4 564 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Får WC-stol skruvas till golv enligt rådande branschstandard?
Sida 1 av 2
Bästa svaret
Jag tar och svarar på min egen fråga iom att jag hittade svaret:
Säker vatten
Branschregler 2021:1 kapitel 4.7.2
"Skruvinfästning i golv Golvet under WC-stol eller annan golvmonterad apparat ska tillåta ett borr- och skruvdjup på 60 mm. Rör och elledningar kan förläggas under monteringsytan under förutsättning att förläggningsdjupet är större än 60 mm."
Säker vatten
Branschregler 2021:1 kapitel 4.7.2
"Skruvinfästning i golv Golvet under WC-stol eller annan golvmonterad apparat ska tillåta ett borr- och skruvdjup på 60 mm. Rör och elledningar kan förläggas under monteringsytan under förutsättning att förläggningsdjupet är större än 60 mm."
”Vi” är ett företag som bygger en hel del badrum för att vi arbetar med vattenskador. Dvs. Försäkringsskador. Vi ser ingen som helst anledning att skruva fast en wc stol då det enligt oss är en riskkonstruktion. Det bildas kondens på foten på en wc stol och vi har många gånger sett skador orsakade av att vatten letar sig ner längts med skruven trots att man använt silikon.J Jompa94 skrev:
Vad innebär de här 60mm?
Att rör och ledningar måste ligga minst 60mm under golvet om man måste skruva i det?
Att rör och ledningar måste ligga minst 60mm under golvet om man måste skruva i det?
Ja. Tycker du denna text är otydlig?Huddingebo skrev:
Jo det låter ju så. Man kan även tolka det som att det ska finnas 60mm material att borra och skruva i. Eftersom spånskiva inte är världens mest stabila material att skruva och förankra i.K Kane skrev:
Innan man bygger att badrum så bör man läsa på om hur infästningar ska ske för att bli godkända beroende på vilken branschorganisation som gäller i just detta fall.Huddingebo skrev:
Texten som det hänvisas till i tidigare inlägg talar bara om att man ska kunna skruva ner en skruv min 60 mm under en wc stol.
En nackdel är väl att vid ett ev stopp i avloppet så får man inte bort stolen så lätt om den är limmad? är det verkligen så vanligt med värre skador pga skruvad toa? lokalt runt skruvarna brukar det förstås kunna bli fuktigt ibland,men sällan allvarligt imhoKrille-72 skrev:”Vi” är ett företag som bygger en hel del badrum för att vi arbetar med vattenskador. Dvs. Försäkringsskador. Vi ser ingen som helst anledning att skruva fast en wc stol då det enligt oss är en riskkonstruktion. Det bildas kondens på foten på en wc stol och vi har många gånger sett skador orsakade av att vatten letar sig ner längts med skruven trots att man använt silikon.
Även en skruvad mugg brukar ha silikon runt kanten av hygieniska skäl. Då blir det både skruvar och silikon som ska bort. Så Kniven ska fram i vilket fall.Handyman 1 skrev:
Spola med högtryck kan du göra genom muggstolen. Men får du ett stopp som kräver fjäder så bör ju muggen tas bort. Hur vanligt detta nu är? Eller att du inte kommer åt stoppet via tex. Golvbrunnen.
Förutom detta säger faktiskt branschreglerna att göra hål i tätskikt alltid ska undvikas. Vilket inte är samma sak som att du bryter mot branschreglerna ifall du nu absolut vill skruva fast din mugg.
Är det inte så att det "lim" som åsyftas i själva verket innebär att toalettstolen (normalt sätts) ska sättas i silikon, och att silikonet agerar som "lim"? Det kanske beror på vilken typ av silikon man använder, men jag tror aldrig att jag har stött på ett silikon som varit så starkt att det inte har gått att dra loss något som suttit klistrat i det?Handyman 1 skrev:
Jag utgår spontant ifrån att "limmad" WC-stol bör vara bättre än skruvad iom att tätskiktet behålls intakt, dock så är det ju lite tveksamt med både limmad och skruvad iom att du ju då både har gjort hål i tätskiktet och skapat ett utrymme under toalettstolen där vatten kanske kan komma in pga kondens eller otäthet i avloppsanslutning, men där det har väldigt svårt att ta sig ut. Dylika utrymmen ska ju i regel ha skvallerfunktion om det skulle uppstå något läckage enligt säker vatten. Frågan är ju dock kanske också var man egentligen förväntar sig att den värsta belastningen ska komma ifrån och vad det är man bör skydda sig mot - lite kondens och avloppsvatten som uppstår under toalettstolen - eller att badrummet svämmar över pga igensatt golvbrunn i dusch eller dylikt. Svår fråga!
Jag kan garantera att du inte kan dra loss en toalettstol med något av de silikon du kunnat dra loss tidigare. Den stora ytan är hemligheten bakom att de kommer sitta som berget...J Jompa94 skrev:Är det inte så att det "lim" som åsyftas i själva verket innebär att toalettstolen (normalt sätts) ska sättas i silikon, och att silikonet agerar som "lim"? Det kanske beror på vilken typ av silikon man använder, men jag tror aldrig att jag har stött på ett silikon som varit så starkt att det inte har gått att dra loss något som suttit klistrat i det?...
Sist limmade jag även stolen som var för skruv.
Blir det inte jobbigt om man behöver byta toastolen då? Utan att skada klinkersen?
Eller "funkar det" om man skär och trixar?
Eller "funkar det" om man skär och trixar?