S StefanMJ skrev:
Ha ha ha. "Bara det finns plats". Ha, ha, var då? Visst - i Photoshop finns det alltid plats - där kan man göra vadsomhelst! Och så får man bygga om sina ledningar, men det fixar man också lätt i Photoshop.
Vi vet naturligtvis inte TS förutsättningar men finns plats så skulle det inte vara ett större jobb.

Däremot finns det egentligen ingen anledning eftersom de modernare ultraljudsmätare som installeras idag är betydligt mer pålitliga. Faktum är att utbytesintervallet på 10 år skulle kunna vara längre då intervallet är satt utifrån funktionen hos mekaniska mätare.
 
Redigerat:
En tanke som slog mej är om du har en del olika filter på vattnet. Så du kan påvisa att det inte är rent vatten som kommer i ledningen.
Som du då kan hävda har varit problemet för att mätaren har visat fel.
 
engs
G GöranSbo skrev:
Finns det mätare 'högre upp' som kan visa något. det brukar ju finnas fler mätare på vägen till vattenverket? Detta visar dock på värdet att själv läsa el o vatten en gång i månaden, trist men inte helt fel.
Om du tvingas betala måste de kunna visa på att avläsningen är rimlig och att de har en högre avläsning än normalt i sin brunn. Ett mätartest är självklart men märkligt att kunna visa fel temporärt.
Lycka till i argumentering.
Och man använder mer och mer flödesmätare i ledningsnätet för att hitta och minska på läckor. (I synnerhet i kommuner där grundvattnet börjar bli en bristvara) Dels genom att helt enkelt jämföra mellan mätpunkter, dels ha koll på om nattförbrukningen förändras.

Så detta skulle jag göra ett försök med. Är det en stor kommun är det också möjligt att de har en egen organisation för ledningsnätet. Folket inom VA kanske inte har stenkoll på varandras områden.

Dvs försök få de kolla upp om det finns en sådan och om denna då har haft normal förbrukning, om de nu har loggning på denna och beroende på hur många förbrukare det finns innanför. Kanske man kan göra någon rimlighetsbedömning.

Men man kan ju ha otur och den faktiskt har en onormalt hög nattförbrukning under samma period...
 
  • Gilla
Gogeli och 1 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Vår mätare placeras nedsänkt i en brunn och befinner sig på frostfritt djup. Den är ansluten med flexslangar så att vid avläsning lyfter man bara upp den och kollar. Väldigt smart lösning.
Om kommunen vill ha det så får de fixa det själva. Tills dess får den sitta där den sattes 1971: i badrummet under tvättmaskinen. Och kräver de vattenmätarkonsol kan de roa sig med att sätta dit den själva också nästa gång de byter vattenmätare (2029?), ska se till att köpa en för 500 och lägga därunder åt dem.
Metallfäste med mässingsfärgade anslutningar, troligtvis för rörinstallation eller liknande användningsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om kommunen vill ha det så får de fixa det själva. Tills dess får den sitta där den sattes 1971: i badrummet under tvättmaskinen. Och kräver de vattenmätarkonsol kan de roa sig med att sätta dit den själva också nästa gång de byter vattenmätare (2029?), ska se till att köpa en för 500 och lägga därunder åt dem.
[bild]
Tyvärr, men det är inte kommunen utan det är VA-organisationen som kräver vattenmätarkonsol, och tyvärr får man nog fixa det själv. Jag håller på med det just nu. Och hos mig, VA Syd, gäller att den måste ha en skjutbar glidhylsa. Och efter avstängningsventilen efter mätaren kräver dom också en kontrollerbar backventil.
 
Jag hade en trädgårdsslang som blev mjuk och lossnade i solen när vi glömt stänga kranen vid huset. Det pågick som tur var bara några timmar men fick mig att tänka.

Vår analoga vattenmätare visade sig ha ett literhjul med en metallbit på.
Den går att läsa med extern induktiv givare.

Nuförtiden sitter det en magnetventil på insidan av utkastaren som stängs av vid onormalt högt flöde. Skickar även pushnotiser. Allt via Home Assistant.
Fördelen blirockså att i efterhand kunna se detaljerad förbrukning.
 
  • Induktiv närhetssensor, metallcylinder, blå topp, kabelanslutningar, elektronikkomponent, erbjudande och köpknapp online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar vattenförbrukning över dygnets timmar med liter som måttenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Jag hade en trädgårdsslang som blev mjuk och lossnade i solen när vi glömt stänga kranen vid huset. Det pågick som tur var bara några timmar men fick mig att tänka.

Vår analoga vattenmätare visade sig ha ett literhjul med en metallbit på.
Den går att läsa med extern induktiv givare.

Nuförtiden sitter det en magnetventil på insidan av utkastaren som stängs av vid onormalt högt flöde. Skickar även pushnotiser. Allt via Home Assistant.
Fördelen blirockså att i efterhand kunna se detaljerad förbrukning.
Ajabaja, det brukar stå i informationen för trädgårdsslangar att dom inte är avsedda för att vara konstant trycksatta. Ska alltså stängas av när man är färdig. Dom kopplingarna lossnar ofta ganska lätt.
 
