2 350 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Får man kapa närverkskablar?
Enklaste sättet att se vilken kabel som är vilken är med kabeltestare, typ:
Stoppa master på ena sidan och testa alla kandidater med remote på den andra. Då ser du även om alla ledarna fungerar eller, om det är korskopplat eller om det är en snål kabel med endast 4 ledare (fungerar endast upp till 100 Mbit/s)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stoppa master på ena sidan och testa alla kandidater med remote på den andra. Då ser du även om alla ledarna fungerar eller, om det är korskopplat eller om det är en snål kabel med endast 4 ledare (fungerar endast upp till 100 Mbit/s)
Tonsändare & sökare, tex
https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/verktyg/begransningskabels-testare-p38098
Edit: Korrigering efter autokorrigering.
https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/verktyg/begransningskabels-testare-p38098
Edit: Korrigering efter autokorrigering.
Redigerat:
Om man ska gissa kan det ju vara så att den orangea är inkommande (eller möjligen första kabeln från router/fiberomvandlare) och att det sen suttit en switch vid "härvan" som fördelat ut fasta anslutningar till resten av huset. Personligen är jag av filosofin att utrustning som man inte ska flytta runt (skrivare, TV, fast dator o s v) lämpligen ansluts med kabel och att man låter bärbar utrustning som telefon, padda, laptop o s v ansluta med WiFi. Jag skulle lossa kablage och försöka snygga till installationen, kanske med kabelkanaler, men inte klippa kablarna.E Erik Lindholm1 skrev:Hej!
Vi är nyinflyttade i ett hus.
Vi har planerat på att måla om i detta rum där det är 5 nätverkskablar som kommer ut ur väggen på lite olika ställen samt ett telefonjack.
Hur gör vi smidigast för att ta bort dom?
Går dom att kapa och sedan skjuta in i väggen?
(Att dra ur dom ur väggen helt är inget alternativ då kablarna är fastmålade i flera olika rum runt om i huset..
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolering som skapar en faradays bur?
Byggmaterial & Byggteknik -
hur får jag av plastkåpan på termostaten
Värme allmänt -
Färdig plint till förråd. Kapa plintjärn?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kapade väck en bit av lättbetong vägg, hur får man skarven/änden på slutet rak och fin?
Byggmaterial & Byggteknik -
Färdigkapad stomme vs lösvirke.
Lösvirke & Timmerhus