S
Det är smått tröttsamt när folk här på forumet skriver saker som "har han inte sagt att det blir övertid så är det inte OK". Hantverkaren fick in ett akutjobb, trodde kanske att det skulle bli klart inom arbetstid, men det drog över en timme. Det är inte det minsta konstigt att man debiterar för den övertiden.

Om jag ska göra ett centralbyte hos en kund, tänker att jag hinner det på en dag men när klockan slår 15:30 inser jag att jag har ungefär 1 timme kvar på jobbet. Jag kör du över en timme, kunden slipper framkörningsavgiften dagen efter, kunden slipper restidskostnad dagen efter och högst troligt spar man in 30 minuter på att slippa städa undan, göra tillfälliga avslut och packa in / ur bilen.

Självklart får kunden betala 1 timme övertid, detta i utbyte mot att kunden slipper betala för ovan nämnda utgifter. Pengamässigt blir det i slutändan billigare för kund och kund får jobbet klart på en dag. Kund slipper passa på att jag ska komma dagen efter och eventuellt ta ledigt från jobb.

Allt är positivt, vad är ens problemet? :O
 
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
"Övertid" är något som handlar om relationen arbetsgivare/arbetstagare. Ett företag kan inte blanda in en kund i det, utan då får man ta betalt för jourtid i stället. Och oavsett så måste man så klart berätta det i förväg!! Självklart kommer ingen vettig kund klaga över att det kostar några hundralappar extra i timmen om det innebär att jobbet blir klart snabbare och billigare än alternativet. Men kan inte företaget hantera detta själva så säg något för guds skull! Hur svårt kan det vara? Enda alternativet är att man har en bra och ömsesidigt tillitsfull relation mellan kund och utförare, men då tar den som väljer att inte kommunicera på sig risken.
 
  • Gilla
L.M.Olsson och 13 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är smått tröttsamt när folk här på forumet skriver saker som "har han inte sagt att det blir övertid så är det inte OK". Hantverkaren fick in ett akutjobb, trodde kanske att det skulle bli klart inom arbetstid, men det drog över en timme. Det är inte det minsta konstigt att man debiterar för den övertiden.

Om jag ska göra ett centralbyte hos en kund, tänker att jag hinner det på en dag men när klockan slår 15:30 inser jag att jag har ungefär 1 timme kvar på jobbet. Jag kör du över en timme, kunden slipper framkörningsavgiften dagen efter, kunden slipper restidskostnad dagen efter och högst troligt spar man in 30 minuter på att slippa städa undan, göra tillfälliga avslut och packa in / ur bilen.

Självklart får kunden betala 1 timme övertid, detta i utbyte mot att kunden slipper betala för ovan nämnda utgifter. Pengamässigt blir det i slutändan billigare för kund och kund får jobbet klart på en dag. Kund slipper passa på att jag ska komma dagen efter och eventuellt ta ledigt från jobb.

Allt är positivt, vad är ens problemet? :O
Du har delvis rätt. Men, säg om jobbet skulle ta ytterligare 4 timmar efter kl 16:00, meddelar du kunden då innan eller kör du bara på och smackar på fakturan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ja, om de inte pratat om detta innan så får han väl göra det.


Ja, och det är här kommunikation kommer in.
Det är lixom ingen hjärnforskning det handlar om som de ska förklara.
Ska en hantverkare behöva rabbla vartenda scenario som kan tänkas uppkomma, samt vem som står för alla eventuella kostnader som kan uppkomma, innan han åker på ett jobb?
Om du tycker det, så undrar jag vem son ska betala för tiden som hantverkaren lägger ner på att läsa upp vad dessa eventuella kostnadsscenarior?
Sett till hur långt diskussioner drar iväg på detta forum, lär det ta några timmar att plöja igenom alla alternativ till kostnader som kan tänkas uppkomma!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ska en hantverkare behöva rabbla vartenda scenario som kan tänkas uppkomma, samt vem som står för alla eventuella kostnader som kan uppkomma, innan han åker på ett jobb?
Om du tycker det, så undrar jag vem son ska betala för tiden som hantverkaren lägger ner på att läsa upp vad dessa eventuella kostnadsscenarior?
Sett till hur långt diskussioner drar iväg på detta forum, lär det ta några timmar att plöja igenom alla alternativ till kostnader som kan tänkas uppkomma!
Enkelt, "vi kommer på jour/eller vad det nu är kl 13, det kostar x per timme, om det tar längre tid än till kl 16 inkl. avveckling och hemkörning blir det övertid som kostar X mer per timme?" Tar det flera timmar att berätta detta för kunden?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
Redan nästan 1000 kr/h dagtid för någon som enbart är gymnasieutbildad är mer än lovligt ocker. Men det är bara en betraktelse från sidan och OT.

