12 309 läst · 44 svar
12k läst
44 svar
Får man inte skarva en elkabel?
Vem glömde inspekterbar?😇
Oavsett är ju en inkapslad/ingjuten skarv aldrig möjlig att inspektera. Antagligen är det anledningen till undantaget i reglerna:
SS4364000 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärme element eller golvvärmesystem.
Vilket jag tolkar som ovan. Alltså att undantag nr 2 innebär att lödskarv eller presskarv som är inkapslade med limkrympslang el likn får förläggas i rör.
Oavsett är ju en inkapslad/ingjuten skarv aldrig möjlig att inspektera. Antagligen är det anledningen till undantaget i reglerna:
SS4364000 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärme element eller golvvärmesystem.
Vilket jag tolkar som ovan. Alltså att undantag nr 2 innebär att lödskarv eller presskarv som är inkapslade med limkrympslang el likn får förläggas i rör.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Eftersom du citerar mig kanske jag skulle ge min syn på saken. Jag tycker att ni alla har rätt, elmont, du, mojjen. Det gäller att använda huvudet, inte bara försöka tolka regler.
Givetvis skarvar man inte FK i rör för att rullen tog slut, utan då får man öppna en ny förpackning. Det är lämpligt ifall det går att byta ut ledningar i rör, gärna enkelt..
Men Mojjen beskriver ett fall där man kan acceptera det. Det säger jag för att jag en gång själv har praktiserat det 😇. Handdukstork med ej utbytbar (kommer inte ihåg exakt ) anslutningssladd. Kommer inte ihåg om jag lödde skarven eller använde skarvhylsor, några centimeter in i rörutloppet. Tillräckligt med slack i matande dosa för att dra ut och inspektera / göra om skarven.
Givetvis skarvar man inte FK i rör för att rullen tog slut, utan då får man öppna en ny förpackning. Det är lämpligt ifall det går att byta ut ledningar i rör, gärna enkelt..
Men Mojjen beskriver ett fall där man kan acceptera det. Det säger jag för att jag en gång själv har praktiserat det 😇. Handdukstork med ej utbytbar (kommer inte ihåg exakt ) anslutningssladd. Kommer inte ihåg om jag lödde skarven eller använde skarvhylsor, några centimeter in i rörutloppet. Tillräckligt med slack i matande dosa för att dra ut och inspektera / göra om skarven.
Vore väldigt intressant att höra vad någon "auktoritet" (och då menar jag inte här på forumet) har att säga om den tolkningen. Jag har länge känt att "man får inte skarva ledningar i rör" är ungefär lika sant som "man får inte förlägga kabel löst i vägg". Det vill säga att det kanske har varit förbjudet någon gång för länge sedan, och har hängt kvar bland elektriker som en sanning, men som nu strikt regelmässigt är fullt tillåtet. Sen om det är snyggt, nödvändigt eller en bra idé låter jag vara osagt.O skrev:
enklast är väl att ta dit en firma och be om offert? de vet ju.
Min fråga är helt enkelt:
gör undantaget för inkapslade skarvar det tillåtet att förlägga löd- och presskarvar i rör?
Det är för mig självklart att i alla lägen undvika skarvar om möjligt. Dvs tar rullen slut börjar man på nästa istället. En skarv är alltid en risk.
Men för någon med kunskaper i lödning är det ingen svårighet att göra en lödskarv och isolera den med limkrympslang. Så att skarven blir drag-starkare, klarar högre ström, och får ett bättre beröringsskydd än oskarvad FK. Att vid behov göra så ser jag personligen som helt OK. Men jag vill veta vad reglerna säger.
För att veta vad som är rätt. För att kunna göra rätt. För att inte riskera göra fel. Och naturligtvis för att kunna använda nya moderna metoder för att kunna säkert skarva i rör på ett tillåtet sätt om nu reglerna tillåter det.
En korrekt tolkning av reglerna är vad jag söker.
gör undantaget för inkapslade skarvar det tillåtet att förlägga löd- och presskarvar i rör?
Det är för mig självklart att i alla lägen undvika skarvar om möjligt. Dvs tar rullen slut börjar man på nästa istället. En skarv är alltid en risk.
