65 918 läst · 228 svar
66k läst
228 svar
Får firman debitera mig som kund för sin personals övertid?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Det är smått tröttsamt när folk här på forumet skriver saker som "har han inte sagt att det blir övertid så är det inte OK". Hantverkaren fick in ett akutjobb, trodde kanske att det skulle bli klart inom arbetstid, men det drog över en timme. Det är inte det minsta konstigt att man debiterar för den övertiden.
Om jag ska göra ett centralbyte hos en kund, tänker att jag hinner det på en dag men när klockan slår 15:30 inser jag att jag har ungefär 1 timme kvar på jobbet. Jag kör du över en timme, kunden slipper framkörningsavgiften dagen efter, kunden slipper restidskostnad dagen efter och högst troligt spar man in 30 minuter på att slippa städa undan, göra tillfälliga avslut och packa in / ur bilen.
Självklart får kunden betala 1 timme övertid, detta i utbyte mot att kunden slipper betala för ovan nämnda utgifter. Pengamässigt blir det i slutändan billigare för kund och kund får jobbet klart på en dag. Kund slipper passa på att jag ska komma dagen efter och eventuellt ta ledigt från jobb.
Allt är positivt, vad är ens problemet? :O
Om jag ska göra ett centralbyte hos en kund, tänker att jag hinner det på en dag men när klockan slår 15:30 inser jag att jag har ungefär 1 timme kvar på jobbet. Jag kör du över en timme, kunden slipper framkörningsavgiften dagen efter, kunden slipper restidskostnad dagen efter och högst troligt spar man in 30 minuter på att slippa städa undan, göra tillfälliga avslut och packa in / ur bilen.
Självklart får kunden betala 1 timme övertid, detta i utbyte mot att kunden slipper betala för ovan nämnda utgifter. Pengamässigt blir det i slutändan billigare för kund och kund får jobbet klart på en dag. Kund slipper passa på att jag ska komma dagen efter och eventuellt ta ledigt från jobb.
Allt är positivt, vad är ens problemet? :O
"Övertid" är något som handlar om relationen arbetsgivare/arbetstagare. Ett företag kan inte blanda in en kund i det, utan då får man ta betalt för jourtid i stället. Och oavsett så måste man så klart berätta det i förväg!! Självklart kommer ingen vettig kund klaga över att det kostar några hundralappar extra i timmen om det innebär att jobbet blir klart snabbare och billigare än alternativet. Men kan inte företaget hantera detta själva så säg något för guds skull! Hur svårt kan det vara? Enda alternativet är att man har en bra och ömsesidigt tillitsfull relation mellan kund och utförare, men då tar den som väljer att inte kommunicera på sig risken.
Du har delvis rätt. Men, säg om jobbet skulle ta ytterligare 4 timmar efter kl 16:00, meddelar du kunden då innan eller kör du bara på och smackar på fakturan?S SueCia skrev:Det är smått tröttsamt när folk här på forumet skriver saker som "har han inte sagt att det blir övertid så är det inte OK". Hantverkaren fick in ett akutjobb, trodde kanske att det skulle bli klart inom arbetstid, men det drog över en timme. Det är inte det minsta konstigt att man debiterar för den övertiden.
Om jag ska göra ett centralbyte hos en kund, tänker att jag hinner det på en dag men när klockan slår 15:30 inser jag att jag har ungefär 1 timme kvar på jobbet. Jag kör du över en timme, kunden slipper framkörningsavgiften dagen efter, kunden slipper restidskostnad dagen efter och högst troligt spar man in 30 minuter på att slippa städa undan, göra tillfälliga avslut och packa in / ur bilen.
Självklart får kunden betala 1 timme övertid, detta i utbyte mot att kunden slipper betala för ovan nämnda utgifter. Pengamässigt blir det i slutändan billigare för kund och kund får jobbet klart på en dag. Kund slipper passa på att jag ska komma dagen efter och eventuellt ta ledigt från jobb.
Allt är positivt, vad är ens problemet? :O
Ska en hantverkare behöva rabbla vartenda scenario som kan tänkas uppkomma, samt vem som står för alla eventuella kostnader som kan uppkomma, innan han åker på ett jobb?M Mortsken skrev:
Om du tycker det, så undrar jag vem son ska betala för tiden som hantverkaren lägger ner på att läsa upp vad dessa eventuella kostnadsscenarior?
