Hej
Har sedan ett drygt år ett tegelhus på ca 200+200m2.Det är byggt -63. Har tegelfasad men
en liten del puts idag samt ett inglasat poolrum (där tegelfasaden är inbyggd nu).
Huset ligger högt med mkt vind och regn.

IMG_2552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2939.jpg
Skapa konto

IMG_2338.jpg
Skapa konto

IMG_2560.jpg
Skapa konto

IMG_2925.jpg
Skapa konto

IMG_2926.jpg
Skapa konto

Tidigare ägaren lagade fasaden på två kortsidor (söder.. där det är koppar runt ett fönster samt väster, där vi har balkongen) och bytte då ca 30 sten och
fogade om (med ful fog) runt dem. Nu har efter förra vintern dör nya problem upp.
Fler stenar har fått frostsprängningar på dessa sidor av huset samt att fogen allmänt är dålig.

Har haft en murare på plats som skulle egentligen byta stenar, fräsa bort all fog på de två sidorna
för att sedan foga och sen impregnera. Men det skulle bli rätt dyrt.
Han rekommenderade att putsa istället (för ca x3 i pris) men då hela huset.
2-3 cm puts putsat direkt på. Nät på de två dåliga sidorna.

Investerar vi pengar 100k-300k i detta vill vi ju att åtgärderna blir värdehöjande. Vi måste låna för
detta. Är tegel mer premium än puts eller tvärtom. Ett modernare utseende borde också vara
värdehöjande?

Kommentaren jag fått från andra kunniga är att en annan sida på huset kan få samma problem om man bara lagar teglet och då har ni 100 000 till i bara att fixa till den nya sidan. Blir ett konstant problem.

Mål: Snyggt hus som inte blir problem med och som får ett högre värde :)

Det jobbiga är att vem man än frågar får man olika svar :confused:

Vad tycker ni, putsa eller behålla tegel?
Snållösning är ju att måla teglet vitt istället?

Största problemet med din tegelfasad som är en skalmur, är att det saknas luftspalt i nederkanten. Stötfogarna bör vara öppna, var tredje/fjärde sten. Då har fukten en chans att bli utvädrad. Kör hål med en hårdmetallborr i fogarna och stoppa in nät, så ni slipper få in möss

I mån av att man kan få tag i tegel som är lika den befintliga, skulle jag säga att behåll tegelfasaden och byt defekta stenar.

En putsad fasad är inte Heller underhållsfri, och om du putsar så får du nog räkna med lagningar med tiden.
Lagningar på en putsad fasad ser värre ut än om du byter en och annan sten i en tegelmur,

Jag hade behållt teglet och lagat det. Snyggt med koppardetaljerna till det röda. Det som drar ner utseendet på huset tycker jag är den alldeles för ljusa färgen på grunden.

• Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
thomas33: Det har du helt rätt i! Hade ett annat hus som också hade liknande fasad o då menade besiktningsmannen att det var viktigt. Såg att den sidan som har lite puts på sig hade några sådana hå (med 2 meters mellanrum)l.
Den lilla sidan som är skadad också hade två hål men båda var igenmurade :(

Bild på icke igenmurad:
IMG_3068.jpg
Skapa konto

Bild på igenmurad:
IMG_3064.jpg
Skapa konto

roland53: Tack för tipset!

Marlen: Tack för kommentaren, vad hade du målat för färg.. svart? (det var nog svart original tror jag mig se)

Håller med ang grundmuren. Sen är din fasad ett påkostat arbete med koppardetaljer, nån specialfog map färgen. Tyvärr är lagningen amatörmässig rent gestaltningsmässigt. Behåll teglet och ventilera det.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Mitt förra teglade hus (från 1926) har också hög sockel och jag målade sockeln svart från att tidigare varit beige/vit och det blev väldigt mycket snyggare. Men huskroppen är betydligt mindre än ditt hus. Frågan är om svart kanske blir för "tungt" hos dig? Det vita känns inte bra.

Originalfogen är snygg!

Redigerat:
Mina grannar har liknande hus och tegel och har en firma där som tunnslammar hela fasaden och sen målar. Blir riktigt snyggt med slammning när man anar fogarna igenom.

oooo_quattro skrev:
Marlen: Tack för kommentaren, vad hade du målat för färg.. svart? (det var nog svart original tror jag mig se)
Om du har en bild på hur det såg ut i original så brukar ju det vara det bästa.

Annars brukar man säga om grundfärgen att den inte ska bryta av för mycket mot fasadens färg utan ha ungefär samma styrka/ljushet/mörkhet. Nu har du en vacker tegelfasad här och då får inte grunden konkurrera med den och lysa. Så jag hade valt något nedtonat. Inte neutralgrå för det brukar upplevas blått.

