Och hur många plastbåtar är underhållsfria?C crazytok skrev:Finns ett nybyggt hus i vårt område som har satt liggande pvc paneler, vita med trästruktur. Liknar den exclusive bilden du la upp, men har ju inte en aning om det verkligen är den dock.
Jag är lite kluven vad jag tycker.... det är fejkträ, det är mycket slätare och blankare än äkta trä, inga sprickbildningar, inget levande. Hade jag inte vetat om det, hade jag nog aldrig tänkt på det. Men nu när jag vet om det, så ser huset lite.... ja, plastigt ut! Lite konstiga lösningar runt knutarna har jag för mig, typ en stående list (ganska smal) som dom liggande löper emot. Inga riktiga knutbrädor liksom. Och säkert andra ställen som det är olika lösningar på, pga att det är plast. Varför man inte satt riktiga knutbrädor förstår jag inte, kanske för att hålla det minimalistiskt och stilrent?
Ett i övrigt jäkligt stort och snyggt hus tycker jag! Kan ta en bild på det vid något tillfälle om du vill se ett helt hus med pvc paneler....
Jag förstår helt klart tanken med underhållsfritt! Det är gött....
Tänkte inte på det
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
R RapidSledge skrev:
Ja, och hur hade en målad träfasad sett ut efter den misshandeln?Peter2400 skrev:
Jag har för övrigt aldrig kört med högtrycksspruta på mina husfasader under de drygt 40 år jag bott i eget hus.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Njae, det skulle jag nog inte säga. Det är en dj-la massa skit som måste städas, tvättas och putsas bort efter vinterförvaringen utomhus. Efter några år på land utan TLC så ser en båt för dj-lig ut...KnockOnWood skrev:
Så oavsett om man måste måla eller inte, så tror jag inte det finns några "underhållsfria" material. Iaf inte till något som liknar rimlig kostnad.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du tänker på däck, sittbrunn och sådana ytor som vetter uppåt.lars_stefan_axelsson skrev:
En skrovsida under regnskydd klarar sig nog rätt bra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Frågan för mig är om Pvc är det mest underhållsfria, jag tror det, men vill gärna ha tips på andra alternativ
Jag kikade på Cedral fibercementpaneler först, men de är ju målade och det finns ingen uppgift på hur länge de förväntas hålla.
Jag kikade på Cedral fibercementpaneler först, men de är ju målade och det finns ingen uppgift på hur länge de förväntas hålla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Detta är visserligen ett rejält sidospår (och snart får jag väl Hemmakatten på mig igen), men se dig omkring i båthamnarna.lars_stefan_axelsson skrev:
Hur många träbåtar finns det kvar, och hur många plastbåtar?
Om du för ett ögonblick bortser från skick och finish.