Akzid skrev:
Arbete med spänning, annvänder man sig av i sverige också... mer och mer för att det spar mycket pengar...
Jasså, det trodde jag faktiskt man lagt av med för tiotals år sedan här, pga hälsoeffekterna på dårarna som utför arbetet....

MathiasS skrev:
Jasså, det trodde jag faktiskt man lagt av med för tiotals år sedan här, pga hälsoeffekterna på dårarna som utför arbetet....
Det har däremot varit relativt ovanligt här, numera förekommer det inte sällan redan på spänningsnivåer från 50-70kV och uppåt. På kontinenten har det använts sedan lång tid tillbaka och de långsiktiga hälsoeffekterna är väl utredda i dessa fall. Givetvis innebär det en direkt och mycket allvarlig risk för hälsan om man använder felaktiga metoder och material men det är ju en annan sak.

Man måste inse de fysikaliska sambanden för magnetfälten kring kraftledningar, ofta är strömmarna relativt låga i dessa, det är ju därför man nyttjar hög spänning vid stora effekter och långa avstånd. Dessutom är nog hälsoeffekterna vid kraftfrekventa elektromagnetiska fält ganska väl kända och utredda, man ska inte jämföra med lokförare som sitter hela arbetstiden endast dm från en mycket kraftig trafo eller ställverksarbetare vid stålverk osv.

En källa som kanske man däremot bortser från är obalanserade vagabonderande strömmar både i byggnader och kommande från ledningsnät för fjärrvärme, vatten osv.

Om vi sätter TCO gamla gränsvärde för magnetisk flödestäthet till 1 så vill jag minnas att t ex en overheadapparat fick värdet 1 000 och ett ellok ca 15000. Det torde nog vara motorn i elloket som är värst då dessa 16000 V har en periodicitet på 16 1/3 Hz.

Jag skulle personligen vara betydligt mer rädd för en induktionshäll, som ju i princip är en stillastående elmotor än för den kraftledning du nämner.

Rättelse periodiciteten skall vara 16 2/3 Hz.

Nu ska jag äntligen få in ett par bilder här. Det kom en jul emellan och dagarna räckte inte riktigt till... ;)

Jag har försökt stega avståndet från vårt hus till kraftledningarna. Till det stora "tornet" som sammanbinder flera ledningar (se foto 1) är det cirka 70 meter och sen finns det tre ledningarna (som går intill dem som sammanbinds i stora "tornet") och till dem är det bara cirka 30 meter (se foto 2).

Tacksam om någon vill dela med sig av kunskap som jag inte har! :)

• DSC02748.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02751.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.