R
C crazytok skrev:
Finns ett nybyggt hus i vårt område som har satt liggande pvc paneler, vita med trästruktur. Liknar den exclusive bilden du la upp, men har ju inte en aning om det verkligen är den dock.

Jag är lite kluven vad jag tycker.... det är fejkträ, det är mycket slätare och blankare än äkta trä, inga sprickbildningar, inget levande. Hade jag inte vetat om det, hade jag nog aldrig tänkt på det. Men nu när jag vet om det, så ser huset lite.... ja, plastigt ut! Lite konstiga lösningar runt knutarna har jag för mig, typ en stående list (ganska smal) som dom liggande löper emot. Inga riktiga knutbrädor liksom. Och säkert andra ställen som det är olika lösningar på, pga att det är plast. Varför man inte satt riktiga knutbrädor förstår jag inte, kanske för att hålla det minimalistiskt och stilrent?

Ett i övrigt jäkligt stort och snyggt hus tycker jag! Kan ta en bild på det vid något tillfälle om du vill se ett helt hus med pvc paneler.... :)

Jag förstår helt klart tanken med underhållsfritt! Det är gött.... (y)
Och hur många plastbåtar är underhållsfria?

Tänkte inte på det ;)
 
Verkar ju tåla högtryckstvätt!
I den här videon ser man lite tydligare hur den fejkade ytan ser ut.
 
R
Peter2400 Peter2400 skrev:
Verkar ju tåla högtryckstvätt!
I den här videon ser man lite tydligare hur den fejkade ytan ser ut.
[media]
Säger inget om hur regelstommen, isoleringen o pappen mår efter en sådan tvätt.

En ren dum i huvudet test, rätt vanligt vad gäller reklam.
 
Redigerat:
  • Gilla
fritidshusbyggare
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Och hur många plastbåtar är underhållsfria?
Alla, så länge de står på land och har ett skyddande tak ovanför.
 
  • Gilla
martinizi och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
En ren dum i huvudet test, rätt vanligt vad gäller reklam.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Verkar ju tåla högtryckstvätt!
I den här videon ser man lite tydligare hur den fejkade ytan ser ut.
Ja, och hur hade en målad träfasad sett ut efter den misshandeln?

Jag har för övrigt aldrig kört med högtrycksspruta på mina husfasader under de drygt 40 år jag bott i eget hus.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla, så länge de står på land och har ett skyddande tak ovanför.
Njae, det skulle jag nog inte säga. Det är en dj-la massa skit som måste städas, tvättas och putsas bort efter vinterförvaringen utomhus. Efter några år på land utan TLC så ser en båt för dj-lig ut...

Så oavsett om man måste måla eller inte, så tror jag inte det finns några "underhållsfria" material. Iaf inte till något som liknar rimlig kostnad.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det skulle jag nog inte säga. Det är en dj-la massa skit som måste städas, tvättas och putsas bort efter vinterförvaringen utomhus. Efter några år på land utan TLC så ser en båt för dj-lig ut...
Du tänker på däck, sittbrunn och sådana ytor som vetter uppåt.
En skrovsida under regnskydd klarar sig nog rätt bra.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du tänker på däck, sittbrunn och sådana ytor som vetter uppåt.
En skrovsida under regnskydd klarar sig nog rätt bra.
Du är välkommen till min båt i vår. Jag tar däck, sitbrunn osv, så tar du skrovet. ;)
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Helt Off Topic:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Du är välkommen till min båt i vår. Jag tar däck, sitbrunn osv, så tar du skrovet. ;)
Lätt gjort med en borrmaskin, gummirondell och polerhätta + lite rubbing och polish.
Vad är det för båt?
Får jag låna den halva sommaren sedan :D

Röd och vit motorbåt på upplagsbockar utomhus med en man som arbetar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Frågan för mig är om Pvc är det mest underhållsfria, jag tror det, men vill gärna ha tips på andra alternativ
Jag kikade på Cedral fibercementpaneler först, men de är ju målade och det finns ingen uppgift på hur länge de förväntas hålla.
Installation av ljusgrå fibercementpanel på husvägg med skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag tror mer på fasadtegel än plast ombudet ska hålla länge.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
[bild]
Det är nog sådana hörnlister det är på huset här i området. Tycker det ser jättekonstigt ut, utan riktiga knutbrädor. Men det kanske bara är jag.... :)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Verkar ju tåla högtryckstvätt!
Varför ens tänka på tvätta fasad, då den sägs vara underhållsfri?
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Och spillet.... vilket blir avsevärt större med trä..
Enkelfassponten på Beijers är ändspontad. I alla fall var den det i somras. Behöver inte bli så mycket spill då...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det skulle jag nog inte säga. Det är en dj-la massa skit som måste städas, tvättas och putsas bort efter vinterförvaringen utomhus. Efter några år på land utan TLC så ser en båt för dj-lig ut...
Detta är visserligen ett rejält sidospår (och snart får jag väl Hemmakatten på mig igen), men se dig omkring i båthamnarna.
Hur många träbåtar finns det kvar, och hur många plastbåtar?
Om du för ett ögonblick bortser från skick och finish.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.