Jag hade en hantverkare hemma för över ett år sedan.
Han gjorde ett jobb men ingen faktura kom.

Sedan ett år senare så dök fakturan upp.
Den var betydligt högre än vad jag hade räknat med, det var utkörningsavgifter, det var material som jag inte vet vad det är och det var inget ROT draget.

Jag mailade och frågade om detta men fick inget svar.

Nu, ca 2 månader senare har dom fortfarande inte svarat men jag fick en påminnelse-faktura på samma belopp + påminnelseavgift 50kr från Inkassoföretaget Lindorff.
Det står att om ingen betalning mottagits inom 10 dagar så drivs skulden in med inkasso.

Kan dom göra så här? Kan man bara strunta i att svara på mail?

Börja med att skriva att du bestrider fakturan, ta kopia och skicka i REK brev till firman. Hör även av dig till inkassobolaget och säg detsamma. Då kan den inte gå till kronofogden och du får då lite mer tid på dig att lösa problemet. För du måste nog få tag på firman som utfört arbetet.

H
Du måste agera.
Skriv att du bestrider fakturan till både hantverkaren och inkassobolaget, skickas i rekommenderat brev.
Ring även och prata med inkassobolaget.

Visst kan hantverkaren strunta i och läsa mail och utan besvara, han kan även hävda att han inte fått något mail. Därav skall du ringa och skicka bestridandet i ett rekommenderat brev. Även om han inte har löst ut det så har han haft tillgångt till det, det är upp till hantverkaren men du har ryggen fri.
Spara kvitto för båda rekommenderade breven.

Ja, tyvär kan dom det. Du får ta din faktura, både den från företaget och från inkasso och skicka tillbaka med texten BESTRIDES. Någon kommer att höra av sig och undra varför (glöm inte att ta kopia och skicka gärna rek).
Om du sen funderar på varför det tog ett år att få fakturan så är det inget fel i det heller för ett företag har två år på sig.

Det är ett problem med ditt handlande. Varför har du inte hört av dig till företaget tidigare, du vet ju att du skall betala för arbetet. Det är nämligen så att man har själv den skyldigheten att hör av sig när en faktura inte kommer eftersom du vet att den skall komma. Problemet för dig nu är hur du skall bemöta detta, för att bestrida fakturan kan du inte hur som helst vilket verkar vara en mycket vanlig uppfattning. En faktura kan man bestrida om den uppenbarligen är felaktig (sk. bluff faktura ) eller att den inte överensstämmer med vad som avtalats. Men du har uppvisat försumlighet genom att inte kontakta företaget så du har en uppförsbacke. Och en sak till e-mail kan inte bevisas att det kommit fram så så använd inte det som argument för det håller inte.

H
Frågan om de inte har tom 3 år på sig.
Skicka inte med fakturorna, i så fall kopior, du måste ha underlag när du väl pratar med hantverkaren och inkassobolget. Helt rätt du behöver inte tala om varför du bestrider fakturan i detta skede. Dock kan du om du vill ange att fakturan är felaktig och att ROT avdrag inte har gjorts.
Har du fått någon skriftlig pris/offert innan hantverkaren fick arbetet?
I så fall hur mycket skiljer det sig från det avtalade priset?
Är arbetet fackmannamässigt utfört?
Hur som helst så är ju inte fakturan rätt om inte ROT avdraget har gjorts och under förutsättning att du har pengar kvar på ROT kontot.
Kontrollera företaget hos skatteverket, F-skatt, ev. skatteskulder, hantverkarens adress, kolla även hos kronofogdemyndigheten.
Lite snabbt kan du gå in och titta hantverkaren på www.allabolag.se
Men ring skatteverket i alla fall, har de inte F-skatt måste du dra av sociala avgifter och skatt från fakturan.

Redigerat:
Tänkte på en sak....utkörningsavgift är ju en diskution som tas upp ofta men om man släpper det och accepterar att det kostar att köra med bil (om det inte är en hutlös summa förstås) så är det ju då timpriset, var det någon överenskommelse om priset eller har dom bara fakturerat efter sin prislista och i så fall, hur mycket? Det kan vara en normal timpeng fast ni tycker det är högt. Materialet du inte vet vad det är kan du ju snabbt få hjälp med här om du talar om vad det är för något och vad det är hantverkaren gjort hos dig.....kanske är det inte tillräckligt fel och konstigt så att det är värt att bestrida.

HEM2121 skrev:
Frågan om de inte har tom 3 år på sig.
Skicka inte med fakturorna, i så fall kopior, du måste ha underlag när du väl pratar med hantverkaren och inkassobolget. Helt rätt du behöver inte tala om varför du bestrider fakturan i detta skede. Dock kan du om du vill ange att fakturan är felaktig och att ROT avdrag inte har gjorts.
Har du fått någon skriftlig pris/offert innan hantverkaren fick arbetet?
I så fall hur mycket skiljer det sig från det avtalade priset?
Är arbetet fackmannamässigt utfört?
Hur som helst så är ju inte fakturan rätt om inte ROT avdraget har gjorts och under förutsättning att du har pengar kvar på ROT kontot.
Kontrollera företaget hos skatteverket, F-skatt, ev. skatteskulder, hantverkarens adress, kolla även hos kronofogdemyndigheten.
Lite snabbt kan du gå in och titta hantverkaren på www.allabolag.se
Men ring skatteverket i alla fall, har de inte F-skatt måste du dra av sociala avgifter och skatt från fakturan.

Öhhh........ varför skall han kolla det nu, det skulle väl gjorts innan. Med din retorik så skulle han betalat skaller och avgifter för ett år sedan och det har han inte gjort. Då infinner sig risken med skattetillägg det bli inte roligare det, eftersom det är 40 %

cecar33 skrev:
Det är ett problem med ditt handlande. Varför har du inte hört av dig till företaget tidigare, du vet ju att du skall betala för arbetet. Det är nämligen så att man har själv den skyldigheten att hör av sig när en faktura inte kommer eftersom du vet att den skall komma. Problemet för dig nu är hur du skall bemöta detta, för att bestrida fakturan kan du inte hur som helst vilket verkar vara en mycket vanlig uppfattning. En faktura kan man bestrida om den uppenbarligen är felaktig (sk. bluff faktura ) eller att den inte överensstämmer med vad som avtalats. Men du har uppvisat försumlighet genom att inte kontakta företaget så du har en uppförsbacke. Och en sak till e-mail kan inte bevisas att det kommit fram så så använd inte det som argument för det håller inte.
Det var inte mycket som var rätt i det där.

• Du är inte alls skyldig att konakta företaget för att efterlysa en faktura.
  • Du har rätt att bestrida alla fakturor. (Att du sedan efter en domstolsförhandling ändå kan bli skyldig att betala är en annan sak.)
  • Du har inte alls uppvisat någon försumlighet.
Det som är rätt är att det är knepigt att använda mail som bevis i en rättegång.

Företag har tre år på sig att skicka en faktura, eller som många skulle vända på det, efter tre år utan betalningsanmodan är konsumenten inte längre skyldig att betala.

Så om du anser att fakturan är felaktig (det vet ju inte vi om den verkligen är, det får du berätta mer om fallet om det ska gå att avgöra) så får du bestrida, både till hantverkaren och inkassoföretaget. Du kan tills vidare betala in det belopp som du anser är det riktiga.

Du har rätt att få en detaljerad faktura, enligt Konsumenttjänstagen.

JaJa punkt 1. Skulle vara bra om du utvecklade ditt påpekande ( är det riktigt så faller punkt 3)
Men angående punkt 2 som trots allt är poängen så läs och begrunda mitt inlägg.
TS har vad jag förstår noll koll och inget skrivet avtal men väl ett utfört arbete som han troligtvis är nöjd med, eftersom han inte skriver något om det. Han har ju inte klagat på arbetet.Då borde det rimligtvis vara svårt att på de grunder han anger att bestrida fakturan utan att själv drabbas.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
andersmc skrev:
Det var inte mycket som var rätt i det där.