Här får du tips om NCS-kulörer till grunden: https://www.byggahus.se/renovera/kulorer-till-grunden

– Bra exempel på varmgrå kulörer till grunden är 3502Y, 4502Y, 5502Y. De kommer att se rent grå ut i verkligheten och upplevas neutralgrå, säger Åke Svedmyr.
Vill man efterlikna natursten kan man välja 2005 Y20R, 3005 Y20R, 4005 Y20R, där de två första siffrorna anger hur mycket svarthet färgen innehåller.
Jag hade köpt hem några provburkar och provmålat.

Mitt röda tegelhus från 1964 var grunden från början målad med en blågrå färg.
Hittade denna bild på nätet och påminner om den som finns rester av på min grund:
wpid-img_20140531_221710.jpg
Skapa konto

Snyggt hus! Behåll så mycket av orginaldetaljerna som möjligt. Hus från 50- och 60-talet blir mer och mer uppskattade. Om du tänker så här, det var vanligt att man på mitten av förra seklet moderniserade hus från sekelskiftet och slutet på 1800-talet (när de husen var ungefär lika gamla som ditt är idag) . Man rev då bort detaljer, ornamentik och snickarglädje. Man bytte fasader och tog bort spröjsade fönster. Man ville att husen skulle se moderna ut. Vilka tror du behöll sitt värde i de långa loppet? De moderniserade, eller de som fick behålla sitt orginalutseende?

Tänk också på att det krävs bygglov för att ändra utseende på huset.

Jag skulle fundera på sockelns färg (kom ihåg att måla källarfönstren i samma färg som sockeln), samt renovera och ventilera den tegelfasad du har.

• Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
Hej!
Jag (Vi) börjar luta mer o mer åt att behålla tegelfasaden pga era tips/tankar. Det är ett påkostat hus från början och det tar ju emot att ändra för mycket. Håller med Björn Y med flera..

Om vi nu utgår från att vi kör på att behålla det som det är och göra det då så bra som möjligt...

Lagningarna måste jag också säga är pinsamt dåligt gjorda. De behöver man ju göra om. Frågan är om man behöver fräsa bort allt eller bara den dåliga fogen i samband med att man byter stenar? När jag tittar på fogen på ställen
där den inte är utsatt för sol/väta så är den i original antracitgrå (mörkgrå) och har ljusnat med åren där den fått sol/vatten på sig.
Behöver man impregnera fasaden eller tror ni det räcker med att borra upp hål längst ner som ventilerar?
Det stack iväg väldig i pris om man skall fräsa bort all fog, foga om hela 2 sidor o sen impregnera dem.

Sen till sockeln, det ser ut som att de har målat den en gång svart (mitten) o sedan en gång vit (höger) efter det. Originalet kan vara ljusgrått lite grönt (syns till vänster). Se denna bild under entretrappan, syns ju inte normalt och är dolt.

IMG_3079.jpg
Skapa konto

IMG_3080.jpg
Skapa konto

Skulle nog vara snyggt att måla den "antracitgrå" (som fogen var original från början).. typ NCS S 5502
Hittade detta kort på det på nätet i en beckers katalog:
Skärmavbild 2015-09-26 kl. 13.30.21.png
Skapa konto

Sen är ju garageportarna vita men de kanske går att måla också.

Sen tror jag att de målat det vitt för att det skall passa det utbyggda poolhuset, tror ni inte det?
Kan man ha kvar det vitt då rent estetiskt eller hade det varit snyggt o haft det svart?
(dock är ju fönsterpartierna i poolhus o fönster övervåning vita)
IMG_3075.jpg
Skapa konto

IMG_3076.jpg
Skapa konto

IMG_3077.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Din fog har nog från början varit helt svart! Man blandade i svart färgpulver i fogbruket, men det tog inte många år innan den började ljusna.

Beträffande grundens färg, hade jag följt Marlens råd att köpa hem några provburkar och testat.

Fräs först bort murbruk från fogarna i andra tegelskiftet och se om det räcker för att göra väggarna torra. Borra bort med ett något smalare borr än fogarna och efteråt tryck in musstopp nät, så inte möss hittar in.
Musstopp_Habo.jpg
Skapa konto

Ursäkta men hängde inte riktigt med på hur du menade med detta "
Fräs först bort murbruk från fogarna i andra tegelskiftet och se om det räcker för att göra väggarna torra. Borra bort med ett något smalare borr än fogarna". Menar du att man skall fräsa med en borr..? Idag har de hålrum som ändå finns gjorts varit vertikala mellan stenarna. Kanske lämpligt att göra likadant.

Jag menar givetvis de vertikala fogarna! (stötfogarna)
Enklast är att köra med ett borr som är lika långt som tegelstenens bredd. Några hål bredvid varandra och se till så de blir en öppning så luft kan strömma in.
Att jag skrev andra tegelskiftet, beror på att det kan hamnat bruk på insidan nere vid först, så det inte blir någon ventilation även om du gör hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.