Mååååånga hantverkare har en mycket negativ inställning till mail det är inte ens säkert att dom kollar sin mail mer än enstaka gånger.
En av orsakerna är troligtvis att man är ovan att uttrycka sig skriftligt samt att mailkorrespondens har en förmåga att urarta och skjuta över målet. Många blir lite för aggressiva och då blir det genast problem.

Varför skriver man då ut en mailadress?

Sent from my X10i using Tapatalk

elmont skrev:
Mååååånga hantverkare har en mycket negativ inställning till mail det är inte ens säkert att dom kollar sin mail mer än enstaka gånger.
En av orsakerna är troligtvis att man är ovan att uttrycka sig skriftligt samt att mailkorrespondens har en förmåga att urarta och skjuta över målet. Många blir lite för aggressiva och då blir det genast problem.
Jag skulle hellre vilja se det så att det blir en massa onödigt skrivande och läsande hela tiden med mail och sms. Jag föredrar att kunder ringer om dom vill något. Känns lite fjortisaktigt fortfarande med en massa textkorrenspondans (i synnerhet sms) om man har något att diskutera affärsmässigt samt att ibland har jag helt enkelt inte tid att titta till mailen på flera dagar.
Nu är ju mail bra i den synpunkten att det är snabbare än vanlig post samt att man kan få med bilder och annat viktigt och det är ju bra men mycket skrivs via mail och sms som är betydligt enklare att ta i ett samtal, kan man ta sig tid att tex skriva ett sms på tre sidor så kan man nog ta sig tid att ringa också.
Men slutligen, det beror ju så klart på vad allt handlar om.

Wisentdual skrev:
Varför skriver man då ut en mailadress?

Sent from my X10i using Tapatalk
För att vissa saker kanske man måste ta via text, som handlingar osv samt att man behöver bilder och liknande. En offertförfrågan kan ju vara bra att ta över mail också. Det är som sagt snabbare än snigelpost och en del saker har ju "bilagor" och det är svårt att visa en bild med ord tex.

De gånger jag skickat SMS till hantverkare så har det varit för att jag inte vill störa med ett telefonsamtal, ett sms kan man läsa när man har tid. Då har dey gällt typ kompletterande uppgifter för en materialbeställning. Senast var när jag skulle ha en ny dörr installerad av en snickare. Vi hade först tagit det på telefon, sedan gick jag och kontrollmätte dörren, och skickade det som sms, dels för att inte störa igen 5 minuter efter förra samtalet, dels så att han skulle ha siffrorna i skrift när han lade beställningen på en ny dörr.

Men jag håller med, OM man skickar invändningar över en faktura per mail, och sedan inte får en reaktion inom rimlig tid så får man försöka följa upp med ett tel. samtal, eller vanligt brev.

Fakturan ligger ju där och jag skulle nog känna mig betalningsskyldig tills jag antingen fått löfte om ex. en specifikation, eller får klart för mig att vi inte kommer att bli överens, och det är läge att bestrida mer formellt.

Snailman
hempularen skrev:
De gånger jag skickat SMS till hantverkare så har det varit för att jag inte vill störa med ett telefonsamtal, ett sms kan man läsa när man har tid. Då har dey gällt typ kompletterande uppgifter för en materialbeställning. Senast var när jag skulle ha en ny dörr installerad av en snickare. Vi hade först tagit det på telefon, sedan gick jag och kontrollmätte dörren, och skickade det som sms, dels för att inte störa igen 5 minuter efter förra samtalet, dels så att han skulle ha siffrorna i skrift när han lade beställningen på en ny dörr.

Men jag håller med, OM man skickar invändningar över en faktura per mail, och sedan inte får en reaktion inom rimlig tid så får man försöka följa upp med ett tel. samtal, eller vanligt brev.

Fakturan ligger ju där och jag skulle nog känna mig betalningsskyldig tills jag antingen fått löfte om ex. en specifikation, eller får klart för mig att vi inte kommer att bli överens, och det är läge att bestrida mer formellt.
man har ju rättighet att få en specifikation, så inte behöve man få nåt löfte om det...det är ju självklart att man ska få...

så det är ju inget man ska behöva komma överens om...

skickar inte firman nån specifikation så får de väl förvänta sig att man bestrider fakturan i nästa led... känns ju konstigt om man ska bestrida när man vill ha en specifikation, om jag drev en firma (som sköter sig vilket denna inte gör) så skulle jag nog ta lite illa upp om folk bestider i tid och otid

stefan57 skrev:
Varför inte Ringa?????? så kanske du sluppit alla problem
"Ringa" är alltid det sämsta alternativet. Bekvämt men dåligt.
När samtalet är avslutat är allt vad som sagt borta...
Om man nu nödvändigtvis känner för att "ringa" då SKA det åtföljas av ett brev där ev överenskommelser konfirmeras..
Om det nu finns problem ska man inte släppa ifrån sig bollen så enkelt..

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att ringa inte är ett bra alternativ när man ligger i tvist.

Nu när tråden vaknat till liv igen hade det varit intressant att veta hur det gått.

naggen skrev:
Detta är enbart en liten faktura, det rör sig om totalt strax över 2000kr enbart. Hantverkaren gjorde ett större jobb först och allt fungerade bra, det fakturerades direkt och det verkade rimligt.
Sedan så var det en liten detalj som behövde justeras (ett merarbete) som jag verkligen inte tycker var värt över 2000kr. .
Vilken kostnad hade ni kommit överens om för merabetet då? Om du beställt arbetet utan att fråga så.....skulle jag lära mig att det är dumt att inte avtala pris, betala o gå vidare.

2000 kr är i min mening alldeles på tok för lite för att orka tjafsa om. Speciellt om inget merarbetespris finnas nedtecknat i skrift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.