Det handlar alltså om en PEN-ledare, eventuellt 1.5 mm² där ca hälften är intakt och dessutom dåligt ansluten? Då får jag bita i gräset, har nu rullat mig där en god stund.
 
  • Gilla
BeerFace och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mjau ...
 
  • Gilla
Hedax
  • Laddar…
Hemmakatten
Skönt att det löste sig! :D

En fråga från en okunnig. Hur farligt var detta fel? Hade det kunnat bli någon allvarlig skada?
 
Mikael_L
Jag blev inte riktigt på det klara ifall det var jordledaravbrott eller PEN-ledaravbrott ... :thinking:
 
optimum
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...riskerat att bli strömsatta?
Om JFBn flera gånger har skyddat er, då är det fel på er starkströmsanläggning, säkerhetsfel som måste åtgärdas. En JFB får inte användas för att skydda sig mot en felaktig och bristfälligt underhållen anläggning. En JFB träder in först när det blir ett isolationsfel av något slag, och sådana fel vill man inte ha. Det är inte 100% säkert att man överlever trots att en JFB bryter. JFBn ska däremot agera den tredje skyddsbarriären och ta hand om de sällsynta olyckstillbuden.
Och som sådan är JFBn utmärkt. Den ska finnas i alla hem.
Jordfelsbrytaren har löst några gånger i vårt hus

En gång när det blev fel på torktumlaren
En gång när det blev fel i en värmeslinga i vår ugn. (nedre slingan som blev fel i)
Plus några liknande fall till.

Jag håller med, två riktiga säkerhetsfel som givetvis är åtgärdade.
Torktumlaren ansåg vi att den var så gammal att den inte var lönt att laga och byttes ut.
Ugnen byttes den nedre slingan.

Jag är utbildad som elektriker och har hyfsat koll på vad en jordfelsbrytare är och hur den fungerar och att det är en viktig komponent i ett modern hem. Borde vara lag på att alla hem skulle ha en sådan och givetvis brandvarnare. Där har jag dubbla system. Ett eget med brandvarnare som kommunicerar med varandra och ett som ingår i vårt fantastiska fina larm från Verisure. Men det är en annan historia.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Borde vara lag på att alla hem skulle ha en sådan
Det är i praktiken lag på det ... :thinking:
 
optimum
Ett bra slut på tråden. Ni fixade en elektriker som löste problemet. Gott och ingen som blev lidande för massa intressanta tips om att leta själva. Hoppas fler läsare lär sig hur man gör på ett säkert sätt.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är i praktiken lag på det ... :thinking:
Gäller detta även äldre installationer eller bara i nyproduktion att man måste ha jordfelsbrytare?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En fråga från en okunnig. Hur farligt var detta fel? Hade det kunnat bli någon allvarlig skada?
Ja, det var farligt. Det "hängde" på fyra små kardeler och kunde blivit värre med hög belastning.
Det jag tycker är intressant är hur det kunde ske. Någon har ju kopplat in den där kabeln i matande central för kanske 10-20 år sedan och kan svårligen ha missat den klena arean. Kanske är även kabeln som helhet feldimensionerad.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
En gång när det blev fel på torktumlaren
En gång när det blev fel i en värmeslinga i vår ugn. (nedre slingan som blev fel i)
Plus några liknande fall till.
Ja, det är exempel på skydd mot brand, inte elchock, och isolationsfel i värmeapparater får ju hända då det är mer regel än undantag.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Gäller detta även äldre installationer eller bara i nyproduktion att man måste ha jordfelsbrytare?
Inga förändringar av utföranderegler/föreskrifter har någonsin varit retroaktiva.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inga förändringar av utföranderegler/föreskrifter har någonsin varit retroaktiva.
Synd. Skulle nog räddat ett och annat hus där man renoverat men hoppat över gamla elsystem.
 
Hmm
Bra att problemet är upptäkt och orsak är hittad!

Det behövs dock en översyn av hela anläggningen!
1. Allt utom VP borde läggas på jordfelsbrytare
2. Alla olika potentialer i gamla huset borde kopplas så att inga potentialskillnader till verklig jord finns!
3. Alla gamla kablar måste mätas och alla förskruvningar kollas ev bytas

Sedan skulle jag installera överspänningsskydd eftersom ni har så mycket på el!

Enfasapparater med höljen i metall och europapropp och dålig kvalitet på anslutningskabel är inte bra att ha på diskbänk i rostfritt... snygga... blir gamla och ingen byter kabel....

Denna tråd slutade lyckligt.. men visar på ett problem i svenska elanläggningar.... lös eller fel på PEN ledare
 
optimum
B byggarätt skrev:
Denna tråd slutade lyckligt..
Tack vare att de anlitade en behörig elektriker.
Inte för er i denna tråd som ville "hjälpa till" att de skulle felsöka själva.

Självmordskandidater som ni "hjälper"
 
  • Gilla
Slut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.