12 873 läst · 156 svar
13k läst
156 svar
Fasadprojekt sommar 2023
FASADEN ÄR KLAR!
Bara målning och fogning kvar… hehe
Bara målning och fogning kvar… hehe
skrapat droppbleck, fogat färdigt och målat över alla rostiga spik med rostskyddsfärg.
Nästa blir att måla droppblecken.
Får tvätta det nedersta igen ev men övre kan jag måla direkt nu.
Tycker de flesta färgburkar alltid är för stora. Borde finnas mindre till ”småjobben”.
Men men…
Nästa blir att måla droppblecken.
Får tvätta det nedersta igen ev men övre kan jag måla direkt nu.
Tycker de flesta färgburkar alltid är för stora. Borde finnas mindre till ”småjobben”.
Men men…
Så tröttsamt! Dessa färgbutiker… olika svar varje gång man ställer en fråga.
Jag sa att jag ska måla fönsterbleck/deoppbleck. Inte fönster.
Jag köpte då på deras rekomendation Jotun Demidekk Infinity details. Svindyr 549:-.
Står bara att det skall vara bra på trä men det är ju plåt jag ska måla.
Nu måste jag dubbelkolla detta igen innan jag öppnar burken. Regnet kommer också runt 17 ikväll… suck
Jag sa att jag ska måla fönsterbleck/deoppbleck. Inte fönster.
Jag köpte då på deras rekomendation Jotun Demidekk Infinity details. Svindyr 549:-.
Står bara att det skall vara bra på trä men det är ju plåt jag ska måla.
Nu måste jag dubbelkolla detta igen innan jag öppnar burken. Regnet kommer också runt 17 ikväll… suck
Fick tag på manualen. Den är perfekt för deoppbleck. Förlåt Colorma…
Dock lär det krävas 3-4 strykningar känns det som. Suck 2x…
Förhoppningsvis behöver jag inte göra om den om ett år. som tur är så är resterande fasad redan fixat för tre år sedan. Färgen blev grym men det krävdes ett lager innan den ”bet”.F fribygg skrev:
En fråga. Vågar man måla undertaket? Har varit torrt nu hela dagen samt igår men finns lite risk för regn. Tänker att undertaket borde vara säkrat ändå?
Skiter i det, nu kom det lite regn suck…
Jag hade målat utan att tveka, sen är det klart ett skyfall med kraftig blåst så är det väl inte optimalt men har färgen varit på en timme eller två så är det nog lugnt. Kan bli matt iof av regn men då är det väl bara ett varv till
Att du inte spikar istället, det är ett helsike att lossa på gamla igenmålade skruvar när man behöver fixa något. Spikade brädor är enkla att lossa med kofot utan att ha sönder något. Jag använder bara panelskruv där någon bräda slagit sig och skevar/glipar.K Kurt-olsson skrev:
Har förklarat tidigare i tråden varför jag valde skruv. Det finns för och nackdelar. En nackdel kan vara att det är besvärligt att lossa panel i efterhand. Men det är även besvärligt med spik. Kan tom gå enklare ibland med skruv.nikasp skrev: