Jag ska köpa hus från Hjältevad och tänker välja tillvalet att få fasaden målad ett varv.
Jag kan välja mellan Falu rödfärg eller Beckers akrylat. Vilken färg skulle ni välja? Hur mycket skiljer i kvalitét? Jag ska ändå ha rödfärg, så jag undrar mest kvalitetskillnaden på färgerna?
 
Jag har valt falu rödfärg på mitt hus när vi bytte panel. Jag gillar den matta ytan, samt att det är bekvämt och billigt att måla och måla om, även om man får göra det lite oftare.
 
Anna1984 Vad menar du med rödfärg? Kulör eller slamfärg?

Edit: förtydliga vem jag fråga vad dom menade med rödfärg
 
Redigerat:
Falu Rödfärg är Falu Rödfärg, och det är slamfärg.
 
Är det inte lite av en skröna att man måste skrapa hela fasaden vid ommålning av akrylatmålad fasad?

I träguiden finns lite information om olika färgtyper och dess egenskaper.
 
Redigerat:
frean98 skrev:
Är det inte lite av en skröna att man måste skrapa hela fasaden vid ommålning av akrylatmålad fasad?

I träguiden finns lite information om olika färgtyper och dess egenskaper.
Skrapa lite får man ng alltid göra lite men målar man om i tid så behöver det inte vara så mycket.
 
Xlntjone skrev:
Skrapa lite får man ng alltid göra lite men målar man om i tid så behöver det inte vara så mycket.
Akrylatfärger och oljefärger bör skrapas efter 3:e ommålningen. Då är färgfilmen för tjock och börjar delaminera.

Väljer du en akrylatfärg på huset så kan du ändra kulör när du kör 2:a svängen inom ett par år om du har tröttnat på Rödfärgskulören. Nu syns ju inte mögel och algpåväxt speciellt bra på så mörka ytor, men akrylatfärgen har bättre motståndskraft mot dessa än slamfärger.

EDIT: tillägger att beroende på vilken akrylatfärg som HVhus kör med så har den en livslängd på minst 10-15 år, förutsatt att du målar det sista skiktet inom utsatt tid.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
Akrylatfärger och oljefärger bör skrapas efter 3:e ommålningen. Då är färgfilmen för tjock och börjar delaminera.
Och hur många gör det i den riktiga världen?
 
Jag tror nog att jag kommer att vara nöjd med röd färg på huset. Så ni behöver inte räkna in aspekten att jag kommer att byta fasadfärg.
Min fråga handlar om kvalitén färgerna emellan. Slits tex faluröd färg fortare än Beckers akrylat?
Prisskillnaden färgerna emellan är marginell, men innebär det att jag behöver måla om huset mer ofta med en av färgerna så väljer jag hellre den andra. Är det någon större skillnad på ommålningsperioderna färgerna emellan?
 
Beckers akrylat har väll en kulörgaranti på 15år vilket är ungefär vad man kan förvänta sig livslängden på målningen är. Målar du med falu rödfärg skulle jag gissa på att du har målat huset ca 3ggr innan dessa 15 år har gått.
 
Varför skulle man måla 3 gånger på 15 år ?
 
Slamfärg absolut!! Så vackert matt färg. Dessutom luktar den gott. Sen finns den i många kulörer. Stora dvs äkta rödfärg från Falu gruva har fyra nyanser, röd, ljus röd, svart och mörk grå. Falu Vapen har även en ljusgrå.
 
smurfen72 skrev:
Varför skulle man måla 3 gånger på 15 år ?
Jag gissar på det om man vill hålla sitt hus lika fint som med akrylatfärg. Men vad vet jag. Man kan ju oxå bara skita i det och låta huset stå å förfalla.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Det är väl som att välja mellan laminatgolv och furugolv. Laminatet är slitstarkt och kommer hålla sig länge jämfört med furugolvet som behöver underhållas och kommer få ett slitage på sig.

Personligen föredrar jag ett härligt varma furugolv med skavanker än ett kallt, plastigt laminat golv.

Samma sak med faluröd, antingen slamfärg eller välj en annan kulör för det blir bara en plastig kopia med plastfärg.

Det var min högst personliga åsikt.
 
  • Gilla
Linska och 1 till
  • Laddar…
Nu är kanske inte nyansen på färgen det som är viktigast utan hållbarheten. Kräver slamfärg fler målningar än akrylat?
Och behöver man skrapa en husfasad som är målad med akrylat när det är dags för en ommålning, för det slipper man med slamfärg?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.