S Småbrukaren skrev:
Jag skulle inte försöka lägga ifrån mig ansvaret på byggarna. Det är ändå du som är ytterst ansvarig för byggets planering
Ytterst ansvarig naturligtvis, men har man beställt hela arbetet med tilläggsisolering och panelmontering, inklusive planering av arbetets genomförande, av ett och samma företag är det väl rimligt att de hanterar problem som uppkommer på grund av deras bristande planering?

Nu vet vi väl inte exakt vem/hur som planerat, men är det byggföretaget så är det ju deras ansvar.

S Småbrukaren skrev:
eftersom du kände till att du behövde vänta på panelen så kunde du räknat ut att isoleringen skulle bli utsatt.
Varför ska TS behöva räkna ut något sådant om han beställt en "helhetslösning"?

S Småbrukaren skrev:
Det kanske finns snickare som varit med om det tidigare men inte säkert just dina har den erfarenheten. De har säkert inte heller tänkt på att det kan bli problem.
Säkert inte, men det är de som bör hantera problem som uppkommer om de brustit i planeringen.

S Småbrukaren skrev:
Men de råder heller inte över vad fåglar kan hitta på.
Nej såklart inte, men det är fortfarande de som måste hantera problemen om dessa beror på deras olämpliga planering/genomförande.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inga problem det gör den och används i många entreprenader..

[länk]
Jo jag vet o vi använder den också men inte fan monterar man den innan fasadmaterialet är på plats och den inte sitter väderskyddat om man har någon som helst yrkesstolthet

• Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
R
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jo jag vet o vi använder den också men inte fan monterar man den innan fasadmaterialet är på plats och den inte sitter väderskyddat om man har någon som helst yrkesstolthet
Jo det är det man gör vindskyddet sitter innanför och västkustskivan tål att stå utan panel, sedan kan man ha otur med att fåglar ger sig på den och det får företaget lösa med att byta ut dom utsatta skivorna..
Ingett ovanligt hos TS alls..

Fåglarna skiter jag i utan det är fukten som är problemet

Matti_75 Matti_75 skrev:
Fåglarna skiter jag i utan det är fukten som är problemet
Skivan är typ vaxad och rillad. Den tar all fukt och skickar den nedåt. Åkt förbi ett bygge av ett ålderdomshem med naken västkustskiva i en månad nu. Håller med dig om att tajmingen är olycklig.

Alfredo Alfredo skrev:
Ytterst ansvarig naturligtvis, men har man beställt hela arbetet med tilläggsisolering och panelmontering, inklusive planering av arbetets genomförande, av ett och samma företag är det väl rimligt att de hanterar problem som uppkommer på grund av deras bristande planering?

Nu vet vi väl inte exakt vem/hur som planerat, men är det byggföretaget så är det ju deras ansvar.

Varför ska TS behöva räkna ut något sådant om han beställt en "helhetslösning"?

Säkert inte, men det är de som bör hantera problem som uppkommer om de brustit i planeringen.

Nej såklart inte, men det är fortfarande de som måste hantera problemen om dessa beror på deras olämpliga planering/genomförande.
Ja vi kan bara spekulera. Om panelen varit planerad men fått leveransproblem så borde ju TS fått information om riskerna med att låta det stå oskyddat. Där har risken för fukt utretts men risken för skador av fågel inte tagits upp. Riskanalysen har brustit, men svårt att se att denna är 100% snickarnas fel.

Mitt förslag som TS till snickaren skulle vara att de står för montering av täckande material och TS för inköpet.

S Småbrukaren skrev:
Ja vi kan bara spekulera.
Ja så är det ju då vi inte vet något om orsakerna till den långa tiden mellan isolering och täckning.

Jag har pratat med Rockwool, det är inga problem att låta den stå oskyddad ett par månader.
Som tidigare sagt ville de bara att om det kommer kraftiga slagregn så ska man låta den torka ut innan fasaden kommer på plats.

