J
Jag köpte en Schneider kopplingsdosa (https://www.se.com/se/sv/product/WDE002361/dosa-exxact-1fack-35mm-utanpåliggande-ip21-lodrät-vågrät-montering-vit/) som jag tänkte fästa ovanpå appartdosan som visas i bilden. Jag trodde att det skulle gå att använda skruvhålen i ringen (~70mm) som sitter i appartdosan men jag får inte hålen att passa in på Schneider. Att fästa kopplingsdosan i väggen går inte heller eftersom skruvhålen inte går förbi appartdosan.

Skulle jag ha köpt en kopplingsdosa med 2-fack så den kunde skruvas i väggen?

• Apparatdosa med flera färgade kablar och en blå Shelly-enhet. Två röda pilar pekar på detaljer kring kablarna och skruvhålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Den skall passa mot apparatdosa. Det är dom minsta hålen, dom som är närmst de nya uppstickande skruvarna som skall användas.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Närbild på en apparatdosa där fyra gröna cirklar markerar skruvhål för att fästa en ram.
Skapa konto

I dessa skruvhål fästes ramen i appaeatdosan.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J
Tror jag provade med de hålen men jag gör ett nytt försök och återkommer 😊

Sorry, tänkte fel, de jag markerade gäller när man ansluter mot apparatdosa, men du skrev kopplingsdosa, å de har bredare mellan skruven.

J janerik12 skrev:
Jag köpte en Schneider kopplingsdosa ([länk]) som jag tänkte fästa ovanpå appartdosan som visas i bilden. Jag trodde att det skulle gå att använda skruvhålen i ringen (~70mm) som sitter i appartdosan men jag får inte hålen att passa in på Schneider. Att fästa kopplingsdosan i väggen går inte heller eftersom skruvhålen inte går förbi appartdosan.

Skulle jag ha köpt en kopplingsdosa med 2-fack så den kunde skruvas i väggen?
du kan vrida på ringen med hål så det passar din dosa. Ta en skruvmejsel eller dyl. o tryck runt ringen.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
J
Jag har gjort flera försök men jag får det inte att funka. Jag tror att problemet är att appartdosan är inte i samma nivå med väggen utan den monterades snett när huset byggdes.

Jag kan vrid på den svarta plastringen men kan inte dra fram appartdosan för att få den i nivå med väggen antar det är för att den är fast spikad i regel.

Om allt fick plats i appartdosan hade den extra kopplingsdosan inte behövts men oavsett mina försök kan jag inte få plats med shelly och dosalocket är omöjligt att fästa.

Vad föreslår ni?

• Elinstallation med vit apparatdosa monterad snett, innehållande en blå Shelly-enhet och flera kablar, fäst i en ojämn vägg.
    Skapa konto
  • Elektrisk apparatdosa monterad snett i väggen med kablar och plastdetaljer synliga, inklusive en blå enhet och en orange kopplingsplint.
    Skapa konto
  • Elektrisk apparatdosa med kablar och en blå Shelly-enhet monterad i ojämn nivå mot väggen, omgiven av synligt skadat gips.
    Skapa konto
  • Närbild av ett doslock som är målat vitt med ojämn yta och en tydlig limrester.
    Skapa konto
J janerik12 skrev:
Jag har gjort flera försök men jag får det inte att funka. Jag tror att problemet är att appartdosan är inte i samma nivå med väggen utan den monterades snett när huset byggdes.

Jag kan vrid på den svarta plastringen men kan inte dra fram appartdosan för att få den i nivå med väggen antar det är för att den är fast spikad i regel.

Om allt fick plats i appartdosan hade den extra kopplingsdosan inte behövts men oavsett mina försök kan jag inte få plats med shelly och dosalocket är omöjligt att fästa.

Vad föreslår ni?
Locket du har kommer inte passa, du får sätta ett Schneider blindlock på

Jag har haft liknande utmaningar men alltid på något sätt lyckats skruva dosan i väggen. Jag har iofs haft spånplatta att skruva i och det ser ut som du har gips vilket ju blir lite svårare. Limma den kanske?

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J J-banan skrev:
Locket du har kommer inte passa, du får sätta ett Schneider blindlock på
Tack skulle vara mer tydligen att jag tänkte inte försöka fästa mitt befintliga lock på schneider ;) jag har köpt ett blindlock plus ram till schneider kopplingsdosa men problemet är att jag måste få ditt bakstycket vilket är problemet jag beskrev ovan.

Redigerat:
J
M m4n63 skrev:
Jag har haft liknande utmaningar men alltid på något sätt lyckats skruva dosan i väggen. Jag har iofs haft spånplatta att skruva i och det ser ut som du har gips vilket ju blir lite svårare. Limma den kanske?
Hmm limma var inte något jag trodde var ett bra alternativ men det kanske det är för min situation 🤔

Är det den utanpåliggande kabeln som ställer till det? Om det är det, jacka ur gipsen en del så att kabeln kommer in i väggen lite.

Kan även behöva jacka ur lite i förhöjningsramen.

J
Demmpa Demmpa skrev:
Är det den utanpåliggande kabeln som ställer till det? Om det är det, jacka ur gipsen en del så att kabeln kommer in i väggen lite.

Kan även behöva jacka ur lite i förhöjningsramen.
Det behöver jag göra men jag tror inte att det kommer påverka att hela utanpåliggande kopplingsdosa inte kan skruvas i appartdosan eftersom den är sned.

Riktigt dumt problem 😢

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.