9 096 läst · 46 svar
9k läst
46 svar
Färg på FK
Sida 1 av 4
Skall förbereda för elen på övervåningen och funderar på vilka färger jag skall välja. På undervåningen är det svart, blå och grön/gul men idag är ju standarden brun, blå och grön/gul. Skall man dra det nya enligt nya standarden eller fortsätta som det är på undervåningen för att göra det enhetligt. Svart som fas kan ju inte vara helt fel som jag förstått det så används den som fas 2.
Ni som vet, är det ok att använda svart som fas?
Ni som vet, är det ok att använda svart som fas?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Min elektriker (som jag assisterar) gör så här:
- Svart = alltid spänningssatt
- Brun, vit, orange osv = tändtråd
Grannen över gatan som är elektriker och drar helt nytt har fördragna rör med svart, gulgrön, blå till uttagen och matningar.
- Svart = alltid spänningssatt
- Brun, vit, orange osv = tändtråd
Grannen över gatan som är elektriker och drar helt nytt har fördragna rör med svart, gulgrön, blå till uttagen och matningar.
Vad jag har hört bör man om möjligt fortsätta med befintlig färgställning om man utökar infällda installationer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Jo Brun är numera L1.Johan Gunverth skrev:
Skall vara lika i hela Europa.
Inte om man köper på storel men där ni köper har väl ett lager som måste ta slut.
Är det någon som kan svara på hur "proffsen" brukar göra. Följer man nya standarden eller det befintliga huset?
Skall man vara petig så blir det ju i så fall L2, N och PE. Det känns bättre att göra det enhetligt men vill veta vad ni tycker.
Skall man vara petig så blir det ju i så fall L2, N och PE. Det känns bättre att göra det enhetligt men vill veta vad ni tycker.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Köper på Selga. Pratade precis med elektrikerna (min + grannen) för kontrollera och de säger att " det är vilket som i nuläget om det är enhetligt".RilleRock skrev:
Vilket är fel.Johan Gunverth skrev:
Brun gäller som L1 på nybyggen samt svart L2 och vit L3
Vid utökning av befintliga installationer använder man givetvis svart om det nu är L1 sen tidigare.
Sunt förnuft.
Men på sikt skall det bli brun som spänningsatt första fas men det kommer ta sin lilla tid.
I ditt fall det befintliga huset om du inte gör en helt ny installation och drar om allt.Sonander skrev:
Gör du bara utökningar så använd svart så det blir enhetligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Då förstår jag nog. Min installation påbörjades så tidigt som september 2003 och då gällde väl inte dessa regler ännu? Anläggningar som påbörjas innan juli 2006 kan väl köra med "gamla" systemet?RilleRock skrev:
Är det svart L2 och vit L3 som gäller också? Fördragna rör med 5-ledare har ju brun/svart/grå + blå och gulgrön, vilket jag har till de 3-fas-uttag som installerades tidigt.
Hmmm....elektrikern på semester...får jaga grannen igen, men han var ju tvärsäker...
I min anläggning har jag klart och tydligt fått instruktioner om att dra svart fas och brun/vit/orange tändtråd. Röd larmtändtråd (som märks i varje dosa) där den förekommer. Skall detta behöva göras om, då? Det är inte försent än....
???
Edit: sakfel
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Fick tag på honom.
Anledningen till svart fas och det andra systemet var helt enkelt:
"- Har vi börjat så , skall vi fortsätta på samma sätt." Göteborgs Energi hade tydligen dragit 3st svarta och märkt dessa. De gick sedan vidare från mätartavlan med 3 svarta till huvudcentralen.
RilleRock: med vit L3 meanr du väl svartvit, vilket jag förstår kan ersättas med en grå?
------------------
Problemet med att bygga i långsam takt är att saker och ting hinner förändras under tiden. Braskaminen jag skulle installera hade funnits sedan 60-talet. Tror ni inte att den utgick ur sortimentet 1 månad innan jag skulle beställa den! Då står man där med en betongplatta med ingjutet friskluftsrör som inte passar längre. ;D
"- Har vi börjat så , skall vi fortsätta på samma sätt." Göteborgs Energi hade tydligen dragit 3st svarta och märkt dessa. De gick sedan vidare från mätartavlan med 3 svarta till huvudcentralen.
RilleRock: med vit L3 meanr du väl svartvit, vilket jag förstår kan ersättas med en grå?
------------------
Problemet med att bygga i långsam takt är att saker och ting hinner förändras under tiden. Braskaminen jag skulle installera hade funnits sedan 60-talet. Tror ni inte att den utgick ur sortimentet 1 månad innan jag skulle beställa den! Då står man där med en betongplatta med ingjutet friskluftsrör som inte passar längre. ;D
Johan Gunverth skrev:Fick tag på honom.
------------------
L3 ser olika ut i olika kablar
Den kan vara vit svart/vit alt grå.
Men eftersom du pratade om FK så blir det vit.