Tittade lite snabbt i kollektivavtalet för VVS och kyl och veckoarbetstiden ska vara mellan 35 och 45 timmar och normalarbetstid är mellan 6 och 17:30 innan det är övertidsersättning. Det behöver alltså inte alls vara så fyrkantigt som beskrivs att det är bättre att avsluta ett jobb med några timmars övertid för att slippa åka ut dagen efteråt.

Det är alltså fullt möjligt att montören tar en timmes sovmorgon dagen efter istället utan att det behöver kosta en enda krona till.

Det är uppenbarligen inte en sund konkurrenssituation på marknaden.

I vilken annan bransch som helst tillåts inte sådant här beteende.
 
  • Gilla
L.M.Olsson och 13 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har delvis rätt. Men, säg om jobbet skulle ta ytterligare 4 timmar efter kl 16:00, meddelar du kunden då innan eller kör du bara på och smackar på fakturan?

Självklart pratar man med kunden. Har aldrig träffat en hantverkare som matar på 4 timmar övertid utan att kunden ber om det
 
  • Gilla
Phdanielw
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:
Redan nästan 1000 kr/h dagtid för någon som enbart är gymnasieutbildad är mer än lovligt ocker. Men det är bara en betraktelse från sidan och OT.

Tittade lite snabbt i kollektivavtalet för VVS och kyl och veckoarbetstiden ska vara mellan 35 och 45 timmar och normalarbetstid är mellan 6 och 17:30 innan det är övertidsersättning. Det behöver alltså inte alls vara så fyrkantigt som beskrivs att det är bättre att avsluta ett jobb med några timmars övertid för att slippa åka ut dagen efteråt.

Det är alltså fullt möjligt att montören tar en timmes sovmorgon dagen efter istället utan att det behöver kosta en enda krona till.

Det är uppenbarligen inte en sund konkurrenssituation på marknaden.

I vilken annan bransch som helst tillåts inte sådant här beteende.
Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.

Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
 
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
S SueCia skrev:
Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.

Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
Varför tar du inte ett IT-jobb hos 4-8 olika arbetsgivare istället för att gnälla då? :p
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför tar du inte ett IT-jobb hos 4-8 olika arbetsgivare istället för att gnälla då? :p
Varför blir inte du rörmokare? :)

Det finns många som har flertalet anställningar och jobbar hemifrån förövrigt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Det är väl så hela arbetsmarknaden borde fungera?

Vill man som kund köpa en tjänst utanför företagets ordinarie öppettider så erbjuds man göra så till "självkostnadspris" för företaget.
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enkelt, "vi kommer på jour/eller vad det nu är kl 13, det kostar x per timme, om det tar längre tid än till kl 16 inkl. avveckling och hemkörning blir det övertid som kostar X mer per timme?" Tar det flera timmar att berätta detta för kunden?
Tycker du verkligen att man ska behöva förklara för varenda kund att man kostar extra på övertid? Det är ju självklart i alla andra yrken.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker du verkligen att man ska behöva förklara för varenda kund att man kostar extra på övertid? Det är ju självklart i alla andra yrken.
Ja och nej. Hur många privatpersoner vet om att övertid för vissa hantverkare börjar Kl 16?
 
  • Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja och nej. Hur många privatpersoner vet om att övertid för vissa hantverkare börjar Kl 16?
I mitt fall var han klar 16:05. Han sa då att de kan stanna och göra rent (smutsvatten på golvet i källaren) men att det blir jourtid för 1300 kr i timmen.

Vi tackade nej och sa att vi städar själva.

På fakturan står 1,5 timmar övertid à 2125 kr dvs nästan 3200 spänn för att packa bilen. Så det är en annan post och ett annat pris. Därav tråden.
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
S SueCia skrev:
Varför blir inte du rörmokare? :)

Det finns många som har flertalet anställningar och jobbar hemifrån förövrigt ;)
Mellan mina 8 andra arbetsgivare finns det inte tid över. Jag måste ju hinna dricka kaffe också.
 
  • Haha
  • Gilla
Dannnnnnne och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.