJE bräda utritad på ritningen" verkar snarare sinnessjukt.
Kanske du borde snacka med den stackarens chef om detta.
Är detta normalt i stockholmsområdet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla, inga mått på brädornas bredd, fönsterfoder eller knutbrädor.
Men jag fick bygglov ändå, i Laholm visserligen
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Får nog ta och ringa handläggare nr2.KnockOnWood skrev:Fasadritningen är ju en illustration. Om exakta mått krävs, så skall nog ritningen vara måttsatt.
Men om fönstret sitter 10 cm hit eller dit (= 1 mm på ritningen) saknar ju helt betydelse.
Att kräva att få "VARJE bräda utritad på ritningen" verkar snarare sinnessjukt.
Kanske du borde snacka med den stackarens chef om detta.
Är detta normalt i stockholmsområdet?
[bild]
Kolla, inga mått på brädornas bredd, fönsterfoder eller knutbrädor.
Men jag fick bygglov ändå, i Laholm visserligen
Finns bara 2 i kommunen och nr1 verkar ju inte ha alla flaskor i backen.
Återkommer imorgon, hoppas man får bättre bemötande då
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Ser nu att mitt senaste inlägg kan tolkas som att jag hoppas på bättre bemötande här imorgon. Menar naturligtvis hos kommunen
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Har du bygglovshandlingen som huset ser ut idag?hantverkare1 skrev:
Det bör finnas en kopia på den hos kommunen. Begär ut den, scanna in och ändra eller ändra med tippex.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Här finns tips om hur ritningarna skall se ut, och vilka som krävs.
http://haninge.se/Bygga-bo-och-miljo/Bygglov-och-anmalan/Exempelritningar/Bygglovsalliansen/
http://haninge.se/Bygga-bo-och-miljo/Bygglov-och-anmalan/Exempelritningar/Bygglovsalliansen/
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Nu har jag pratat med kommunen igen.
Begärde ut de gamla bygglovshandlingarna men han sa att dom troligen inte hade några då huset är byggt -41 och att dom skulle kolla och återkomma inom 6 veckor.
Jäkla tid dom ska ha på sig!
I övrigt frågade jag mer om vad som skulle finnas på ritningen och det var som ni sa, inga mått behövs, utan det är bara så att man får en uppfattning om hur fasaden ser ut.
Begärde ut de gamla bygglovshandlingarna men han sa att dom troligen inte hade några då huset är byggt -41 och att dom skulle kolla och återkomma inom 6 veckor.
Jäkla tid dom ska ha på sig!
I övrigt frågade jag mer om vad som skulle finnas på ritningen och det var som ni sa, inga mått behövs, utan det är bara så att man får en uppfattning om hur fasaden ser ut.