121 601 läst · 527 svar
122k läst
527 svar
Får styrelsen i min bostadsrättsförening riva min godkända altan?
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Förstår frustrationen. Men, blir du av med altanen, se om du typ kan anlägga en mycket bättre uteplats än du har nu, med marksten t.ex., inbyggt med buskar/berså eller liknande. Om de inte motsätter sig sådant också förstås.niklaslindqvist skrev:Gräsplätten altanen står på är helt värdelöst. Den är intryckt i ett hörn mellan två balkonger och en stor buske. Så den blir väldigt isolerad, och när dåvarande styrelse godkände den så godkände dom den på grunderna att marken ändå inte kan användas till något annat.
Killen som byggde altanen, när han fick godkänt att bygga, så byggde han då även en balkongdörr i fasaden och en liten trapp ner till altanen. (detta va bygglovspliktigt och det finns bygglov på det) Nu beslutar dom att altanen ska bort. Men trappan får vara kvar. Så jag kmr ha en balkongdörr och en trapp ner till en värdelös gräsplätt.
Ja, och avtalet mellan bostadsrättsföreningen och den förre ägaren av TS bostadsrätt gäller väl tills någon av dem säger upp det? Bostadsrättsföreningens styrelse tycks inte ha gjort någon ansats till att säga upp det avtalet.J Joakim Lundberg skrev:
Finns en sådan regel i stadgarna för TS bostadsrättsförening?J Joakim Lundberg skrev:
Inte utan vidare. Bara för att någons egendom står på annans mark får inte markägaren göra vad som helst. Det finns procedurer för att bli av med den sortens egendom från sin mark. Kronofogden brukar man behöva anlita.J Joakim Lundberg skrev:
Jämför med en (skrot)bil som står på någons parkering.
Föreningen tjänar inget på att värdet går upp.niklaslindqvist skrev:
Du förstår inte hur det fungerar i en Brf.P pmd skrev:Ja, och avtalet mellan bostadsrättsföreningen och den förre ägaren av TS bostadsrätt gäller väl tills någon av dem säger upp det? Bostadsrättsföreningens styrelse tycks inte ha gjort någon ansats till att säga upp det avtalet.
Finns en sådan regel i stadgarna för TS bostadsrättsförening?
Inte utan vidare. Bara för att någons egendom står på annans mark får inte markägaren göra vad som helst. Det finns procedurer för att bli av med den sortens egendom från sin mark. Kronofogden brukar man behöva anlita.
Jämför med en (skrot)bil som står på någons parkering.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Då kan vi konstatera att att varken du eller jag har läst avtaletBeaumontX skrev:Jag erkänner att jag inte läst avtalet mellan föreningen och TS, som enligt TS egna utsago inte finns i skriftlig form. Men återkom gärna med vad som står i detta icke-existerande avtal när du läst det, så kan vi fortsätta vår diskussion. Fram till dess så ser jag inte att du och jag har något ytterligare att diskutera i denna fråga.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Hur tjänar styrelsen på att försäljningsvärdet går upp?niklaslindqvist skrev:
Men i ett tidigare inlägg skrev du att Bostadsrättslagen inte var tillämplig i det här fallet utan arrendelagen. 🤔BeaumontX skrev:
Det är korrekt uppfattat, men det är olika saker. @Dilato publicerade en länk som ganska bra beskriver det.E erre skrev:
Man skulle kanske kunna förtydliga det så här också. Relationen mellan föreningen och förre ägare när det rör altanen reglerades i jordabalken 7 kap. Däremot gjorde Bostadsrättslagen att den relationen upphörde när förre ägaren överlät lägenheten till TS. Den relation TS har med sin förening rörande altanen regleras också av jordabalken 7 kap.
Relationen mellan dig och din föreningen när det gäller din åtgärd i badrummet regleras av Bostadsrättslagen.
Därför måste man titta i olika lagar om "vad som gäller i relationen" i TS fall och i ditt fall.
Hoppas det blev tydligare hur jag menade.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
5 kap 10 § bostadsrättslagen anger att sidoavtal mellan bostadsrättshavaren och föreningen upphör att gälla när denne frånträder bostadsrätten. D v s i trådens fall så har säljaren av lägenheten i dagsläget inget avtal med föreningen att nyttja föreningens mark för en altan.E erre skrev:
Men denna reglering berör ej TS relation till föreningen avseende nyttjanderätt och underhållsansvar för altanen. Nyttjanderätt regleras i stället ett arrende (jordabalken är det tror jag?). Underhållsansvaret regleras i bostadsrättslagen (om man anser att altanen är ett byggnadstillbehör som ägs av föreningen).
Mmm, men ett arrende är väl inget arrende om det inte finns en kompensation från den som arrenderar?Claes Sörmland skrev:5 kap 10 § bostadsrättslagen anger att sidoavtal mellan bostadsrättshavaren och föreningen upphör att gälla när denne frånträder bostadsrätten. D v s i trådens fall så har säljaren av lägenheten i dagsläget inget avtal med föreningen att nyttja föreningens mark för en altan.
Men denna reglering berör ej TS relation till föreningen avseende nyttjanderätt och underhållsansvar för altanen. Nyttjanderätt regleras i stället ett arrende (jordabalken är det tror jag?). Underhållsansvaret regleras i bostadsrättslagen (om man anser att altanen är ett byggnadstillbehör som ägs av föreningen).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Det är den här domen vi ska läsa om vi vill förstå hur föreningen kan säga upp nyttjanderätten som TS har. Skrolla ned till HDs domskäl så ges lagrummet i jordabalken:Nissens skrev:
https://lagen.nu/dom/nja/2004s288