Unikt namn
J Joakim götet skrev:
Högteknologiska MRFer (sorteringsanläggningar) sköter sorteringen efter det att den gröna påsen har sorterats bort.
Kan man gissa att de inte gått den svenska vägen med förpackningar i 3-4 olika material som brukaren uppmanas rengöra och montera isär?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Det finns åtminstone en till nu, eller är på gång iaf, även med glas.
Spännande! Vart?
 
J Joakim götet skrev:
Tyvärr kommer vi inte få samma enkelhet som många av våra grannländer har och erbjuder sina hushåll.
Här ska allt separeras vid källan antingen i fyrfack eller i flera tvåfackskärl vilket man inte gör i andra länder.
De flesta länder inom eu har oftast en torrtunna dvs en tunna oftast gulfärgad där alla rengjorda förpackningar slängs bladat i en och samma tunna förutom glas som måste separeras för att eftersorteringen skall kunna fungera.
Flera kommuner i Norge har tagit ett rejält kliv de senaste året där man helt har slutat att separera hemma i flera fraktioner och i stället satsat på ett kärl eller två kärl hos hushållen där invånarna bara skall hålla alla matrester i grön påse och resten löst i kärlet tillsammans med gröna påsen samt glas och metall blandat i ett annat kärl.
Högteknologiska MRFer (sorteringsanläggningar) sköter sorteringen efter det att den gröna påsen har sorterats bort. Samma sak med glas och metallfraktionen.
Så ja jo här har vi betalat samma avgifter för våra förpackningar som övriga EU invånare har gjort men vi i sverige har fått göra jobbet/sorteringen även delvis transporten gratis i väldigt många år.
Ja det stämmer! Jag har dock varit på ROAF:s sorteringsanläggning i Norge och tittat på det utsorterade materialet. Plast och metall blir utsorterat till en ganska bra kvalitet men pappret är sämre. Det blir ganska begränsat vad man kan göra med det utsorterade materialet.

Den ideala lösningen (ur sortingskvalitet- och smidigthetssynvinkel) vore kanske att sortera glas och papper för sig och sedan ha en blandad fraktion med plast och metall för att sedan sortera det i en sorteringsanläggning. Glaset skulle ju kunna samlas in i en blandad fraktion (både färgat och ofärgat) men där har väl Svensk glasåtervinning sagt nej.
 
M Maledictus skrev:
Den ideala lösningen (ur sortingskvalitet- och smidigthetssynvinkel) vore kanske att sortera glas och papper för sig och sedan ha en blandad fraktion med plast och metall för att sedan sortera det i en sorteringsanläggning. Glaset skulle ju kunna samlas in i en blandad fraktion (både färgat och ofärgat) men där har väl Svensk glasåtervinning sagt nej.
Jo men det fungerar ju redan alldeles utmärkt med de lokala återvinningsstationerna inkl att färgat/ofärgat glas har olika containers.
 
barfotabarnet barfotabarnet skrev:
Någon som vet om det är okej att ha en grind framför soptunnorna? Typ som på bifogad bild. Har googlat och hittat lite olika riktlinjer så gissar att det kanske är olika i olika kommuner? Någon som har grind utan att ha fått klagomål?
I min kommun får man betala extra för grind, extra långt in på tomten etc. Vill man undvika de extrakostnader så sätter man tunnan nära tomtgräns, utan grind.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det fungerar ju redan alldeles utmärkt med de lokala återvinningsstationerna inkl att färgat/ofärgat glas har olika containers.
Nej det gör det inte. Hade det funkade så hade inte drygt 30% av allt restavfall som slängs bestått av förpackningar.
 
S sprucetwig skrev:
Alvesta och Ljungby. Alvesta drar igång redan den här veckan med utdelning av påsar.

[länk]

Om det fungerar bra i sorteringsanläggningen känns ju olikfärgade påsar som en riktigt bra lösning utan några större nackdelar.
Spännande! Jag är dock lite tveksam till påsarna för glas. De påsar som föreslogs när vi kollade på det kostade ett par kronor styck och kunde ändå tas sönder för hand. Men har de löst påsfrågan så kan ju det vara en lösning, även om jag dock tycker att tillsätta ytterligare plastpåsar på marknaden för att lösa insamlingen är lite kontraproduktivt.
 
M Maledictus skrev:
Nej det gör det inte. Hade det funkade så hade inte drygt 30% av allt restavfall som slängs bestått av förpackningar.
Jo och är utmärkt bränsle i våra sopeldade fjv-pannor. (fjv som många nu får chockhöjda avgifter för)
Sen i sopeldade pannor hanterar man mycket enkelt restavfall som inte brinner som hamnar i botten av pannorna och "rakas" ut.

"Fastighetsnära insamling", vilket flum! får kolla om det finns något EU-drektiv bakom det här tramset...
 
sysmali
Med risk att jag kränker någon. Sopgubbe? Lever ni kvar i gamla tider? I den moderna renhållningsbranchen finns medarbetare av båda könen. Därför tycker jag (och wiki) att rätt benämning är sopåkare.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
man är sopgubbe oavsett kön precis som ombudsman är en titel utan koppling till kön trots "man" i slutet.
 
  • Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Med risk att jag kränker någon. Sopgubbe? Lever ni kvar i gamla tider? I den moderna renhållningsbranchen finns medarbetare av båda könen. Därför tycker jag (och wiki) att rätt benämning är sopåkare.
Nu öppnar du Pandoras ask. Om hundra inlägg (ca 45 min) så kommer det diskuteras mer om orden "hen" och "chokladboll" än om grindar vid soptunnor.
 
sysmali sysmali skrev:
Med risk att jag kränker någon. Sopgubbe? Lever ni kvar i gamla tider? I den moderna renhållningsbranchen finns medarbetare av båda könen. Därför tycker jag (och wiki) att rätt benämning är sopåkare.
Haha, dom få kvinnliga renhållningsarbetarna jag tjötat med kallar sig själva för sopgubbar alt. skiter fullständigt i vad man kallar dom.
 
richardtenggren
sysmali sysmali skrev:
Med risk att jag kränker någon. Sopgubbe? Lever ni kvar i gamla tider? I den moderna renhållningsbranchen finns medarbetare av båda könen. Därför tycker jag (och wiki) att rätt benämning är sopåkare.
Sophen borde ju funka på alla? Tror det kan gå hem i den breda massan också 😊
 
M Maledictus skrev:
Spännande! Jag är dock lite tveksam till påsarna för glas. De påsar som föreslogs när vi kollade på det kostade ett par kronor styck och kunde ändå tas sönder för hand. Men har de löst påsfrågan så kan ju det vara en lösning, även om jag dock tycker att tillsätta ytterligare plastpåsar på marknaden för att lösa insamlingen är lite kontraproduktivt.
Sant, mer plast är ju såklart en nackdel.

Kan ju vara så att de vill testa påsar till glas och ändrar sig om det inte fungerar tillräckligt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.