• Du är inte alls skyldig att konakta företaget för att efterlysa en faktura.
  • Du har rätt att bestrida alla fakturor. (Att du sedan efter en domstolsförhandling ändå kan bli skyldig att betala är en annan sak.)
  • Du har inte alls uppvisat någon försumlighet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om en invändning är ett bestridande eller inte avgör på vilket sätt den fortsatta handläggningen ska ske. En bestridan som inte ska räknas som en "riktig" bestridan innebär inga begränsningar för den fortsatta handläggningen. En riktig bestridan medför däremot att fordringsägaren enligt god inkassosed inte får skicka inkassokrav utan istället får vända sig till domstol.
Om inkassokrav redan är skickat, säger reglerna för god inkassosed att fordringsägaren (eller dennes ombud) inte får vidtaga fortsatta inkassoåtgärder (t ex ansöka om betalningsföreläggande), utan måste istället vända sig till domstol.
Invändningar som inte räknas som ett bestridande är att t ex säga "har inga pengar", "jag har varit bortrest" eller "det är inte jag som betalar fakturorna".
För att bestridandet ska vara giltigt ska det vara en "invändning i sak". Med detta menas att skälet för bestridan är sådant att det skulle kunna innebära att fordringsägaren - helt eller delvis - förlorar sin rätt att kräva betalt.
Om fordringsägaren tycker att skälet är felaktigt saknar betydelse - det blir sedan upp till Tingsrätten att avgöra saken (ifall fordringsägaren väljer att gå till domstol - i ett fåtal fall finns dessutom speciell lagstiftning t ex fordringar för vatten och avlopp där bestridande ska hanteras av vattendomstolen).
Exempel på giltiga skäl är; "jag har inte beställt" och "jag har erhållit felaktig leverans". Även om skriftlig beställning finns så gäller ändå det första exemplet som giltig bestridan. Fordringsägaren är därmed tvungen att vända sig till Tingsrätten med en stämningsansökan mot kunden. En förenkling för en fordringsägare i detta fall är de särskilda reglerna i rättegångsbalken som behandlar möjligheterna till tredskodom vid skriftliga fordringsbevis.
Om bestridandet gäller ansökan om betalningsföreläggande prövas inte giltigheten av Kfm (Kronofogdemyndigheten). Oavsett vilka skäl som anges eller om inga skäl anges på bestridan, så hanteras det som en bestridan och Kfm överlåter till fordringsägaren (eller dennes ombud) att avgöra om Kfm ska lämna över ärendet till Tingsrätten för fortsatt handläggning.

Varför inte Ringa?????? så kanske du sluppit alla problem

cecar33 skrev:
JaJa punkt 1. Skulle vara bra om du utvecklade ditt påpekande ( är det riktigt så faller punkt 3)
Men angående punkt 2 som trots allt är poängen så läs och begrunda mitt inlägg.
TS har vad jag förstår noll koll och inget skrivet avtal men väl ett utfört arbete som han troligtvis är nöjd med, eftersom han inte skriver något om det. Han har ju inte klagat på arbetet.Då borde det rimligtvis vara svårt att på de grunder han anger att bestrida fakturan utan att själv drabbas.
Det är inte mycket att utveckla. Det finns ingen sådan skyldighet.

Och jag har läst och begrundat ditt inlägg, och kom då fram till att det felaktigt och tyckte att jag borde påpeka detta för TS, så han inte skulle tro att det var sant.

Sen följer väldigt många ord, men det ska väl tolkas till samma sak som jag påpekade ang att man alltid kan bestrida fakturor.

stefan57 skrev:
Varför inte Ringa?????? så kanske du sluppit alla problem
Nu är den ju hos inkasso, och då är det skriftligt bestridande som gäller. I första hand till Inkassobolaget, eftersom det är där den ligger. Bestrida kan du alltid göra, skälen behöver inte anges till Inkasso. Då får de inte gå vidare med den, utan det bollas tillbaka till företaget som - om de fortfarande anser den vara riktig precis som den är - kan försöka gå vidare till Tingsrätten för att få den fastställd. Smartare är nog dock att svara dig och försöka få till en lösning om den har uppenbara fel. Annars är det smartaste av dig att betala den snarast, även om den kommer ett år senare än du trodde.

Men om ROT inte är avdraget känns fakturan inte riktig. Resterande saker kan bara TS avgöra riktigheten i, vi andra kan bara gissa.

Snailman
man är skyldig att betala sådana räkningar man brukar få, typ hyra , el etc även om man inte fått någon faktura, var nåt bostadsbolag som lät bli skicka hyresavi för att kunna vräka oönskade hyresgäster tom...

men den här fakturan är ju inte något du brukar få ett visst datum så naturligtvis behöver man inte fråga efter en sådan...

Jag kanske ska förtydliga en del saker. Det åligger nog mig att vara lite mer konkret i första inlägget inser jag nu.

Detta är enbart en liten faktura, det rör sig om totalt strax över 2000kr enbart. Hantverkaren gjorde ett större jobb först och allt fungerade bra, det fakturerades direkt och det verkade rimligt.
Sedan så var det en liten detalj som behövde justeras (ett merarbete) som jag verkligen inte tycker var värt över 2000kr.
Hela förfarandet med att vänta ett år med faktureringen och att inte ens svara på mail tycker jag är under all kritik.
Sedan så står jag inte och faller med 2000kr i faktura förstås, det är mer en principsak för mig.

Ringa, jo jag har försökt någon gång på dagtid utan att lyckas, sedan så har jag tyvärr mycket svårt att få loss tid att ringa på dagtid som läget är nu.
Jag mailade igen igår kväll och bad om svar, inget svar från hantverkarfirman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.