2 376 läst · 38 svar
2k läst
38 svar
Fas och Tändtråd draget till armaturen i taket?
Det har snarare varit mer direkt uttryckt historiskt att det var felaktigt med brytning av nollan i de här fallen.A avh67f skrev:
Men det var tydligen ganska vanligt förr enligt tidigare inlägg av AG A. Väntar med stort intresse på en redogörelse i detalj av detta.
Jadu, det var väl också en fråga att bekänna färg genom. Ärligt talat, hur i helsike skulle jag veta VARFÖR det var ganska vanligt förr?GK100 skrev:
Sen får du hemskt gärna rätta mig de gånger som du bevisligen vet att jag har fel. Istället för att komma med beskyllningar om att jag "kladdar okunniga påståenden och synpunkter".
En stor poäng är att göra det korrekt även i mindre stycken som i detta exempel om man gör något ingrepp där dvs som innebär att man ändrar ledningsdragning. Byter man bara brytare etc kan man låta det vara.O skrev:
Din sk stora poäng tillför inget varken för någon insatt som klarar sig oavsett eller någon osäker som inte ser helheten och ofta som märks i många trådar utgår från tex gällande färgstandatd osv.
Hur fan skall någon kunna redogöra det i detalj?GK100 skrev:
Kan bara upprepa att I mitt föräldrahem är sannolikt samtliga lampor brutna på nollan. Dumt, tycker jag. Men likväl är det så. Är redogörelsen detaljerad nog?
Arrogans, klär ingen!
Du kan ju börja med att förklara hur du vet att det var ganska vanligt förr och kanske när i tiden och om det varierat tex i olika områden mm. Alltså att bekänna färg och visa insikter, intresse i en liten del av elinstallationstekniken. Frågan varför kan vi ta som ett senare mer svårfångat steg.A AG A skrev:Jadu, det var väl också en fråga att bekänna färg genom. Ärligt talat, hur i helsike skulle jag veta VARFÖR det var ganska vanligt förr?
Sen får du hemskt gärna rätta mig de gånger som du bevisligen vet att jag har fel. Istället för att komma med beskyllningar om att jag "kladdar okunniga påståenden och synpunkter".
Hetsa nu inte upp dig fundera lite istället och hjälp till i frågan. När var installationerna utförda i ditt exempel, var det omlagt vid olika tillfällen osv.Intet skrev:
Ignorans får man acceptera oavsett om den klär eller inte.
Om du nu tycker att jag ska bevisa min duglighet för att få delta i diskussionerna, så tar jag för givet att du ställer samma krav på alla andra.GK100 skrev:
Men, jag kan för egen del säga att jag mest sett det på hus byggda på 50-, 60-, och 70-talet. Då jag bara bott o Stockholm, Borås, och Arvika så är det väl i huvudsak där jag sett det. Vidare hade jag en svärfar som var elektriker, som nämnt det. Även på detta forum ses ibland den typen av koppling.
Sen är min fråga till dig. Tycks jag vara ensam om att ha gjort den iaktagelsen, om du läser övriga svar i tråden? Vad får dig att påstå att jag har fel?
Nej det är inga krav på några bevis mest att du skrev ganska vanligt och då undrar jag lite var den inställningen kommer från, grundar sig på. Nu har du ju angett lite i den riktningen så då får det vara bra med det.A AG A skrev:Om du nu tycker att jag ska bevisa min duglighet för att få delta i diskussionerna, så tar jag för givet att du ställer samma krav på alla andra.
Men, jag kan för egen del säga att jag mest sett det på hus byggda på 50-, 60-, och 70-talet. Då jag bara bott o Stockholm, Borås, och Arvika så är det väl i huvudsak där jag sett det. Vidare hade jag en svärfar som var elektriker, som nämnt det. Även på detta forum ses ibland den typen av koppling.
Sen är min fråga till dig. Tycks jag vara ensam om att ha gjort den iaktagelsen, om du läser övriga svar i tråden? Vad får dig att påstå att jag har fel?
Givetvis har jag sett mängder av trådar här på temat och även de typiska med jordade uttag bytta och utan inkopplad PE osv. Ofta med diverse inlägg som ska förklara, försöka skyla över att det är I olika allvarlig grad fel. Det är ofta helt onödigt att ställa sig på tvären i dessa fall enklare att konstatera att det inte är korrekt men sånt som händer och att man kan/bör tänka sig rätta om/när det passar.
Annars är det mest vad jag skrev i #16 som hör sakligt sett till eventuella bedömningar historiskt i mer formell mening även om givetvis praktiken varierat.
Och eftersom jag tycker mig ha en rätt stor erfarenhet av elinstallationer, både nya och g:a, så vill jag påstå att det INTE är vanligt med brytaren i nollan och tom sällsynt sedan FK ersatte OVIR och plasten med flerfärgade trådar kom i kablar.
Nu har jag sagt att det var ganska vanligt förr. Däremot har jag inte påstått något om att det var rätt, eller fel. Jag har bara sagt att jag nog skulle låtit det vara, om det inte var enkelt att ändra.GK100 skrev:
Nej det är inga krav på några bevis mest att du skrev ganska vanligt och då undrar jag lite var den inställningen kommer från, grundar sig på. Nu har du ju angett lite i den riktningen så då får det vara bra med det.
Givetvis har jag sett mängder av trådar här på temat och även de typiska med jordade uttag bytta och utan inkopplad PE osv. Ofta med diverse inlägg som ska förklara, försöka skyla över att det är I olika allvarlig grad fel. Det är ofta helt onödigt att ställa sig på tvären i dessa fall enklare att konstatera att det inte är korrekt men sånt som händer och att man kan/bör tänka sig rätta om/när det passar.
Annars är det mest vad jag skrev i #16 som hör sakligt sett till eventuella bedömningar historiskt i mer formell mening även om givetvis praktiken varierat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Är det kvicksilverrör? Jag rekommenderar att du drar en skyddsslang, kabelmantel eller tejp över de där ledarna så att inte UV-strålningen från lysrören äter upp dem. Kolla också att de inte ligger tryck på dem mot kanten på armaturen vid övergången till tak.
Det där är en högst tillfällig armatur och dragning nu under renovering. skall dit med modernare grejer senare..Bo.Siltberg skrev:
Då måste jag bara fråga. Menar du, att du som erfaren elinstallatör istortsett aldrig sett en strömbryare, med bruten nolla? Samt att det absolut inte var vanligare på 50-70-talet?E elmont skrev:
Det har aldrig varit vanligt med brytaren monterad i nollan, och det i stort sett upphörde när trådarna fick olika färger.
MEN det finns enstaka fall, jag har en bilmek boende i byn som jag har hjälpt lite med hans hempul. Han har svårt att förstå varför man inte sätter brytare och säkringar i nollan.
MEN det finns enstaka fall, jag har en bilmek boende i byn som jag har hjälpt lite med hans hempul. Han har svårt att förstå varför man inte sätter brytare och säkringar i nollan.