7 225 läst · 23 svar
7k läst
23 svar
Fakturan hamnade hos inkasso utan förvarning
Mååååånga hantverkare har en mycket negativ inställning till mail det är inte ens säkert att dom kollar sin mail mer än enstaka gånger.
En av orsakerna är troligtvis att man är ovan att uttrycka sig skriftligt samt att mailkorrespondens har en förmåga att urarta och skjuta över målet. Många blir lite för aggressiva och då blir det genast problem.
En av orsakerna är troligtvis att man är ovan att uttrycka sig skriftligt samt att mailkorrespondens har en förmåga att urarta och skjuta över målet. Många blir lite för aggressiva och då blir det genast problem.
Varför skriver man då ut en mailadress?
Sent from my X10i using Tapatalk
Sent from my X10i using Tapatalk
Jag skulle hellre vilja se det så att det blir en massa onödigt skrivande och läsande hela tiden med mail och sms. Jag föredrar att kunder ringer om dom vill något. Känns lite fjortisaktigt fortfarande med en massa textkorrenspondans (i synnerhet sms) om man har något att diskutera affärsmässigt samt att ibland har jag helt enkelt inte tid att titta till mailen på flera dagar.elmont skrev:Mååååånga hantverkare har en mycket negativ inställning till mail det är inte ens säkert att dom kollar sin mail mer än enstaka gånger.
En av orsakerna är troligtvis att man är ovan att uttrycka sig skriftligt samt att mailkorrespondens har en förmåga att urarta och skjuta över målet. Många blir lite för aggressiva och då blir det genast problem.
Nu är ju mail bra i den synpunkten att det är snabbare än vanlig post samt att man kan få med bilder och annat viktigt och det är ju bra men mycket skrivs via mail och sms som är betydligt enklare att ta i ett samtal, kan man ta sig tid att tex skriva ett sms på tre sidor så kan man nog ta sig tid att ringa också.
Men slutligen, det beror ju så klart på vad allt handlar om.
För att vissa saker kanske man måste ta via text, som handlingar osv samt att man behöver bilder och liknande. En offertförfrågan kan ju vara bra att ta över mail också. Det är som sagt snabbare än snigelpost och en del saker har ju "bilagor" och det är svårt att visa en bild med ord tex.Wisentdual skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
De gånger jag skickat SMS till hantverkare så har det varit för att jag inte vill störa med ett telefonsamtal, ett sms kan man läsa när man har tid. Då har dey gällt typ kompletterande uppgifter för en materialbeställning. Senast var när jag skulle ha en ny dörr installerad av en snickare. Vi hade först tagit det på telefon, sedan gick jag och kontrollmätte dörren, och skickade det som sms, dels för att inte störa igen 5 minuter efter förra samtalet, dels så att han skulle ha siffrorna i skrift när han lade beställningen på en ny dörr.
Men jag håller med, OM man skickar invändningar över en faktura per mail, och sedan inte får en reaktion inom rimlig tid så får man försöka följa upp med ett tel. samtal, eller vanligt brev.
Fakturan ligger ju där och jag skulle nog känna mig betalningsskyldig tills jag antingen fått löfte om ex. en specifikation, eller får klart för mig att vi inte kommer att bli överens, och det är läge att bestrida mer formellt.
Men jag håller med, OM man skickar invändningar över en faktura per mail, och sedan inte får en reaktion inom rimlig tid så får man försöka följa upp med ett tel. samtal, eller vanligt brev.
Fakturan ligger ju där och jag skulle nog känna mig betalningsskyldig tills jag antingen fått löfte om ex. en specifikation, eller får klart för mig att vi inte kommer att bli överens, och det är läge att bestrida mer formellt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
man har ju rättighet att få en specifikation, så inte behöve man få nåt löfte om det...det är ju självklart att man ska få...hempularen skrev:De gånger jag skickat SMS till hantverkare så har det varit för att jag inte vill störa med ett telefonsamtal, ett sms kan man läsa när man har tid. Då har dey gällt typ kompletterande uppgifter för en materialbeställning. Senast var när jag skulle ha en ny dörr installerad av en snickare. Vi hade först tagit det på telefon, sedan gick jag och kontrollmätte dörren, och skickade det som sms, dels för att inte störa igen 5 minuter efter förra samtalet, dels så att han skulle ha siffrorna i skrift när han lade beställningen på en ny dörr.
Men jag håller med, OM man skickar invändningar över en faktura per mail, och sedan inte får en reaktion inom rimlig tid så får man försöka följa upp med ett tel. samtal, eller vanligt brev.
Fakturan ligger ju där och jag skulle nog känna mig betalningsskyldig tills jag antingen fått löfte om ex. en specifikation, eller får klart för mig att vi inte kommer att bli överens, och det är läge att bestrida mer formellt.
så det är ju inget man ska behöva komma överens om...
skickar inte firman nån specifikation så får de väl förvänta sig att man bestrider fakturan i nästa led... känns ju konstigt om man ska bestrida när man vill ha en specifikation, om jag drev en firma (som sköter sig vilket denna inte gör) så skulle jag nog ta lite illa upp om folk bestider i tid och otid
"Ringa" är alltid det sämsta alternativet. Bekvämt men dåligt.stefan57 skrev:
När samtalet är avslutat är allt vad som sagt borta...
Om man nu nödvändigtvis känner för att "ringa" då SKA det åtföljas av ett brev där ev överenskommelser konfirmeras..
Om det nu finns problem ska man inte släppa ifrån sig bollen så enkelt..
Vilken kostnad hade ni kommit överens om för merabetet då? Om du beställt arbetet utan att fråga så.....skulle jag lära mig att det är dumt att inte avtala pris, betala o gå vidare.naggen skrev:Detta är enbart en liten faktura, det rör sig om totalt strax över 2000kr enbart. Hantverkaren gjorde ett större jobb först och allt fungerade bra, det fakturerades direkt och det verkade rimligt.
Sedan så var det en liten detalj som behövde justeras (ett merarbete) som jag verkligen inte tycker var värt över 2000kr. .
2000 kr är i min mening alldeles på tok för lite för att orka tjafsa om. Speciellt om inget merarbetespris finnas nedtecknat i skrift.
Liknande trådar
-
Hålet hamnade snett, hur gör jag nu
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Tankar om uterum för vår, sommar och höst
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Om fakturan som försvann
Artikelkommentarer -
Rörläckage hos grannen?
Vatten & Avlopp -
Höga elnätspriser kopplas till stora vinster hos elnätsföretag
Artikelkommentarer