lars_stefan_axelsson skrev:
... Vi vet sedan tidigare att en mycket stor del av statistiken om bränder härhör från anslutna apparater. (Den vanligaste "elbranden" är "glömde spisen på"...)
...
Ja:
Elrelaterad personskada = Jag brände mig på spisplattan.
Elrelaterad brand = Frityroljan/stekfettet tog eld.

Här en olycka som slutade lyckligt. Ett proffs:
http://www.elsakerhetsverket.se/om-...aktuellt-nr-4-2014/daniel-overlevde-elolycka/

Här är olycksrapporterna årsvis, den senaste för 2013:
http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/

Bra länkar KOW! Jag har bara hunnit ögna igenom "Rapport elolyckor 2013" och det första som slår mig är de bokstavligt talat ALARMERANDE bilderna de valt...det är närbilder på blåljus, ambulanspersonal, EKG-kurvor och en ilsket röd skylt med texten "Aktularm". Jag blir lite illamående faktiskt eftersom det är så uppenbar propaganda...

Det andra som slår mig när jag skakat av mig de skrikande bilderna är just det att statistiken visar att olyckorna är så fantastiskt få. Det skrivs om mörkertal bland lekmännen...men det är ju knappast så att om man verkligen får en elrelaterad skada stannar hemma från akuten eller annan sjukvård för att hålla statistiken på en låg nivå.

Nej för mig är det tydligt: ESV vill i dessa dokument upprätthålla skräcken för el genom att blända med skrämmande bilder för att vi inte ska se vad statistiken verkligen säger...

ion skrev:
Men jag uppfattade det som att det var enbart fasta installationer det handlade om i den här tråden?
Det är inte så jag tolkar EIOs rapport, nej. Jag ser inte att de är tydliga på den punkten. Om de vore det så skulle en stor del av effekten trilla bort. Den fasta installationen orsakar inte så många bränder eller skador i Svenska hem. (Se länkad statistik tidigare i tråden).

K
Påståendet om nedsättning av ersättning. Är detta offentligt och går att få tag på någonstans? Detta är väl bedömt efter en kriminalteknisk utredning och där blir väl bevisbördan inverterad. Hade varit intressant att läsa vad som var fel och försäkringbolagens resonemang i dessa fall.

Paxman skrev:
Bra länkar KOW! Jag har bara hunnit ögna igenom "Rapport elolyckor 2013" och det första som slår mig är de bokstavligt talat ALARMERANDE bilderna de valt...
Tack!
När jag såg den här tabellen (sid. 13),
Figur 3 Antal elolyckor som medfört sjukdagar inklusive elolyckor med dödlig
utgång 2000-2013, fördelade på kategori.
Elolyckor 2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

slogs jag av den kraftiga nedgången av elolyckor i hemmet, i tabellen "Lekman på fritiden".
Från 14 år 2006 till 1 år 2013, en minskning med 93%!

Och så kom jag att tänka på att det vare ungefär då vi började få vettiga råd och hjälp från de duktiga elektrikerna som svarar på frågor om allt elektriskt i elforumet. Den första frågan där är daterad 2005-01-21.
Se där vad lite sansad konsumentupplysning på Bygga Hus kan åstadkomma :)

(Får jag pluspoäng nu Marlén ;) )

• Gilla
Videonisse och 3 till
  • Laddar…
I
Det är inte så jag tolkar EIOs rapport, nej. Jag ser inte att de är tydliga på den punkten. Om de vore det så skulle en stor del av effekten trilla bort. Den fasta installationen orsakar inte så många bränder eller skador i Svenska hem. (Se länkad statistik tidigare i tråden).
Jag gick bara på artikeln men efter att läst EIOs rapporten håller jag med dig. Dock tycker jag att respekten för el har minskat de senaste åren så jag ser inget fel i att det uppmärksammas.

tommib
Både den aktuella rapporten och de som KoW länkade till är propagandamaterial som det sagts tidigare. De är också helt undermåliga och undviker, sannolikt med avsikt, att visa den statistik som skulle kunna vara intressant. Eftersom man klumpar ihop alla elolyckor till en kategori så finns det ingen skillnad på saker som "skadad av trasig anslutningssladd" eller "stoppade in virknål i eluttaget i slöjdsalen" (båda exemplen på privatpersoner skadade av el, 2013) och skadad av kontaktledning eller liknande. Framför allt saknas informationen om vad privatpersoner skadas av, trots att detta borde vara både intressant och mycket enkelt att ta fram.

Det finns i rapporten som gäller 1972-2006 en tabell som visar vilken typ av elektrisk utrustning som varit inblandad men den är intressant nog inte uppdelad på personkategori.
Kategorin lekman i arbete är ju också lite lurig eftersom man kan tro att det är någon som gör "fulel" typ snickaren som flyttar en strömbrytare hemma hos Svensson. Jag tolkar den dock som i första hand byggnadsarbetare, banarbetare och liknande som skadas på jobbet.

Saxat direkt från den senaste rapporten:
Den undersökning vi genomfört bland drygt 1000 villa- och
bostadsrättsägare pekar i samma riktning. En stor del av dem har på
egen hand gjort elinstallationer som kräver behörighet, till exempel
installerat golvvärme eller fast utomhusbelysning.
Om detta nu är så otroligt farligt så borde ju stugorna brinna dagligen och folk ramla in i klasar på akuten... men nej, så är det inte.