Men för någon med kunskaper i lödning är det ingen svårighet att göra en lödskarv och isolera den med limkrympslang. Så att skarven blir drag-starkare, klarar högre ström, och får ett bättre beröringsskydd än oskarvad FK. Att vid behov göra så ser jag personligen som helt OK. Men jag vill veta vad reglerna säger.
För att veta vad som är rätt. För att kunna göra rätt. För att inte riskera göra fel. Och naturligtvis för att kunna använda nya moderna metoder för att kunna säkert skarva i rör på ett tillåtet sätt om nu reglerna tillåter det.
Ungefär så ja. Eller så är denna sanning från tiden innan limkrympslang och moderna skarvhylsor. Dvs nya produkter har gjort att det nu är en sk "sanning med modifkation" utan att reglerna har ändrats.O Oldfart skrev:
Nä inte tillåtet. Det står ju ganska klart att alla förbindningar ska vara tillgängliga förutom några undantag.O skrev:Min fråga är helt enkelt:
Det är ju bara göra en lucka eller något och märka upp vad det är om man absolut måste skarva en kabel i en vägg tex så får man inte problem med inspektion och åtkomlighetsreglerna.
Sedan är ju standarden valfri att följa. Om du kan visa att du kan göra det på ett minst lika bra sätt får du göra så. Följer du 436 40 00 så likställer det dock god elsäkerhetsteknisk praxis enligt elsäk fs.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Avsikten med rör är väl ändå att man vill kunna byta eller komplettera röret med fler ledare? Det är visserligen billigare också, men inte installerar man flexrör med "ej utbytbara ledare"!
Då finns i så fall en regel (522.8.6) som säger att det också ska vara "lätt" att dra i och ur ledare och kablar.
Så det är upp till dig att visa att en skarv (av typen som ej behöver kunna inspekteras) i ett rör inte försvårar detta och/eller sätter de vanliga tumreglerna om max antal ledare ur spel. Jag tror på att du kan fixa en lödskarv som klarar normala böjar. Men inte f** har jag med en lödpenna i verktygslådan...
Då finns i så fall en regel (522.8.6) som säger att det också ska vara "lätt" att dra i och ur ledare och kablar.
Så det är upp till dig att visa att en skarv (av typen som ej behöver kunna inspekteras) i ett rör inte försvårar detta och/eller sätter de vanliga tumreglerna om max antal ledare ur spel. Jag tror på att du kan fixa en lödskarv som klarar normala böjar. Men inte f** har jag med en lödpenna i verktygslådan...
Jag är övertygad om att INGEN yrkesman skulle göra sig besväret att löda och krympskarva en ledare i ett installationsrör, räcker inte längden till så byter man naturligtvis ut tråden/trådarna.Bo.Siltberg skrev:Avsikten med rör är väl ändå att man vill kunna byta eller komplettera röret med fler ledare? Det är visserligen billigare också, men inte installerar man flexrör med "ej utbytbara ledare"!
Så att hittar man lödskarvar i ett installationsrör kan man vara helt övertygad om att det är en hempulare som varit i farten.
Ps
Det är inte riktat mot ditt inlägg Bo, det bara blev så
Det behöver inte alls vara näst intill omöjligt! När man trådar om en villa är det, enligt mina erfarenheter, sällan som det inte går 🙂V VetLiteOmMycket skrev:
När det gäller vad man får använda för att skarva har jag fått lära mig att man inte får använda exempelvis wago inne i centralen, utan bara presshylsor. Har dock inte någon skriftlig källa på detta
Skarvar aldrig med toppklämmor i en centralJakob H skrev:Det behöver inte alls vara näst intill omöjligt! När man trådar om en villa är det, enligt mina erfarenheter, sällan som det inte går 🙂
När det gäller vad man får använda för att skarva har jag fått lära mig att man inte får använda exempelvis wago inne i centralen, utan bara presshylsor. Har dock inte någon skriftlig källa på detta
A vänder skarvhylsor om det är nödvändigt.
Men det finns hållare till wago som monteras på dinskenorna och det är mycket bättre än att trycka in toppklämman bakom säkringarna
Jag har använt "rak wago" för att skarva i en central, sen lägger man dem så att de syns, inte gömda.
https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-skarvklamma-oppningsbar-2x4mm?category_id=1967
I ett rör skarvar man inte, byt tråd.
https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-skarvklamma-oppningsbar-2x4mm?category_id=1967
I ett rör skarvar man inte, byt tråd.