Diversearbetare
· Göteborg
· 9 561 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 561 inlägg
En larmtråd per grupp till central central (öhöhö ). Har nämligen tagit över en gammal företagscentral där det fanns det en kontaktor med 8 hjälpkontaktorer monterad. Något måste man ju göra med den.T-34 skrev:
På framsidan centralen sitter också en brytare till själva kontaktorn. Det är ju dumt om den slår till när står där med fingrarna på en fas i dosan. ;D
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 561 inlägg
Forna tider, ja. Då skall man inte använda svart fas (L1) heller.mattiasp skrev:
Helt OK att använda röd tändtråd om man märker den noga i alla förekommande dosor och beskriver den på schemat vid centralen. Enligt min elektriker.
RilleRock?
OK, Jag fegar ur i alla fall och använder inte röd, orange, grön eller gul!Johan Gunverth skrev:
Precis hemkommen från jobbet.Johan Gunverth skrev:
Har ni andra tid och sitta här på dagarna? ;D
Eller ni surfar på "arbetstid" ?
Men i ett helt nybyggt hus där all el nydras och det verkligen är korrekt uppmärkt så ser jag ingen fara med det.
Sunt förnuft.
Dock är den dyrare som erik säger.
Skulle INTE använda röd i äldre hus.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 561 inlägg
Pappaledig. Lillen sover, pappa surfar. ;DRilleRock skrev:Precis hemkommen från jobbet.
Men i ett helt nybyggt hus där all el nydras och det verkligen är korrekt uppmärkt så ser jag ingen fara med det.
Sunt förnuft.
Nytt hus, ordning och reda.
Den röda kabeln är hela 30:- dyrare per 100m-rulle Vit, orange, grå samma pris som röd. Fabrikat Ericsson.
Tycker fortfarande att rött är en bra färg på en larmkabel.
Sitter hemma och handlar byggmaterial från Polen. Är mer tidsödande än vad man tror. Blir en del tid över till att "messa". Men snart drar byggena igång på allvar så då blir det bara att "browsa" forumet innan man går och lägger sig.RilleRock skrev:Precis hemkommen från jobbet.
Sunt förnuft.
mvh
David
Jag tror mig ha insett att det här med färgval inte är helt självklart, ens i elektrikerkretsar. Jag kör genomgående med brun+blå+gul/grön för enfas.
När jag går ner från tak-/kopplingsdosa till en strömställare, då går jag ner med brun och det antar jag är okontroversiellt. Dock undrar jag följande:
1. Vilken färg är lämplig/rätt att använda som tändtråd?
2. När tråden kommer upp till kopplingsdosan igen, ska jag köra på med tändtrådsfärgen, eller ska jag övergå till brun fram till lamputtaget? Det känns mest logiskt att använda tändtrådsfärgen eftersom det signalerar att tråden är styrd.
3. Vid trappkoppling, vilka färger bör användas då?
När jag går ner från tak-/kopplingsdosa till en strömställare, då går jag ner med brun och det antar jag är okontroversiellt. Dock undrar jag följande:
2. När tråden kommer upp till kopplingsdosan igen, ska jag köra på med tändtrådsfärgen, eller ska jag övergå till brun fram till lamputtaget? Det känns mest logiskt att använda tändtrådsfärgen eftersom det signalerar att tråden är styrd.
1.Svart,vit,grå,orangeBob_the_builder skrev:Jag tror mig ha insett att det här med färgval inte är helt självklart, ens i elektrikerkretsar. Jag kör genomgående med brun+blå+gul/grön för enfas.
2.Tändtrådsfärgen!
3.Jag bukar använda i matningstrappen Brun,vit,vit och i den som går till lampa Orange,vit,vit
Allså Brun fas, vita är mellantrådarna samt orange tändtråd.
OK, tack för det. Vad gäller svaret på fråga ett, när väljer du vilken färg? Vid komplettering av gammal anläggning förstår jag att man väljer samma färger som redan används, men vilken färg bör användas i en ny anläggning?