"Det jobbiga är att vem man än frågar får man olika svar..."
Jo, tyvärr är det väl så. Och smaken är som bekant som baken...

Att lägga på puts tycker jag vore värt att tänka över. Särskilt som vissa partier som synes redan är putsade. Blir lite rörigt intryck med både tegel, puts och trä (som på uterummet). Puts är fräscht och ger ett modernare intryck (vilket jag personligen inte tycker det kopparklädda fönstret gör... Sorry)

Har på mitt hus gjort precis det här ingreppet, själv. Med rondell och ståltrådstrissa fräste jag bort det gamla bruket och la sedan i nytt på två fasader. Och jag kan väl sammanfatta det med FY HELVETE VILKET SKITJOBB! Jag gör aldrig om´et! Med facit i hand ångrar jag att vi inte istället lade puts.

Att tänka på vid fogning av mörka stenar är att det gärna tenderar bli kalkfläckigt/missfärgat av det nya bruket (mer ju ljusare bruk man använder). Som amatör är det svårt att undvika spill. Men även proffs kan ha problem med det. På en fasad hade vi en firma som lagade ett parti och vi fick missfärgade stenar även där, trots syratvätt.

Gällande färg på grund och källarfönster så är även det en smaksak och jag tycker ljusa grunder är snygga. Kanske dock inte kritvita. Nackdelen är att de kräver lite mer jobb med rengöring. En skitig ljus grund är inte snyggt. Svart grund tycker jag ser hemskt ut.

Det här inlägget kanske inte hjälpte? :D
 
Ja så är det. Alla tycker ju så himla olika. I detta läge o när vi själv är osäkra så känns det ju lite väl offensivt att göra stora ingrepp /förändringar av huset till stora kostnader.
Det är puts på norra sidan, därifrån ser man inte träpoolhuset. Väldigt få som ser putsen överhuvudtaget då det är på "baksidan" mot en häck.

Skall vi göra ta bort all gammal fog o foga om o byta stenar så gör vi det inte själva.. :) Men det kanske just är därför, för att det är ett helvete som murarfirman lobbar för att de vill putsa istället. Säkert roligare för dem :)

Vi skall nog ha rätt mörk fog om man fogar om allt, som original.

Vita grunden passar ju annars vår utbyggnad som är vit. Skall man ändra det så är det ju att måla grunden i samma ton som fogen, kan bli snyggt :) Små sprickor syns nog inte lika tydligt om man har mörkare grundfärg heller.

Är vi lite osäkra så kanske mellanalternativet är följande:
-byta trasiga stenar
-laga trasig fog med så lik fog som möjligt (då ljusgrå som befintlig blivit med tiden).
-måla om grunden i samma ton som fogen
-ta upp ventilationshål


vänta något/några år o se... om man behöver foga om eller putsa eller göra andra åtgärder :)
Vad tror ni om den planen?
(obs, vi tar in en murarfirma o gör inget själva)
 
Redigerat:
Inga mer synpunkter.? 😀😀
 
Börja med ventilhålen!
 
Hemmakatten
Här är en till som tycker att du ska behålla tegelfasaden. :) Håller även med dem som tycker att grunden ska målas mörk. Foga om fasaden är, som du skriver, ett ganska stort jobb. Men om du jämför med de som har träfasader som måste målas om vart 5-7-10 år så är din fasad så mycket bättre. Kratsa ur fogarna själv och ta in en murare för själva fogningen. Och nåt år senare målar du poolbyggnaden i samma antracitgrå färg som sockeln. Kommer att bli kanonsnyggt.
 
Har preliminärt sagt till murarfirman att vi lutar nu åt renovering av fasaden o behålla tegel.
Han tänkte byta ut några stenar mot ventilationsstenar när de ändå gör om hela sidan får o få ventilation. På andra sidor där de inte gör om får man ju borra upp hål.

Han var påstridig om att impregnering av sidan behövs... Gör det verkligen det om man fogar om?
 
Fönstren skall ju målas om... Jobbet redan beställo o målare kommer om någon/några veckor.
Nere då i någon grå färg samma som grund.
Tycker ni det passar med fortsatt vita fönster uppe eller skall man köra samma grå där också? 😜
 
oooo_quattro skrev:
Han var påstridig om att impregnering av sidan behövs... Gör det verkligen det om man fogar om?
Varför pilla på något som fungerar? Har fasaden hållit borta fukten sen 1960-talet, är det knappast troligt att impregnering behövs nu.
 
Tack för tipset Roland!
Intressant tråd. Nya fogar på hela sidan o ventilation känns som lösningen. Impregnering är jag osäker kring då om det då verkligen behövs.
 
Jag har läst dels att impregnering skall påföras var 4- 5:e år för att fungera och att silikatfärg inte fastnar på vissa impregneringar. Något som noga bör avvägas och kontrolleras innan det utförs.
 
Mkt impregnerande mao
O ja... Svårare o putsa eller måla på det sen ;)
 
Om vi nu målar grunden grå. Fönstren på bottenvåningen grå. Vad tror ni, skall fönstren uppe förbli vita eller är det snyggast med mörkgrå fönster uppe också?
 
Jag hade behållit fönstren vita däruppe, för annars kan huset kännas väldigt mörkt.
 
Ja det är en bra synpunkt..!

Min tanke var att huset ser lite modernare ut med grå fönster. :p

Men det kommer ändå alltid vara vitt runt poolhuset då de skjutdörrarna är vita så då är det nog enhetligt snyggast med vitt uppe överallt 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.