23 195 läst · 193 svar
23k läst
193 svar
Får man köra moped & 4-hjulning på privat badplats?
Nära större orter är det så, tyvärr. Men det finns gott om vägar man får köra på också.
vart har jag nämnt väg?C cbrolin skrev:Jag tillåter inte allmänheten att köra min bil, men jag kör den själv så mycket jag vill. Är det också dubbelmoral?
Om bonden äger vägen, men inte får bidrag för underhållet av den, kan han förbjuda obehörig motortrafik. Hen kan sätta upp en lämplig skylt och eller en bom för att förtydliga detta. Dessutom är väghållaren ansvarig för att vägen är trafiksäker. Skulle tro att de flesta helt privata vägar inte tillåter allmän motortrafik. Jag ser ganska många sådana skyltar och bommar. Har aldrig känt att det skulle ligga någon dubbelmoral i det.
[länk]
Jag behöver väl inte begränsa mig till exakt de ord som du använde? Om det nu inte var vägen du diskuterade så är mitt inlägg förstås obefogat. Men vad var det i så fall ditt inlägg handlade om?M maria01 skrev:
Jag vet inte heller om bonden äger vägen eller inte. Om hen inte gör det kan hen naturligtvis inte heller bestämma över den trots att hen bor 50-75 meter bort. Jag bor vid en väg som ägs av kommunen och jag har således inte rätt att begränsa trafiken trots att mitt hus ligger bara 40 meter ifrån. Trodde det här med äganderätt inte var så svårt.
Nej, ingen markägare kan tillåta körning i terräng med motordrivna fordon.A AG A skrev:Du kan ju inte hänvisa till hemfridszon, eller hemfridsbrott, när det inte gäller din mark.
Det är i allmänhet inte okej att köra i terräng, med moped eller fyrhjuling. Dock är det helt lagligt om markägaren tillåter det.
Så, med andra ord är det okej att köra moped och fyrhjuling dit, sålänge inte bonden sätter stopp för det.
Man får endast köra i samband med jord- eller skogsbruk.
Vänlig hälsning från en markägare.
Jo, det är direkt olaglig att köra med motorfordon i terräng.A AG A skrev:
Skulle du köra på min mark, så polisanmäler jag dig direkt.
stämmer inte heltS skogaliten skrev:
blir då jävligt svårt att arrangera enduro tävling då om det bara för samband med jord- eller skogsbruk.
listan av undantag är ganska lång
https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/0100/978-91-620-0136-1.pdf
Redigerat:
Ta du och ring polisen nästa gång du ser en moped åka på stigen från vägen till badplatsen. Säkert kommer piketbussen och insatsstyrkan... allvarligt sånt där.S skogaliten skrev:
Hälsningar från en annan markägare.