S StefanMJ skrev:
Ajabaja, det brukar stå i informationen för trädgårdsslangar att dom inte är avsedda för att vara konstant trycksatta. Ska alltså stängas av när man är färdig. Dom kopplingarna lossnar ofta ganska lätt.
Ja, det var ju därför jag skrev glömt. Så inget vi gör normalt. Det intressanta delen i min inlaga var väl den tekniska lösningen när (inte om) vi glömmer nästa gång. Men att den såklart även skulle larma om ett rör går sönder i huset samt att man på literupplösning kan se att man har ett litet läckage. En liknande lösning skulle ju ge TS ett hum om det finns läckage utan att behöva campa vid mätaren.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
V Varberger skrev:
Man skulle ha haft två mätare efter varandra.
Min vattenfelsbrytare mäter och loggar förbrukningen. Känns som en bra grej när jag läser denna tråden. :)
 
  • Gilla
Gogeli och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Tyvärr, men det är inte kommunen utan det är VA-organisationen som kräver vattenmätarkonsol, och tyvärr får man nog fixa det själv. Jag håller på med det just nu. Och hos mig, VA Syd, gäller att den måste ha en skjutbar glidhylsa. Och efter avstängningsventilen efter mätaren kräver dom också en kontrollerbar backventil.
Ja. Så är reglerna iallafall hos oss. Om konsol saknas eller kranarna inte funkar eller följer standard så byter de inte mätaren, jag misstänker det i slutänden innebär de kommer stänga av vattnet tills det är gjort.

Har bytt alla rör i mitt hus ända fram till mätaren (och innan jag köpte byttes ledningen från gatan in till huset men tyvärr verkar de inte bytt konsolen samtidigt), så jag har detta framför mig. Har en konsol men kranarna är gamla, fula och läcker nån vecka efter man rört dem...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om kommunen vill ha det så får de fixa det själva. Tills dess får den sitta där den sattes 1971: i badrummet under tvättmaskinen. Och kräver de vattenmätarkonsol kan de roa sig med att sätta dit den själva också nästa gång de byter vattenmätare (2029?), ska se till att köpa en för 500 och lägga därunder åt dem.
[bild]
Du kan väl starta en tråd och berätta hur det gick isåfall?
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan väl starta en tråd och berätta hur det gick isåfall?
Anna_H Anna_H skrev:
Om kommunen vill ha det så får de fixa det själva. Tills dess får den sitta där den sattes 1971: i badrummet under tvättmaskinen. Och kräver de vattenmätarkonsol kan de roa sig med att sätta dit den själva också nästa gång de byter vattenmätare (2029?), ska se till att köpa en för 500 och lägga därunder åt dem.
[bild]
Jag tror det även är en ansvarsfråga. Om vattenleverantören monterar konsolen och dina rör är dåliga och nåt går sönder. Vem är ansvarig då?

Här är ett väldefinierat gränssnitt där det är tydligt exakt vad som ska göras när mätaren ska bytas. Då kan även den som byter mätare vara utbildad på just detta. Om hen kommer till en gammal installation med olika dimensioner på rör, skarvar osv så kan det behövas både kompetens och material för att lösa frågan. Jag är inte säker på att alla som byter mätare är utbildade rörmokare.

Jag tycker faktiskt detta är ett rätt bra upplägg och förstår att man kräver detta.

Likaså att mätaren ska sitta tillgänglig och inte byggas in eller möbleras för.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Så är det. Bestämmelserna finns i det som heter ABVA och reglerar ansvaret. Där framgår hur en mätarplats ska vara anordnad. En konsol är en trygghet för fastighetsägaren, för om det skiter sig vid ett mätarbyte så det tex blir ett läckage i rör eller koppling före eller efter mätaren i samband med byte på grund av att rören rört sig (vilket de inte gör om man har en konsol) så är det upp till fastighetsägaren att fixa. Eftersom Murphy samåker med den som byter mätare innebär det i praktiken att det händer på fredag eftermiddag så man antingen får ta ut en jourrörmokare eller vara utan vatten hela helgen.

Därför är det smart att låta installera en konsol.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så är det. Bestämmelserna finns i det som heter ABVA och reglerar ansvaret. Där framgår hur en mätarplats ska vara anordnad. En konsol är en trygghet för fastighetsägaren, för om det skiter sig vid ett mätarbyte så det tex blir ett läckage i rör eller koppling före eller efter mätaren i samband med byte på grund av att rören rört sig (vilket de inte gör om man har en konsol) så är det upp till fastighetsägaren att fixa. Eftersom Murphy samåker med den som byter mätare innebär det i praktiken att det händer på fredag eftermiddag så man antingen får ta ut en jourrörmokare eller vara utan vatten hela helgen.

Därför är det smart att låta installera en konsol.
Det är inte bara smart utan det är också ett krav. Här är ord och inga visor från VA Syd, bl.a. Malmö. Notera särskilt vad som står under rubriken "Krav på konsol..."!!!
https://www.vasyd.se/Artiklar/Vattenmatare-privat
 
S StefanMJ skrev:
Det är inte bara smart utan det är också ett krav. Här är ord och inga visor från VA Syd, bl.a. Malmö. Notera särskilt vad som står under rubriken "Krav på konsol..."!!!
[länk]
Ungefär som för elmätaren, det är ju bra att ha ett likriktat krav på installationen.
Det gynnar alla i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.