895 läst · 20 svar
895 läst
20 svar
Fästa kopplingsdosa i appartdosa när skruvhålen inte passar
Jag köpte en Schneider kopplingsdosa (https://www.se.com/se/sv/product/WDE002361/dosa-exxact-1fack-35mm-utanpåliggande-ip21-lodrät-vågrät-montering-vit/) som jag tänkte fästa ovanpå appartdosan som visas i bilden. Jag trodde att det skulle gå att använda skruvhålen i ringen (~70mm) som sitter i appartdosan men jag får inte hålen att passa in på Schneider. Att fästa kopplingsdosan i väggen går inte heller eftersom skruvhålen inte går förbi appartdosan.
Skulle jag ha köpt en kopplingsdosa med 2-fack så den kunde skruvas i väggen?
Den skall passa mot apparatdosa. Det är dom minsta hålen, dom som är närmst de nya uppstickande skruvarna som skall användas.
du kan vrida på ringen med hål så det passar din dosa. Ta en skruvmejsel eller dyl. o tryck runt ringen.J janerik12 skrev:Jag köpte en Schneider kopplingsdosa ([länk]) som jag tänkte fästa ovanpå appartdosan som visas i bilden. Jag trodde att det skulle gå att använda skruvhålen i ringen (~70mm) som sitter i appartdosan men jag får inte hålen att passa in på Schneider. Att fästa kopplingsdosan i väggen går inte heller eftersom skruvhålen inte går förbi appartdosan.
Jag har gjort flera försök men jag får det inte att funka. Jag tror att problemet är att appartdosan är inte i samma nivå med väggen utan den monterades snett när huset byggdes.
Jag kan vrid på den svarta plastringen men kan inte dra fram appartdosan för att få den i nivå med väggen antar det är för att den är fast spikad i regel.
Om allt fick plats i appartdosan hade den extra kopplingsdosan inte behövts men oavsett mina försök kan jag inte få plats med shelly och dosalocket är omöjligt att fästa.
Vad föreslår ni?
Jag kan vrid på den svarta plastringen men kan inte dra fram appartdosan för att få den i nivå med väggen antar det är för att den är fast spikad i regel.
Om allt fick plats i appartdosan hade den extra kopplingsdosan inte behövts men oavsett mina försök kan jag inte få plats med shelly och dosalocket är omöjligt att fästa.
Vad föreslår ni?
Locket du har kommer inte passa, du får sätta ett Schneider blindlock påJ janerik12 skrev:Jag har gjort flera försök men jag får det inte att funka. Jag tror att problemet är att appartdosan är inte i samma nivå med väggen utan den monterades snett när huset byggdes.
Vad föreslår ni?
Tack skulle vara mer tydligen att jag tänkte inte försöka fästa mitt befintliga lock på schneider jag har köpt ett blindlock plus ram till schneider kopplingsdosa men problemet är att jag måste få ditt bakstycket vilket är problemet jag beskrev ovan.J J-banan skrev:
Redigerat:
Hmm limma var inte något jag trodde var ett bra alternativ men det kanske det är för min situation 🤔M m4n63 skrev:
Du kan prova med ett förhöjd doslock
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/tacklock-koppldosa-utbrytn
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/tacklock-koppldosa-utbrytn
Det behöver jag göra men jag tror inte att det kommer påverka att hela utanpåliggande kopplingsdosa inte kan skruvas i appartdosan eftersom den är sned.Demmpa skrev:
Riktigt dumt problem 😢