7 657 läst · 29 svar
8k läst
29 svar
Fåglar tar sönder ny isolering - Reklamation?
Ytterst ansvarig naturligtvis, men har man beställt hela arbetet med tilläggsisolering och panelmontering, inklusive planering av arbetets genomförande, av ett och samma företag är det väl rimligt att de hanterar problem som uppkommer på grund av deras bristande planering?S Småbrukaren skrev:
Nu vet vi väl inte exakt vem/hur som planerat, men är det byggföretaget så är det ju deras ansvar.
Varför ska TS behöva räkna ut något sådant om han beställt en "helhetslösning"?S Småbrukaren skrev:
Säkert inte, men det är de som bör hantera problem som uppkommer om de brustit i planeringen.S Småbrukaren skrev:
Nej såklart inte, men det är fortfarande de som måste hantera problemen om dessa beror på deras olämpliga planering/genomförande.S Småbrukaren skrev:
Inga problem det gör den och används i många entreprenader..Matti_75 skrev:
https://www.rockwool.com/se/produkt.../produktoversikt/byggisolering/vastkustskiva/
Jo det är det man gör vindskyddet sitter innanför och västkustskivan tål att stå utan panel, sedan kan man ha otur med att fåglar ger sig på den och det får företaget lösa med att byta ut dom utsatta skivorna..Matti_75 skrev:
Ingett ovanligt hos TS alls..
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Ja vi kan bara spekulera. Om panelen varit planerad men fått leveransproblem så borde ju TS fått information om riskerna med att låta det stå oskyddat. Där har risken för fukt utretts men risken för skador av fågel inte tagits upp. Riskanalysen har brustit, men svårt att se att denna är 100% snickarnas fel.Alfredo skrev:Ytterst ansvarig naturligtvis, men har man beställt hela arbetet med tilläggsisolering och panelmontering, inklusive planering av arbetets genomförande, av ett och samma företag är det väl rimligt att de hanterar problem som uppkommer på grund av deras bristande planering?
Nu vet vi väl inte exakt vem/hur som planerat, men är det byggföretaget så är det ju deras ansvar.
Varför ska TS behöva räkna ut något sådant om han beställt en "helhetslösning"?
Säkert inte, men det är de som bör hantera problem som uppkommer om de brustit i planeringen.
Nej såklart inte, men det är fortfarande de som måste hantera problemen om dessa beror på deras olämpliga planering/genomförande.
Mitt förslag som TS till snickaren skulle vara att de står för montering av täckande material och TS för inköpet.
Jag har pratat med Rockwool, det är inga problem att låta den stå oskyddad ett par månader.
Som tidigare sagt ville de bara att om det kommer kraftiga slagregn så ska man låta den torka ut innan fasaden kommer på plats.
Frågan är ändå lite intressant rent juridiskt.
Vi har ett rent löpande avtal, jag köper endast timmar och på material har de 10% påslag enligt vårt avtal ABS-18.
Nu anser jag inte att fåglarna hade så stor påverkan så det lär inte vara ett större problem, vi får bedöma det tillsammans med entreprenör efter ledigheterna.
Men vad hade hänt om det var väldigt mycket trasigt och mycket av isoleringen behöver bytas?
Jag har fått och betalt fakturan för arbete och material.
Är entreprenören vara ansvarig för att åtgärda skadan eller är det byggherren?
Samma sak om entreprenören monterar fönster och en fågel flyger in i rutan så den spricker under byggtiden. Är det byggherren eller entreprenören som får ta den skadan?
Det låter konstigt om entreprenören skulle vara ansvarig för dessa skador.. men kanske är det entreprenörens ansvar att säkra bygget under byggtiden?
Som tidigare sagt ville de bara att om det kommer kraftiga slagregn så ska man låta den torka ut innan fasaden kommer på plats.
Frågan är ändå lite intressant rent juridiskt.
Vi har ett rent löpande avtal, jag köper endast timmar och på material har de 10% påslag enligt vårt avtal ABS-18.