Sett till hur långt diskussioner drar iväg på detta forum, lär det ta några timmar att plöja igenom alla alternativ till kostnader som kan tänkas uppkomma!
Enkelt, "vi kommer på jour/eller vad det nu är kl 13, det kostar x per timme, om det tar längre tid än till kl 16 inkl. avveckling och hemkörning blir det övertid som kostar X mer per timme?" Tar det flera timmar att berätta detta för kunden?A AG A skrev:Ska en hantverkare behöva rabbla vartenda scenario som kan tänkas uppkomma, samt vem som står för alla eventuella kostnader som kan uppkomma, innan han åker på ett jobb?
Om du tycker det, så undrar jag vem son ska betala för tiden som hantverkaren lägger ner på att läsa upp vad dessa eventuella kostnadsscenarior?
Sett till hur långt diskussioner drar iväg på detta forum, lär det ta några timmar att plöja igenom alla alternativ till kostnader som kan tänkas uppkomma!
Redan nästan 1000 kr/h dagtid för någon som enbart är gymnasieutbildad är mer än lovligt ocker. Men det är bara en betraktelse från sidan och OT.
Tittade lite snabbt i kollektivavtalet för VVS och kyl och veckoarbetstiden ska vara mellan 35 och 45 timmar och normalarbetstid är mellan 6 och 17:30 innan det är övertidsersättning. Det behöver alltså inte alls vara så fyrkantigt som beskrivs att det är bättre att avsluta ett jobb med några timmars övertid för att slippa åka ut dagen efteråt.
Det är alltså fullt möjligt att montören tar en timmes sovmorgon dagen efter istället utan att det behöver kosta en enda krona till.
Det är uppenbarligen inte en sund konkurrenssituation på marknaden.
I vilken annan bransch som helst tillåts inte sådant här beteende.
Tittade lite snabbt i kollektivavtalet för VVS och kyl och veckoarbetstiden ska vara mellan 35 och 45 timmar och normalarbetstid är mellan 6 och 17:30 innan det är övertidsersättning. Det behöver alltså inte alls vara så fyrkantigt som beskrivs att det är bättre att avsluta ett jobb med några timmars övertid för att slippa åka ut dagen efteråt.
Det är alltså fullt möjligt att montören tar en timmes sovmorgon dagen efter istället utan att det behöver kosta en enda krona till.
Det är uppenbarligen inte en sund konkurrenssituation på marknaden.
I vilken annan bransch som helst tillåts inte sådant här beteende.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Jonatan79 skrev:
Självklart pratar man med kunden. Har aldrig träffat en hantverkare som matar på 4 timmar övertid utan att kunden ber om det
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.mexitegel skrev:Redan nästan 1000 kr/h dagtid för någon som enbart är gymnasieutbildad är mer än lovligt ocker. Men det är bara en betraktelse från sidan och OT.
Tittade lite snabbt i kollektivavtalet för VVS och kyl och veckoarbetstiden ska vara mellan 35 och 45 timmar och normalarbetstid är mellan 6 och 17:30 innan det är övertidsersättning. Det behöver alltså inte alls vara så fyrkantigt som beskrivs att det är bättre att avsluta ett jobb med några timmars övertid för att slippa åka ut dagen efteråt.
Det är alltså fullt möjligt att montören tar en timmes sovmorgon dagen efter istället utan att det behöver kosta en enda krona till.
Det är uppenbarligen inte en sund konkurrenssituation på marknaden.
I vilken annan bransch som helst tillåts inte sådant här beteende.
Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
Varför tar du inte ett IT-jobb hos 4-8 olika arbetsgivare istället för att gnälla då?S SueCia skrev:Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.
Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Tycker du verkligen att man ska behöva förklara för varenda kund att man kostar extra på övertid? Det är ju självklart i alla andra yrken.Jonatan79 skrev:
I mitt fall var han klar 16:05. Han sa då att de kan stanna och göra rent (smutsvatten på golvet i källaren) men att det blir jourtid för 1300 kr i timmen.Jonatan79 skrev:
Vi tackade nej och sa att vi städar själva.
På fakturan står 1,5 timmar övertid à 2125 kr dvs nästan 3200 spänn för att packa bilen. Så det är en annan post och ett annat pris. Därav tråden.