Johan Gunverth skrev:
Du får syra av klinkern. Använd sökfunktionen, så hittar du femtielva trådar om detta.
Vi får hoppas att plattorna är rena nu nästan fyra år senare... ;)

kamy skrev:
Vi får hoppas att plattorna är rena nu nästan fyra år senare...
Haha! Och jag som brukar ge gliringar om svar på jättegamla trådar. Kollade bara sista inlägget.

:D :D :D :surprised:

Anitsirhc.B
A A-K skrev:
Ja nu har vi lagt vårt klinkersgolv i köket. Det är svart, helt becksvart med oregelbundna kanter o lite "vågigt" på ytan.
Mönstret blev "vanligt" rutigt. Inget annat mönster alls.

Det blev jättebra tycker vi, men nu är vi lite osäkra på fog-färgen.
Vi har valt en antracitgrå, som är väldigt mörk, gråsvart skulle jag säga.
Vi börjar nu fundera på om det är lite för mörkt så att det blir bara en "svart matta"

Finns det någon som har lagt eller sett ett svart golv med snygg färg på fogen så vill vi gärna ha tips på det!!!

:)

MVH/A-K
Jag letar efter en supermörk svart fogfärg. Allt verkar grått. Vad heter er som ju var så mörk? :)

Jag beställde svart fog men fick mellangrå. Blev inte så bra eftersom golvet upplevs som rutigt. Kakel och fog har olika struktur så det syns ändå skillnad mellan dem om båda är svarta.

Redigerat:
Anitsirhc.B
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Se svar: [länk]
Såg det men tråden är från 2005...

Jag köpte svart klinker/kakel på Kvadrat i Stockholm då huset byggdes och ytan är halvblank. Riktigt mörkgrå/svart fogmassa medföljde köpet just för att dämpa "fyrkanterna". Det har fungerat bra dessa 14 år och gäller badrumsväggar och bastugolv.

Anitsirhc.B
yonna yonna skrev:
Jag köpte svart klinker/kakel på Kvadrat i Stockholm då huset byggdes och ytan är halvblank. Riktigt mörkgrå/svart fogmassa medföljde köpet just för att dämpa "fyrkanterna". Det har fungerat bra dessa 14 år och gäller badrumsväggar och bastugolv.
Tusen tack! Kan du möjligtvis skicka bild?

Svart kakel i badrum med handfat och spegel, ljusreflektioner och fogar synliga, slittåligt trots hårt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ger inte full rättvisa då ljuset reflekterar ovanför handfatet så fogarna tycks synas mer än i verkligheten. För min del var det önskan om att dämpa rutorna så mycket som möjligt. Kaklet har klarat sig förvånansvärt bra under alla år trots att vattnet är extremt hårt.

Redigerat:
Y
Jag hade först vanlig mörkgrå fog till svarta plattor men såg inte bra ut, fräste bort och körde Mapei (snabbhärdande,snabbtorkande, polymermodifierat, anti-efflorescent, vattenavstötande med dropeffect och antimögel med bioblock-teknologi) som skulle vara svart. Men blev inte svart nog, jag ville få den att se blank/våtut, så forskade lite i att behandla allt med vätska/vax. Gjorde lite prover vid sidan om, men vågade aldrig chansa.

Så, Mapei har en 'ganska' svart fog om man söker det.
Blev dock nyfiken hur bauhaus fogen blir i det verkliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.