Har köpt en spis som vi trodde kunde kopplatill trefas. När man ser vad en koppling enligt trefas innbär så verkar det enbart vara en av faserna som har någon större förbrukare samt en fas med lite förbrukning ( om man tittar på ledningsarea) och den tredje fasen går inte till något alls. Verkar inte vara någon riktig trefaskoppling som sprider ut lasten på faserna. Tänker jag rätt?
 
  • Bild på baksidan av en spis som visar ett kopplingsschema för olika elektriska anslutningar: trefas, tvåfas och enfas. Tabellen specificerar ingångar för varje kopplingssätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en spisens kopplingsplint med fem anslutningspunkter och olika färgade kablar, vissa anslutna medan andra verkar vara oanvända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog kan det tyckas så, ja.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den spisen är ju kopplad 1-fas (1N~)
Ja. Men det går att koppla på andra sätt. Men frågan är om det gör någon skillnad för belastning per fas
 
M MiWi skrev:
Ja. Men det går att koppla på andra sätt. Men frågan är om det gör någon skillnad för belastning per fas
Det är väl en 2-fas häll och ingen fullfjädrad spis (med ugn)?
Men nog verkar det knepigt med L2 icke ansluten.
 
Det har skrivits några gånger om spisar som har hela hällen på en fas och ugnen på en. Du ser ut att ha fått tag på en sådan. Är det Bosch?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl en 2-fas häll och ingen fullfjädrad spis (med ugn)?
Men nog verkar det knepigt med L2 icke ansluten.
Spic med onduktionshäll och ugn
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det har skrivits några gånger om spisar som har hela hällen på en fas och ugnen på en. Du ser ut att ha fått tag på en sådan. Är det Bosch?
Siemens. Galet om den bara går stt koppla på en fas
 
M MiWi skrev:
Siemens. Galet om den bara går stt koppla på en fas
Men Bosch och Siemens är ju samma prylar
 
BirgitS
M MiWi skrev:
Spic med onduktionshäll och ugn
Vad är det för modell?
Eller rättare sagt så är det anslutningseffekten som är det intressanta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Har köpt en spis som vi trodde kunde kopplatill trefas. När man ser vad en koppling enligt trefas innbär så verkar det enbart vara en av faserna som har någon större förbrukare samt en fas med lite förbrukning ( om man tittar på ledningsarea) och den tredje fasen går inte till något alls. Verkar inte vara någon riktig trefaskoppling som sprider ut lasten på faserna. Tänker jag rätt?
Som spisen är kopplad nu ( 1 fas) 230V blir det inte så bra, den bör kopplas enligt det näst överst 2 fas och nolla. Nästan alla spishällar har i dag 230V "elementspänning" och kopplas 2 fas+ nolla OM man inte bara har en fas in.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som spisen är kopplad nu ( 1 fas) 230V blir det inte så bra, den bör kopplas enligt det näst överst 2 fas och nolla. Nästan alla spishällar har i dag 230V "elementspänning" och kopplas 2 fas+ nolla OM man inte bara har en fas in.
Funderade bara på hur mycket skillnad det blir på lasten på L1. L3 lär ju inte ta någon större last med den ledningsarean
 
Det står att den skall avsäkras med 20A också. Jag vill minnas att det gjort det när det varit på tal tidigare. Då finns 4,6 kW till hela hällen att dela på. Det brukar annars vara runt 7 kW till hällen. Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte. Men visst känns det som en budgetlösning.
 
E elmont skrev:
Nästan alla spishällar har i dag 230V "elementspänning" och kopplas 2 fas+ nolla OM man inte bara har en fas in.
Lyckligtvis är det nog fortfarande så. Men i det här fallet är det alltså endast en fas till hällen och den andra till ugnen.
 
M MiWi skrev:
Funderade bara på hur mycket skillnad det blir på lasten på L1. L3 lär ju inte ta någon större last med den ledningsarean
Och du ska inte sätta nått större samband mellan dom "interna" ledningarnas area och ledningarnas area i en elinstallation. Man går efter olika "ramar" i installation och apparater. Som tex så brukar interna ledningar vara isolerade med nått som tål hög temperatur, trådarna i installation har normalt en maxtemp på 70 grader och spisens ledningar tål i alla fall över 300 grader.
Ps
Och med bägge faserna inkopplade så kan du belasta spisen med knappt 4000W till, den om den är säkra med 2x16A
Ser nu att det blev en lite dum skrivning, det jag menade var att med två faser i stället för en (och 16 A) fans det nästan 4000W till att utnyttja.
 
Redigerat:
  • Gilla
MiWi och 1 till
  • Laddar…
De Boschspisar som varit uppe tidigare har haft en effekt på hälldelen på 4.5 kW. Ugnen drar nog inte mer än 3 kW. Summan stämmer med de 7.4 kW som jag har för mig vi sett som totaleffekt.

Så de grova ledningarna är nog dimensionerade för 4.5 kW medan den klen klarar 3 kW. Spisen är troligen matad med en EKK 3G2.5 mm².

Så det är en fuskspis. Kan kopplas in på två faser. Kan innebära begränsningar i hällen om man är van att nyttja alla kokzoner samtidigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.