Frågan är ändå lite intressant rent juridiskt.
Vi har ett rent löpande avtal, jag köper endast timmar och på material har de 10% påslag enligt vårt avtal ABS-18.

Nu anser jag inte att fåglarna hade så stor påverkan så det lär inte vara ett större problem, vi får bedöma det tillsammans med entreprenör efter ledigheterna.
Men vad hade hänt om det var väldigt mycket trasigt och mycket av isoleringen behöver bytas?
Jag har fått och betalt fakturan för arbete och material.
Är entreprenören vara ansvarig för att åtgärda skadan eller är det byggherren?

Samma sak om entreprenören monterar fönster och en fågel flyger in i rutan så den spricker under byggtiden. Är det byggherren eller entreprenören som får ta den skadan?

Det låter konstigt om entreprenören skulle vara ansvarig för dessa skador.. men kanske är det entreprenörens ansvar att säkra bygget under byggtiden?

• Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Är entreprenören vara ansvarig för att åtgärda skadan eller är det byggherren?
Vem har bestämt att isoleringen ska sitta uppe utan (fågel)skydd under så pass lång tid som det blir för dig?

• Haha
  • Gilla
Henrik Vamos och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle likställa det med oförutsedda utgifter som du som ägare får ta med ditt försäkringsbolag. Om något skadas under ett bygge finns både ditt och entreprenörens försäkring att rådfråga för kompensation.

Försäkringsbolaget kan dock hävda oaktsamhet i detta fall.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har bestämt att isoleringen ska sitta uppe utan (fågel)skydd under så pass lång tid som det blir för dig?
Vi vet ju bara att tillverkaren godkänt att isoleringen kan sitta öppet till fasaden kommer.
Ingen har nog tänkt på fåglarna... inte jag heller.
Sen drog det också ut på beställningen av fasaden då vi i början inte visste om tillbyggnaden skulle ingå.
Att fasaden kommer senare är alltså inte enbart entreprenörens fel.
Vi har också valt att få den mellanstruken vilket ökat leveranstiden något..

Men så snart entreprenören fick leveranstiden (vecka 5) kanske han borde ta beslut att skydda isoleringen från fåglar, alternativt fråga byggherren om det ska göras eftersom det är löpande räkning och därmed förknippat med en kostnad att skydda tillfälligt.

Det är klart de kunde tjänat en hacka på att fråga dig innan, det hade varit bra om de också tänkt på det. Men samtidigt kanske du svarat ”nej det är nog lugnt” för att spara pengar.

Om en byggare lägger ut några plank i leran för att kunden ska kunna gå in torrskodd under byggtiden och sedan lägger 500kr på fakturan, blir man sur då?

Eller blir man sur om man kliver i leran och förstör finskorna? Och skyller på byggarn som inte tänkt på allt?

I deras åtagande finns ansvar att hålla huset tätt under byggtiden. Fåglarna hamnar någonstans mellan sunt förnuft och kundservice. Ingendera går att utkräva ansvar för.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
R
S Småbrukaren skrev:
Det är klart de kunde tjänat en hacka på att fråga dig innan, det hade varit bra om de också tänkt på det. Men samtidigt kanske du svarat ”nej det är nog lugnt” för att spara pengar.

Om en byggare lägger ut några plank i leran för att kunden ska kunna gå in torrskodd under byggtiden och sedan lägger 500kr på fakturan, blir man sur då?

Eller blir man sur om man kliver i leran och förstör finskorna? Och skyller på byggarn som inte tänkt på allt?

I deras åtagande finns ansvar att hålla huset tätt under byggtiden. Fåglarna hamnar någonstans mellan sunt förnuft och kundservice. Ingendera går att utkräva ansvar för.
Men snälla sluta det ligger inte i företagarens skyldighet att skydda huset för alla olika slags attentat vare sig det handlar om fåglar eller terrorister så är det inte så vanligt förekommande att man förväntas förutse detta😉

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Håller med. 👍

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.