30 612 läst · 41 svar
31k läst
41 svar
Fästa Willab uterum på befintlig trall
De är skråskruvade i syllen, ca 45 grader. Jag rekommenderar verkligen att du har en 2 tum 5 tum syll som byggnaden står på och inte bygger direkt på golvtrallen. Med syll står huset oaktat höststormar och rusk.Nissens skrev:
Ja, att ha något rejält att fästa i är viktigt. Att sätta det i trallen är en dålig idé.H H Joakim skrev:
Som gammal seglare vet jag vilka krafter det kan bli i starka vindar.
Jag kommer nog att fixa genomgående bultar i stolparna och motsvarande i stommen. Det är inte kul om grejorna drar iväg…
Jag gjorde liknande på vårt uterum, plåt runt hela och skruvade stolparna i reglarna. Gjorde även så att jag slog i gängstång som gjorde att den stod helt stilla medans vi reste allt och inga problem att det skulle flytta sig i sidled, sen skråskruva jag två i varje stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag har lite samma funderingar. Som jag skrev tidigare. Långsidan på uterummet vetter mot väster där vi har helt öppet med stora åkrar. Det kan blåsa på ordentligt. Vi kommer ha skjutdörrar på tre sidor. Det finns ingen vägg på kortsidorna som jag kan sätta ett kryss av reglar i för att stabilisera konstruktionen så den inte viker sig. Allt kommer hänga på att sex stolpar sitter ordentligt fast för att konstruktionen inte ska vika sig när det stormar.Nissens skrev:
Räcker det att skråskruva stolparna i "syllen" som i sin tur sitter i plintar eller bör jag sätta stolparna i plintarna och bygga syllen (golvreglar) mellan stolparna?
Jag tror inte att stolparna nödvändigtvis måste sitta direkt i plintarna, men det blir säkert riktigt stabilt.R rsa skrev:Jag har lite samma funderingar. Som jag skrev tidigare. Långsidan på uterummet vetter mot väster där vi har helt öppet med stora åkrar. Det kan blåsa på ordentligt. Vi kommer ha skjutdörrar på tre sidor. Det finns ingen vägg på kortsidorna som jag kan sätta ett kryss av reglar i för att stabilisera konstruktionen så den inte viker sig. Allt kommer hänga på att sex stolpar sitter ordentligt fast för att konstruktionen inte ska vika sig när det stormar.
Räcker det att skråskruva stolparna i "syllen" som i sin tur sitter i plintar eller bör jag sätta stolparna i plintarna och bygga syllen (golvreglar) mellan stolparna?
Att skråskruva stolparna känns inte som något som håller för de krafter som det kan bli i höststormarna. Åtminstone skulle jag inte våga lita på det.
Jag tänker någon slags förband (järn?) ner till reglarna och gärna genomgående bultar både i stolparna och reglarna i altanstommen. Reglarna i sin tur måste då vara väl förankrade i plintarna.
Redigerat:
Vilket fabrikat och modell på uterum har Du valt eller kommer Du bara köpa skjutpartier mm och "snickra ihop" resterade själv?R rsa skrev:Jag har lite samma funderingar. Som jag skrev tidigare. Långsidan på uterummet vetter mot väster där vi har helt öppet med stora åkrar. Det kan blåsa på ordentligt. Vi kommer ha skjutdörrar på tre sidor. Det finns ingen vägg på kortsidorna som jag kan sätta ett kryss av reglar i för att stabilisera konstruktionen så den inte viker sig. Allt kommer hänga på att sex stolpar sitter ordentligt fast för att konstruktionen inte ska vika sig när det stormar.
Jag kommer snickra ihop själv. Har beställt skjutpartier och fasta fönster från Skånska byggvaror och tar stommen och övrigt från byggmarknaden. Så alla möjligheter att få det stabilt finns eftersom det inte är förkapat. Tanken är att uterummet ska se ut ungefär som "Önska - uterum" från Skånska Byggvaror. Jag kommer dock ha hela skjutpartier även på kortsidorna.H H Joakim skrev:
Logga in
Skapa konto
Intressant. Kommer Du välja limträstomme samt kommer Du isolera golvet och vilken typ av glas? Sommar/ Vår höst/ Vinter. Bara nyfiken😀R rsa skrev:Jag kommer snickra ihop själv. Har beställt skjutpartier och fasta fönster från Skånska byggvaror och tar stommen och övrigt från byggmarknaden. Så alla möjligheter att få det stabilt finns eftersom det inte är förkapat. Tanken är att uterummet ska se ut ungefär som "Önska - uterum" från Skånska Byggvaror. Jag kommer dock ha hela skjutpartier även på kortsidorna.
[bild]
När jag byggde uterum 2019 konstruerade jag först uterummet och sedan altangolvet.
Just för att få bärighet där pelarna står.
Även detta ett fristående för att jag inte ville sätta fast det i sommarstugans fasad.
Pelarna hade rejält med balkar under och stickskruvade med Essve konstruktionsskruv. Typ kraftigare och längre variant än de jag satte ihop övriga konstruktionen av limträbalkar.
Under pelarna lade jag pallbrickor av plast för att undvika fuktvandring upp i pelarna.
Allt material från Willab Garden. Kapade och grundade allt hemma i mitt garage innan transport till sommarstugan för montage.
Ett stort OBS till den som inte byggt uterum förut att ett bra byggpass av längre modell är klart rekommenderat. Finns inte mycket utrymme för avvikelser i mått och vinkel.
Alltså som svar till ämnet, försök inte bygg uterum om det det inte finns rejält med balkar under där pelare ska stå.
Även att det inte finns möjlighet för att regn som kommer på tallvirke utanför kan rinna in i uterummets del.
Jag satte tätningslister under alla golvskenor så vatten inte kan komma in den vägen.
Nu några år senare så är allt fortfarande i god kondition.
Bild på konstruktionsskruv. Kostar en slant men drar för jäkligt gott ihop balkar mm.
Just för att få bärighet där pelarna står.
Även detta ett fristående för att jag inte ville sätta fast det i sommarstugans fasad.
Pelarna hade rejält med balkar under och stickskruvade med Essve konstruktionsskruv. Typ kraftigare och längre variant än de jag satte ihop övriga konstruktionen av limträbalkar.
Under pelarna lade jag pallbrickor av plast för att undvika fuktvandring upp i pelarna.
Allt material från Willab Garden. Kapade och grundade allt hemma i mitt garage innan transport till sommarstugan för montage.
Ett stort OBS till den som inte byggt uterum förut att ett bra byggpass av längre modell är klart rekommenderat. Finns inte mycket utrymme för avvikelser i mått och vinkel.
Alltså som svar till ämnet, försök inte bygg uterum om det det inte finns rejält med balkar under där pelare ska stå.
Även att det inte finns möjlighet för att regn som kommer på tallvirke utanför kan rinna in i uterummets del.
Jag satte tätningslister under alla golvskenor så vatten inte kan komma in den vägen.
Nu några år senare så är allt fortfarande i god kondition.
Bild på konstruktionsskruv. Kostar en slant men drar för jäkligt gott ihop balkar mm.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer