N
Om intresset finns, används ju inte idag.
 
Tack för all hjälp och intresse, Bilden visar inte en mur utan en del av en garagevägg - garaget ligger lägre än innergården (kraftigt sluttande tomt), det är därför den synliga delen av väggen är såpass låg.
Ja huset skall putsas om - inte bara någon mur.
Flundran
 
C
N neo11 skrev:
Om intresset finns, används ju inte idag.
Ja, de är byggnadsvårdens "hovleverantör" så jag tror inte de är ointresserade för att det är något udda eller icke nutida. Det är väl snarare tvärtom deras grej.
 
Jag får fråga neo 11 igen: du menar alltså att glasfiberputs och pådragning med genomfärgat silikonhartsbruk inte skall användas - har jag fattat rätt? och isåfall - varför skall det inte användas? Varför rekommenderas så detta av den stora byggnadsfirman (Thages)?
Observera att jag inte alls försöker säga emot. Jag har vänt mig till forumet för att får goda råd. Vad kan vi använda istället? Arbetet är inte beställt ännu och jag vill inte att man skall förstöra mitt hus, där stora delar (inte de delar är från 1875.

Flundran
 
sista meningen blev fel. Skulle stått: Arbetet är inte beställt ännu och jag vill inte att man skall förstöra mitt hus, där stora delar (inte de väggar som är byggda av lättbetong och som skall putsas) är från 1875.
Flundran
 
Är det verkligen så komplicerat? Det borde väl vara att blanda cement med mursand och lämpligt grus i bra färger (vitt och svart?). Proportioner för bra putsbruk kan jag ej. Sedan vid putsning låter du det halvhärda innan du går på med en fuktig svamp och tvättar bort ytcementen.

Kolla boken "Betongens yta" av Tage Hertzell.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
N
F Flundran skrev:
Jag får fråga neo 11 igen: du menar alltså att glasfiberputs och pådragning med genomfärgat silikonhartsbruk inte skall användas - har jag fattat rätt? och isåfall - varför skall det inte användas? Varför rekommenderas så detta av den stora byggnadsfirman (Thages)?
Observera att jag inte alls försöker säga emot. Jag har vänt mig till forumet för att får goda råd. Vad kan vi använda istället? Arbetet är inte beställt ännu och jag vill inte att man skall förstöra mitt hus, där stora delar (inte de delar är från 1875.

Flundran
Hej.
Kanske uttryckte mig lite hårt, klart det kan användas.
Men jag personligen skulle aldrig använda det på en fasad.
Då vill jag bara ha enbart kalk/cementbaserade produkter och även färgen ska vara kalkfärg om det inte är väldigt sjönära och utsatt.
Jag anser att man får en väldigt mycket kortare livslängd med såna produkter.
Har dock aldrig använt genomfärgat silikonhartsbruk, faktiskt inte ens hört talas om det. Jobbar som murare.
 
N
A arkTecko skrev:
Är det verkligen så komplicerat? Det borde väl vara att blanda cement med mursand och lämpligt grus i bra färger (vitt och svart?). Proportioner för bra putsbruk kan jag ej. Sedan vid putsning låter du det halvhärda innan du går på med en fuktig svamp och tvättar bort ytcementen.

Kolla boken "Betongens yta" av Tage Hertzell.
Helst vill man inte blanda bruket själv, då blir det (oftast) inte pumpbart i slang och mycket dyrare om man kör nyputs.
Men går ju att tex köra 0-4 mm NHL, och sen borsta fasaden med rotborste några timmar efter påförande så får man fram stenen.
Dock är ju stenen då vita, man kanske kan tillsätta procenta egna svarta extrasten.
Borde vara möjligt och även pumpbart.
Kollade på bilder nu, är svart ballast i Nhl 5, men du borde ha svagare bruk, men borde vara samma ballast.
 
Redigerat:
N
C cpalm skrev:
Ja, de är byggnadsvårdens "hovleverantör" så jag tror inte de är ointresserade för att det är något udda eller icke nutida. Det är väl snarare tvärtom deras grej.
Ja, du har helt rätt. Men måste ju finnas ett intresse dom kan tjäna pengar på.
Att hjälpa någon med en villa med ganska liten vinst kan vara något annat.
Har varit i målarkalksbutik på söder några ggr och har haft ibland daglig kontakt
med agneta (hon är ju chefen där) på målarkalk i skåne. Och beställt mycket av målarkalk.
Så är inte främmande med deras material.
 
