71 389 läst · 208 svar
71k läst
208 svar
Faktura på 90.000kr från kommunen (V/A)
Inte märkt något alls gällande onormalt tryck eller ljud i ledningar. Vi har inga gamla wc-stolar som står och pyser.B Bästerortarn skrev:Visst kan det vara så men alltså 6 kubik/dag under ett års tid utan att det märks i/på mark/källare/stigar etc. känns ytterst tveksamt. Men visst kan det inträffa. Om det dessutom är så att TS bor i ett villaområde i en Sthlmsförort så ........
Men TS borde rimligen (om förbrukningen stämmer) någon gång under denna period upplevt sämre flöde/tryck eftersom jag tvivlar på att dessa 2000 kbm har fördelats så jämnt över detta år.
Detta kan ju kanske bli den nya tråden "Grannens hönshus" 😂😅😂😅
Har din granne en stor pool? Nyanlagd stor gräsmatta, eller annat som kan förbruka mycket vatten?
Kanske läge att leta efter en dold slang till grannen... 🤔🤔🤔
Har din granne en stor pool? Nyanlagd stor gräsmatta, eller annat som kan förbruka mycket vatten?
Kanske läge att leta efter en dold slang till grannen... 🤔🤔🤔
Bara en granne och ingen pool någon av oss. Jag är hårlös och duschar inte varje dag så jag gör inte av med mycket vatten själv.Zixten skrev:
När jag var barn fick min mor en helt vansinning räkning på nästan 500m3. Det var bara vi två i hushållet. Hon lyckades övertyga kommunen om att det var orimligt så dom skrev ner den och bytte mätare.
Precis som TS hade vi egen brunn till trädgården och inga toaletter som stod och rann etc.
Med tanke på att en 25-meters bassäng med djupdel rymmer 400 kubik så är det vansinniga mängder vi pratar om ifall det skulle vara verklig förbrukning.
Precis som TS hade vi egen brunn till trädgården och inga toaletter som stod och rann etc.
Med tanke på att en 25-meters bassäng med djupdel rymmer 400 kubik så är det vansinniga mängder vi pratar om ifall det skulle vara verklig förbrukning.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Haha precis vad min fråga skulle blivit, hur mycket dricker en höna?Zixten skrev:
Det som är så sjukt intressant är att felet var/är intermittent.
Helt plötsligt är allting normalt igen?
Du verkar ju ha bra koll på din anläggning, så det kanske finns anledning att överklaga din förbrukning.
Juridik är ju snårigt och ologiskt, men det finns en hel del rättsfall där man har bedömt att den orimliga vattenförbrukningen inte har kommit fastighetsägaren till nytta, och merkostnaden för VA-bolaget har inte varit så hög, och därför avskrivit större delen av beloppet.
https://www.svensktvatten.se/arkiv/...llman-va-anlaggning/fordjupning/vattenmatare/
Så hur som helt kan det vara en "livlina" om allting annat "skiter sig".
Intressant hur som helst, och väldigt jobbigt för dig, men hoppas att du håller oss uppdaterade om hur det förlöper.
Du verkar ju ha bra koll på din anläggning, så det kanske finns anledning att överklaga din förbrukning.
Juridik är ju snårigt och ologiskt, men det finns en hel del rättsfall där man har bedömt att den orimliga vattenförbrukningen inte har kommit fastighetsägaren till nytta, och merkostnaden för VA-bolaget har inte varit så hög, och därför avskrivit större delen av beloppet.
https://www.svensktvatten.se/arkiv/...llman-va-anlaggning/fordjupning/vattenmatare/
Intressant hur som helst, och väldigt jobbigt för dig, men hoppas att du håller oss uppdaterade om hur det förlöper.
en kompis kompis har ett hus med källare, där hade tidigare ägare kapat ett gammalt vattenrör och glömt stänga av. De märkte det genom att huset började luta och sprang de från ena änden av huset till andra så ändrades husets lutning.
Huset stod på en sjö kunde man säga, sjukt men sant.
Huset stod på en sjö kunde man säga, sjukt men sant.
Tack snälla, mycket intressant länk.Hannuse skrev:Det som är så sjukt intressant är att felet var/är intermittent.
[länk]
Börjar skriva på mitt försvarstal direkt om det blåser upp till storm...
HallojJonatan79 skrev:Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?
Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.
Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.
Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.
Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
För ca 10 år sedan hade jag en mätare som gick baklänges och sen satte av i en jäkla fart framåt.
Min årsförbrukning förbrukades vips under en enda månad.
Vid mitt påtalande till ansvariga på kommunen så tyckte de att de skulle skruva ner den och kontrollera om de defacto var trasig.
Rätt säker på min sak så lät jag givetvis detta bli utfört. Döm om min förvåning när resultatet visade att den var hel och fullt fungerande.
Eftersom jag fortfarande inte ville betala för en, i min mening ,trasig och felaktig förbrukning bestred jag detta kraftigt. Dock, länge utan framgång.
Det som fällde avgörande i mitt fall var att jag hävdade att jag ville ha min gamla mätare tillbakainstallerad eftersom den inte var felaktig. Det skulle givetvis inte gå…
Men det slutade med en förlikning mellan mig och kommunen där jag stod för hälften. Dock är det ju inte i samma dignitet som din förbrukning.
Nåja..kanske inte nån hjälp alls men lycka till. Det brukar vara så att kommunen: citat: vill ha betalt för det som förbrukats..
(Oavsett om det är rätt eller fel på mätaren)
Låter mycket men utsalget på ett år är de ju knappt 4 liter i minuten, typ en toa som läcker.
Hjälper inte nu men vi installerade en vattenvakt från försäkringsbolaget, akn amn stänga av och också se förbrukningen.
Hjälper inte nu men vi installerade en vattenvakt från försäkringsbolaget, akn amn stänga av och också se förbrukningen.