frean98 skrev:
Läste någonstans att det är vetemjöl i slamfärg men det kan väl ändå inte stämma???
Förr i tiden såldes pigment på lösvikt. För att koka sin egen rödfärg använde man ett recept som såg ut ungefär så här:


Recept för 50 kg färg
Räcker till ca: 150 m2


Ingredienser:
33 l vatten
2,5 kg vetemjöl
10 kg rödfärgspigment
1 kg järnvitriol
4 kg linolja
 
Vi målade som sagt vår nya fasad med Falu Rödfärg för 11 år sedan.
Den behöver INTE målas om ännu.
Vi har lite algpåväxt på ett hörn, men det beror på att hängrännan är trasig där och har så varit i 15 år. Grannen har grejer i vägen som gör det svårt att komma åt att byta den.
8 hinkar gick det åt till hela huset, de kostar 500 kr/styck, dvs totalt 4000 kr.
Andra färger verkar kosta ett par tusen kronor per 10-litershink när jag kollar, plus att man dessutom behöver grundolja och grundfärg?

Men annars är det ju mest en smaksak, gillar man den matta färgen eller vill man ha en blankare, klarare färg?
 
Kostade färgen verkligen 500 kr hinken jag hade för mig jag betalade runt 300 kr hinken för äkta Falu röd som brukar kosta lite mera men kanske minns fel.
 
Mindes inte heller, så jag googlade på pricerunner :-D
 
Vi skall bygga nytt till våren och valt att få ogrundat för att måla med slamfärg. Planen är att även koka själv om tid/ork räker till för det. Kulör kommer vara Faluljus.

Vi bor nu i ett radhus från 84 med faluröd på, även om panelkvaliteten känns sådär har den hållt utmärkt utan fuktskador.
 
Det går att beställa virket grundat med Falu rött jag gjorde så när jag panelade huset kostar en del men riktigt skönt att slippa måla före montaget. Jag köpte panelen på Carl Hedin.
 
Tack för tips. Men vi skall bygga med Smålandsvillan och de levererar inte med faluröd, faktiskt inte utan grundmålning. Men det var villkoret för oss så de gjorde ett ovanligt undantag. Det kommer alltså helt trärent, bara att ta fram penslarna. :)
 
Gör målningen till en fest! Bjud in familj, kompisar, ha många penslar o bra ställningar. Beställ catering till middag så slipper ngn ha kökstjänst. Låt barnen vara med. Så gjorde vi med förra huset. Kul!
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Synd att det inte går att få målat före monteringen risk för att det blir vita ränder när virket torkar ur men se till att måla när det är riktigt torrt.
 
Xlntjone skrev:
Och hur många gör det i den riktiga världen?
Alla som råkar ut för att fasaden börjar flaga efter 4:e ommålningen :D. Sitter det så sitter det, men någonstans runt den 3:e svängen så skulle jag personligen skrapa ner rubbet för att inte riskera att få nymålningen ogjord.
 
Mitt problem med val av färg löste sig. Visade sig att Hjältevadshus målar med Beckers Perfekt Akrylat oavsett färgval. Så det var bara kulören som hette Faluröd och var alltså inte slamfärg.

Men diskussionen om slamfärg vs akrylat kommer nog fortgå i alla fall ;)
 
Sa jag att vi har ett sätt att hålla sams, jag och frun. Jag väljer färg och hon väljer kulör på färgen
 
Samma här frun får välja vilken färg hon vill bara det är Falu rött :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.