1 377 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Falsk trefas i spis
Härlig att se att den är Made in Turkey också 😡Bo.Siltberg skrev:De Boschspisar som varit uppe tidigare har haft en effekt på hälldelen på 4.5 kW. Ugnen drar nog inte mer än 3 kW. Summan stämmer med de 7.4 kW som jag har för mig vi sett som totaleffekt.
Så de grova ledningarna är nog dimensionerade för 4.5 kW medan den klen klarar 3 kW. Spisen är troligen matad med en EKK 3G2.5 mm².
Så det är en fuskspis. Kan kopplas in på två faser. Kan innebära begränsningar i hällen om man är van att nyttja alla kokzoner samtidigt.
M MiWi skrev:
Bo.Siltberg skrev:De Boschspisar som varit uppe tidigare har haft en effekt på hälldelen på 4.5 kW. Ugnen drar nog inte mer än 3 kW. Summan stämmer med de 7.4 kW som jag har för mig vi sett som totaleffekt.
Så de grova ledningarna är nog dimensionerade för 4.5 kW medan den klen klarar 3 kW. Spisen är troligen matad med en EKK 3G2.5 mm².
Så det är en fuskspis. Kan kopplas in på två faser. Kan innebära begränsningar i hällen om man är van att nyttja alla kokzoner samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 371 inlägg
Byt den där spisen om du kan. Den är avsedd för Europa och för Svenska gamla enfaslägenheter.
De säger ”typ av kabel” och rabblar upp alla möjligheer. Bl a 3-fas.D Dilato skrev:
Det var det jag läste innan beställning. Visst, en kabel för 3-fas kan ju användas för enfas 😂men det är inte så jag tänker när jag läser det utan att veta vad jag vet nu.
Härligt företag som måste luras för att kunna sälja sina produkter.
M MiWi skrev:De säger ”typ av kabel” och rabblar upp alla möjligheer. Bl a 3-fas.
Det var det jag läste innan beställning. Visst, en kabel för 3-fas kan ju användas för enfas 😂men det är inte så jag tänker när jag läser det utan att veta vad jag vet nu.
Härligt företag som måste luras för att kunna sälja sina produkter.