Nu anser jag inte att fåglarna hade så stor påverkan så det lär inte vara ett större problem, vi får bedöma det tillsammans med entreprenör efter ledigheterna.
Men vad hade hänt om det var väldigt mycket trasigt och mycket av isoleringen behöver bytas?
Jag har fått och betalt fakturan för arbete och material.
Är entreprenören vara ansvarig för att åtgärda skadan eller är det byggherren?
Samma sak om entreprenören monterar fönster och en fågel flyger in i rutan så den spricker under byggtiden. Är det byggherren eller entreprenören som får ta den skadan?
Det låter konstigt om entreprenören skulle vara ansvarig för dessa skador.. men kanske är det entreprenörens ansvar att säkra bygget under byggtiden?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Jag skulle likställa det med oförutsedda utgifter som du som ägare får ta med ditt försäkringsbolag. Om något skadas under ett bygge finns både ditt och entreprenörens försäkring att rådfråga för kompensation.
Försäkringsbolaget kan dock hävda oaktsamhet i detta fall.
Försäkringsbolaget kan dock hävda oaktsamhet i detta fall.
Vi vet ju bara att tillverkaren godkänt att isoleringen kan sitta öppet till fasaden kommer.Alfredo skrev:
Ingen har nog tänkt på fåglarna... inte jag heller.
Sen drog det också ut på beställningen av fasaden då vi i början inte visste om tillbyggnaden skulle ingå.
Att fasaden kommer senare är alltså inte enbart entreprenörens fel.
Vi har också valt att få den mellanstruken vilket ökat leveranstiden något..
Men så snart entreprenören fick leveranstiden (vecka 5) kanske han borde ta beslut att skydda isoleringen från fåglar, alternativt fråga byggherren om det ska göras eftersom det är löpande räkning och därmed förknippat med en kostnad att skydda tillfälligt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Det är klart de kunde tjänat en hacka på att fråga dig innan, det hade varit bra om de också tänkt på det. Men samtidigt kanske du svarat ”nej det är nog lugnt” för att spara pengar.
Om en byggare lägger ut några plank i leran för att kunden ska kunna gå in torrskodd under byggtiden och sedan lägger 500kr på fakturan, blir man sur då?
Eller blir man sur om man kliver i leran och förstör finskorna? Och skyller på byggarn som inte tänkt på allt?
I deras åtagande finns ansvar att hålla huset tätt under byggtiden. Fåglarna hamnar någonstans mellan sunt förnuft och kundservice. Ingendera går att utkräva ansvar för.
Om en byggare lägger ut några plank i leran för att kunden ska kunna gå in torrskodd under byggtiden och sedan lägger 500kr på fakturan, blir man sur då?
Eller blir man sur om man kliver i leran och förstör finskorna? Och skyller på byggarn som inte tänkt på allt?
I deras åtagande finns ansvar att hålla huset tätt under byggtiden. Fåglarna hamnar någonstans mellan sunt förnuft och kundservice. Ingendera går att utkräva ansvar för.
Men snälla sluta det ligger inte i företagarens skyldighet att skydda huset för alla olika slags attentat vare sig det handlar om fåglar eller terrorister så är det inte så vanligt förekommande att man förväntas förutse detta😉S Småbrukaren skrev:Det är klart de kunde tjänat en hacka på att fråga dig innan, det hade varit bra om de också tänkt på det. Men samtidigt kanske du svarat ”nej det är nog lugnt” för att spara pengar.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Håller med. 👍
Liknande trådar
-
Sönderfrusen vattenutkastare efter tillträde
Försäkringar -
Hur går en vattenutkastare sönder...?
Vatten & Avlopp -
Vad fick strömbrytaren att gå sönder?
Belysning -
Sönderrostad lucka till äldre fasadmätarskåp
El -
Hur tar man bort ett stöldsäkert altanlås med stöldsäkra skruvar? Vredet har gått sönder och jag
Fönster & Dörrar