[Tillägg]

Efter att ha tittat lite i de andra rapporterna kan man konstatera att elolycksfall som drabbar lekmän på fritiden 2012 var fördelade på följande sätt:

Figur 18 Lekmän på fritiden, summan av antal elolyckor med dödlig utgång
2000–2012, fördelade på verksamhet vid olycksplatsen.
Verksamhet Antal
Jordbruk och skogsbruk 0
Gruvor, industri 1
Elnät, elförsörjning 8
Byggverksamhet 0
Handel, transport mm. 2
Off.förvaltning, hälso- och sjukvård 0
Hushåll och bostäder 13
Elbanedrift/kontaktledningar 15

I det tidigare avsnittet ang lekmän på arbetet gällde att trasig anslutningsledning var ansvarig i ca 40% av fallen (inom offentlig förvaltning 70% av fallen, vad sysslar man med där egentligen). Undrar hur det var med dessa lekmän på fritiden?

Redigerat:
I
Absolut tycker även jag att man ska hjälpa om man kan. Men när det gäller el känner jag att frågeställaren bör ha lite grundkunskap, så att det inte blir missförstånd. Jag skulle inte sätta nån annans liv på spel ifall jag skulle sitta med svaret på hans gåta. Man vill att poletten ska trilla ner, hur vet man att den gjort det.

KnockOnWood skrev:
Tack!
När jag såg den här tabellen (sid. 13) slogs jag av den kraftiga nedgången av elolyckor i hemmet, i tabellen "Lekman på fritiden".

Och så kom jag att tänka på att det vare ungefär då vi började få vettiga råd och hjälp från de duktiga elektrikerna som svarar på frågor om allt elektriskt i elforumet. Den första frågan där är daterad 2005-01-21.
Se där vad lite sansad konsumentupplysning på Bygga Hus kan åstadkomma :)
En annan sak kan ju vara införandet av ROT-avdraget. När det gäller just elarbeten är det väl en förhållandevis stor del som kan dras av mha ROT vilket antagligen haft en påverkan på lekmännens benägenhet att kontakta elektriker istället för att koppla själv...fast ROT-avdraget är en annan diskussion.

Redigerat:
tommib
Nja, ROT berättigar ju till avdrag på arbetskostnaden och många elektriker (och andra hantverkare) har den fula ovanan att ta betalt för material på ett sätt som diskuterats i ett otal trådar här. Därför flyttas en del av elektrikerkostnaden till material som inte är avdragsgillt.
Detta var ett argument jag faktiskt använde med framgång med en elektriker när jag ville köpa grejerna själv. Att det överhuvudtaget ska behöva argumenteras är dock fel. Prissätt tjänsten efter vad det kostar så att jag vet vad jag betalar för. Det är dock en helt annan diskussion.

För att återknyta till ämnet så kan man konstatera att EIOs rapporter är extremt vinklade och tendentiöst skrivna. Om de nu vill påvisa att det är så farligt med hempuleri kan de väl visa olyckorna och dödsfallen pga detta....

Det skulle vara intressant att se vad Elsäkerhetsverket har att säga i frågan.

Paxman skrev:
En annan sak kan ju vara införandet av ROT-avdraget. När det gäller just elarbeten är det väl en förhållandevis stor del som kan dras av mha ROT vilket antagligen haft en påverkan på lekmännens benägenhet att kontakta elektriker istället för att koppla själv...fast ROT-avdraget är en annan diskussion.
Ja, dels har elarbetem en stor del som är arbetskostnad, och dels är man kanske mer villig att betala en yrkesman för just elarbeten eftersom det är olagligt och potentiellt livsfarligt att göra dem själv jämfört med snickeri och VVS. Fast då kanske fler yrkesmän borde ha skadats som resultat...

KnockOnWood skrev:
slogs jag av den kraftiga nedgången av elolyckor i hemmet, i tabellen "Lekman på fritiden".
Dock så är många av "lekman på fritiden" fortfarande. Lekte på järnvägsvagnar. Så där har inte byggahus hjälpt till så mycket vad jag vet.

Mikael_L
Paxman skrev:
Anledningen till att elrelaterade bränder ökar är jag övertygad om beror på helt andra orsaker än hempulad el: att vi köper fler och fler elektriska apparater, vi vet inte hur känsliga dessa apparater är för värme så vi lägger laptops på mjuka, brännbara material när de laddas, buntar ihop laddarpuckar för nära varandra, ... *osv ...
Jag kan möjligen tänka mig att felaktigt installerade spotlights (och en del av dessa kan ju då vara monterade av lekmän ;)) kan finnas med som delkomponent i ökande antal elrelaterade bränder.

I övrigt tror jag som dig, att det antagligen är mycket svårt att finna stöd för att bränderna ökar pga fel i den fasta installationen.

Men spotlights kan som sagt utgöra ett undantag, och många sätter upp sådana utan koll på hur det ska göras.
Men även detta kommer bli bättre av sig självt nu, helt automagiskt, bara genom förbättrat material, nu när LED-spots snart helt konkurrerat ut varma gamla halogen-dito.

Mikael_L
Dock så är många av "lekman på fritiden" fortfarande. Lekte på järnvägsvagnar. Så där har inte byggahus hjälpt till så mycket vad jag vet.
Vi får fixa ett nytt underforum ...
"Leka på järnvägsvagnar och stjäla koppar"

Där vi kan ge råd om hur man gör det säkert.

• Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
osiris skrev:
Ja, dels har elarbetem en stor del som är arbetskostnad, och dels är man kanske mer villig att betala en yrkesman för just elarbeten eftersom det är olagligt och potentiellt livsfarligt att göra dem själv jämfört med snickeri och VVS. Fast då kanske fler yrkesmän borde ha skadats som resultat...
Fast det har ju varit olagligt och potentiellt livsfarligt sen Edisons tid så det påverkar ju inte statistiken över åren 2006 till 2013 som var det jag avsåg i mitt svar till KnockOnWood.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.