Har läst lite här om vad som skrivits tidigare om bostäder nära kraftledningar. Många skriver om att det inte finns några bevis för att det finns några risker men jag har hittat bland annat följande artiklar som säger motsatsen:

http://www.expressen.se/halsa/1.1752904/kraftledning-okar-risk-for-alzheimer
http://petition.next-up.org/sign-petition-se.html

Jag har nyligen flyttat till ett hus som ligger nära en stor kraftledning och ett "torn" och jag har väldigt svårt att sova på nätterna. Vaknar massor av gånger och känner mig liksom orolig i kroppen och har svårt att somna om. Har aldrig upplevt det här på något annat ställe där jag bott och sover hur bra som helst på andra ställen. Börjar misstänka att detta har med kraftledningen att göra... och det känns ju inte så trevligt. Här går det att läsa om sömnsvårigheter i samband med kraftnät:
http://www.feb.se/AKTUELLT/cherry.html

Tankar och idéer kring detta mottages tacksamt!

Det är väl just det som är problemet; du VET att du bor nära en kraftledning, och du VET att det finns vissa som påstår sig känna av magnetfälten kring dessa.
Själv är jag mycket skeptisk, då det inte gått bevisa fenomenet elallergi.

Dina sömnsvårigheter kan ju bero på helt andra saker än just kraftledningen.

Tyvärr så kan det vara "placeboeffekt", den är inte att underskatta!
Som Raskus skriver ovan kan du få symptom av att du VET att en kraftledning är i närheten av ditt hus. Men jag tycker hursomhelst att du ska ta dina problem på allvar så att det inte blir värre.

Mikael_L
Hur långt är det till kraftledningen då?

Kliniska studier har väl påvisat en liten förhöjd risk för leukemi hos lokförare, som står 40 timmar i veckan 2 meter under 16 tusen volt.

Annars är det tunnt med studier, som är någorlunda seriösa, som påvisar några statistiskt säkerställda mätningar för ökade hälsorisker med magnetfält och andra elektriska fält.

I bilar som har batteriet bak (under baksätet är populärt i vissa märken) blir föraren utsatt för oerhört starka magnetfält vid start och när batteriet laddas upp efter starten.
Oerhört starka i jämförelse med andra magnetfält vi regelmässigt blir utsatta för.

En klockradio (som drivs av 230V direkt) bredvid sängen ger också ibland mycket mycket mer magnetfält än vad man kan få av kraftkablar, även om man så står mitt i ledningsgatan.

Allt detta har med avstånd att göra, då fälten avtar jättesnabbt i styrka då avståndet ökar.

edit:
Jag tycker inte man ska vara överdrivet orolig. Särskillt som de flesta människor glatt utsätter sig själva för betydligt större och välbevisade risker som att färdas med bil och äta mindre hälsosam mat, som ett par exempel.
Här finns ett dokument, där många studier och undersökningar sammanfattas.
http://www.elforsk.se/distribut/emf_2001.pdf

Fast försiktighetsprincipen kan ju få gälla i viss mån, så länge vi inte vet mer än idag.

Redigerat:
Tack snälla ni för svar! :)

Ja, jag hoppas verkligen att det ligger psykologiska orsaker bakom mina sömnsvårigheter och att det inte har något med kraftledningarna att göra. Det som talar emot placebo är väl att jag sovit dåligt ända sedan jag började vara i huset (min sambo bodde där och nu håller jag på och flyttar till honom) och att jag först nu har börjat lägga ihop ett och ett och fundera på vad det kan bero på. När jag sover i min lägenhet sover jag bra.

Tror att det kanske kan vara ungefär 50 meter till ledningarna och "tornet" som står där. Vet någon om man kan göra en mätning för att se om strålningen är väldigt hög eller inte? Var vänder man sig i så fall?

tänk er då en svetsare som hela sitt liv hållt i elektrodhållaren där det passerar flera hundra ampere, samt "lindar in sig" i svetskablarna.
det är både DC och även AC i svetsar.

50 meter från en högspänningsledning är det magnetiska fältet mellan 2uT och 0,03uT beroende på vad det är för typ av kraftledning. Detta motsvarar magnetfältet från en nätansluten klockradio på 0,1 till 2 meters avstånd !!! Så avståndet spelar stor roll. Referensvärdet som är satt för bostäder, och som är satt med tanke på barn och extra känsliga personer, är på 100uT.

Vad gäller "tornet" , menar du till kraftledningen eller är det någon slags mobilmast?

Stega upp avståndet och ta kort så kan jag mer utförligt berätta hur det ligger till.

Mikael_L
electrocuted skrev:
... samt "lindar in sig" i svetskablarna..
Jag kom plötsligt på vad du menar:
tva_svetsare.jpg

Fast den enda bra bilden jag hittade var en som visar det olämpliga ... :rolleyes:

Fast just så och ibland värre inlindade har man ju sett svetsare hålla på, när det gäller lite tyngre arbeten (och därmed tyngre och besvärligare kabel). När den svenska varvsindustrin stod på sin höjdpunkt fanns det nog många som stod så här uppåt 8 timmar/dag med 100-300 A i kablarna. *burr* :(

Då kan man börja snacka Tesla ...

Tack snälla Miko! Ska ta foto under dagen och återkommer! :surprised:)

Oj! Skulle vara en glad gubbe förstås!

tänk er då en svetsare som hela sitt liv hållt i elektrodhållaren där det passerar flera hundra ampere, samt "lindar in sig" i svetskablarna.
Eller lokförare som står under en ledning, och alldeles framför en gigantisk elmotor...

Här i sverige har man väl slutat med det, men på vissa håll utför man vad jag vet fortfarande underhåll på högspänningsledningar när dom fortfarande är i drift. Då klättrar man på ledningarna och håller direkt i dessa. Spänningsfälten hanteras ju via dräkten man har på sig, men magnetfältet i direkt anslutning till ledaren är otrevligt.

Arbete med spänning, annvänder man sig av i sverige också... mer och mer för att det spar mycket pengar...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.