Bara högra kantlisten kvar… :)
 
  • Ett vitt hus med ställning, blå himmel, träd och staket. Webbplatsadress synlig. Renovering eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
FASADEN ÄR KLAR!

Bara målning och fogning kvar… hehe
 
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
Funkar det utan fönster för frugan?
 
  • Haha
Fluxor
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funkar det utan fönster för frugan?
Yes! Det här kommer förhoppningsvis att sätta fart på frugan att ta tag i badrumsdesignen. Det är en massa val som gör att hon *host* jag menar vi fastnar i badrumsprojektet…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
skrapat droppbleck, fogat färdigt och målat över alla rostiga spik med rostskyddsfärg.

Nästa blir att måla droppblecken.

Får tvätta det nedersta igen ev men övre kan jag måla direkt nu.

Tycker de flesta färgburkar alltid är för stora. Borde finnas mindre till ”småjobben”.

Men men…
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Så tröttsamt! Dessa färgbutiker… olika svar varje gång man ställer en fråga.

Jag sa att jag ska måla fönsterbleck/deoppbleck. Inte fönster.

Jag köpte då på deras rekomendation Jotun Demidekk Infinity details. Svindyr 549:-.
Står bara att det skall vara bra på trä men det är ju plåt jag ska måla.

Nu måste jag dubbelkolla detta igen innan jag öppnar burken. Regnet kommer också runt 17 ikväll… suck
 
Fick tag på manualen. Den är perfekt för deoppbleck. Förlåt Colorma…
 
Dock lär det krävas 3-4 strykningar känns det som. Suck 2x…
 
Kanske välja spik och linoljefärg till nästa gavel, fasadprojekt 2024?
I längden är det billigare och bättre även om linoljefärgen när man är ovan kan vara svår att stryka tillräckligt tunnt;)
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kanske välja spik och linoljefärg till nästa gavel, fasadprojekt 2024?
I längden är det billigare och bättre även om linoljefärgen när man är ovan kan vara svår att stryka tillräckligt tunnt;)
Förhoppningsvis behöver jag inte göra om den om ett år. :) som tur är så är resterande fasad redan fixat för tre år sedan. Färgen blev grym men det krävdes ett lager innan den ”bet”.


En fråga. Vågar man måla undertaket? Har varit torrt nu hela dagen samt igår men finns lite risk för regn. Tänker att undertaket borde vara säkrat ändå?
 
Skiter i det, nu kom det lite regn suck…
 
Jag hade målat utan att tveka, sen är det klart ett skyfall med kraftig blåst så är det väl inte optimalt men har färgen varit på en timme eller två så är det nog lugnt. Kan bli matt iof av regn men då är det väl bara ett varv till
 
nikasp
K Kurt-olsson skrev:
Hoppade över den brädan tills jag får svar.
Dock blev det en liten spricka när jag skruvade fast en panel. Men jag kommer låta den sitta. Det är ju bara att måla över enligt mig.
Att du inte spikar istället, det är ett helsike att lossa på gamla igenmålade skruvar när man behöver fixa något. Spikade brädor är enkla att lossa med kofot utan att ha sönder något. Jag använder bara panelskruv där någon bräda slagit sig och skevar/glipar.
 
nikasp nikasp skrev:
Att du inte spikar istället, det är ett helsike att lossa på gamla igenmålade skruvar när man behöver fixa något. Spikade brädor är enkla att lossa med kofot utan att ha sönder något. Jag använder bara panelskruv där någon bräda slagit sig och skevar/glipar.
Har förklarat tidigare i tråden varför jag valde skruv. Det finns för och nackdelar. En nackdel kan vara att det är besvärligt att lossa panel i efterhand. Men det är även besvärligt med spik. Kan tom gå enklare ibland med skruv.
 
K Kurt-olsson skrev:
Men det är även besvärligt med spik.
Nej, inte om man väljer rätt spik.

Man får ju som tur göra som man vill och om fastigheten inte ska gå i arv blir det ju förhoppningsvis'någon annans' problem att rätta till de missar vi gör i dag...
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.