C
N neo11 skrev:
Men måste ju finnas ett intresse dom kan tjäna pengar på.
Jo visst. Deras analystjänster är inte gratis.
Även om man kan få en del gratis rådgivning också, åtminstone sådant direkt relaterat till deras produkter.
 
N
Du har säkert helt rätt.
Jag personligen anser att webers produkter är bättre än målarkalks.
Men i detta fall, så är målarkalks nhl det bästa valet.
Vi putsade sveriges dyraste sommar stuga med nhl5 och sen rotborste, och gästhus, poolhus mm.
Fint blev det.
 
Jag är väldigt tacksam för att det finns mycket input på denna tråden. Men samtidigt måste jag ju medge att nivån på diskussionen är högre än jag som vanlig enkel konsument kan förstå. Jag vill att jobbet skall bli bra gjort. Det är inget hemmajobb; det är en murarfirma som SKULLE göra det som underentreprenör från den välrenommerade stora byggnadsfirma som jag kontaktade (THAGEs).

Men nu är jag som en åsna mellan två eller tre hötappar. Jag har fått ett anbud på cirka 200.000 kr (löpande räkning) på en del av mitt hus (alla andra gamla ytterväggar som INTE ingår här är tegel från 1800-talet. säckskurade tror jag det heter) Den yta som skall putsas här är rätt liten, kanske 60 eller 70 kvm, men uppdelad på många små ytor så jag kan nog förstå om det kan ta rätt många timmar att få det väl gjort.

Hur skall detta göras bra? Jag tycker att silikon låter illa. 7 mm tjockt sa dom att det skulle bli. Och hur hittar vi rätta "småstenar". Akvariesand var ett förslag med det verkar vara ljust och sandfärgat. Marmorkross?Vad är NHL? Och var får jag tag i svarta stenar att blanda i?
Och igen - är det glimmerputs som jag har ? ingen verkar veta...

Tacksamt väntande på svar och råd
Flundran i Lund
 
N
Googla nhl, hydrauliskt kalkbruk. Vi kan väl inte göra hela jobbet åt dig.
Något kunskap måste du skaffa själv!!! Låt bli silikon.
Hur ska någon här veta här om du har glimmer puts. Glimmer är bara fiskfjäll i bruket i princip, eller likvärdigt, ska glänsa lite i solen. Men går att tillsätta om man vill ha vid nyputs.
Efter dina bilder ser det inte ut som du har glimmerputs.
Har fortfarande inte sett bilder på huset och vad du ska göra.
Har du huggit ner all den gamla putsen eller ska du göra det??
Du kommer med för dålig grundinformation för att kunna svara på dina frågor.
Jag förstår ingenting av dina m2 du skriver ovan.
Skit i svarta sten och akvarie sten o allt som nämnts med det.
 
Ja blir lite förvånad av din aggressiva ton. Jag vet inget om byggande. Jag är helt enkelt en konsument som försöker att förstå vad jag skall göra och söker råd på forumet- Jag har uttryckt min tacksamhet gång på gång i tråden.

Jag är läkare och forskare och försöker alltid hjälpa mina medmänniskor med mina bästa råd (men bara om de om de efterfrågas) utan att säga åt dem att jag inte kan göra hela jobbet åt dem. Det är ju också så att den info som man kan hitta på nätet aldrig blir lika bra som den som finns hos kompetenta fackmän-

Jag har laddat upp bilder på både nära och långt håll och förklarat att det gäller en del (ungefär halva) där ytterväggarna är lättbetong. Den gamla putsen är inte nedhuggen vi diskuterar hur detta skall göras på ett bra sätt-. Jag förstår inte vad du saknar för grundinformation men svarar gärna på alla frågor.

Flundran
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
N neo11 skrev:
Jag personligen anser att webers produkter är bättre än målarkalks.
Tja, måste säga att jag inte tycker det finns någon relevant jämförelsegrund faktiskt. Målarkalk säljer traditionella material, Weber "moderna" material.

Men för att vara tydlig så var alltså mitt tips att TS skulle kontakta Målarkalk för en professionell analys av sammansättningen av befintlig puts, inte att han nödvändigtvis skulle använda någon av deras produkter.
Gissningsvis får man blanda sitt eget bruk om man vill uppnå exakt samma utseende, och givetvis måste även samma teknik användas vid själva putsningen.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.