R
K Kaleri skrev:
Ok taget! Men vad händer om kommunen får reda på detta? Ja menar i kontrollplanen så ska de ju besöka bygget vid ett antal tillfällen bla
Det är bokade besök och ofta så uteblir kommunen från dessa plastbesök..
På mitt senaste hus kom inte kommunen ut annat än slutsamråd, däremot kontrollansvarig var ute innan gjutning, stomme och tak på samt en gång vid tätskiktet i badrum..
 
R Rejäl skrev:
Det är bokade besök och ofta så uteblir kommunen från dessa plastbesök..
På mitt senaste hus kom inte kommunen ut annat än slutsamråd, däremot kontrollansvarig var ute innan gjutning, stomme och tak på samt en gång vid tätskiktet i badrum..
Samma här. Kontrollansvarig gjorde sitt jobb och kom flera gånger, men kommunen dök inte upp förrän vid slutsamråd. Och även om kommunen skulle dyka upp skulle jag inte oroa mig för det. Även självbyggare får anlita hantverkare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R
H humle63 skrev:
Samma här. Kontrollansvarig gjorde sitt jobb och kom flera gånger, men kommunen dök inte upp förrän vid slutsamråd. Och även om kommunen skulle dyka upp skulle jag inte oroa mig för det. Även självbyggare får anlita hantverkare.
Även om kommunen skulle komma på något besök så år det kontrollansvarige ihop med byggherren som kallar till detta möte så oftast tar en kvart tjoho minuter, då får man be företaget åka iväg den tiden i så fall enkelt löst..
 
S
Är byggfirman tillräckligt kreditvärdig för att kunna köpa byggmaterialet utan att behöva be om förskott av dig?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är byggfirman tillräckligt kreditvärdig för att kunna köpa byggmaterialet utan att behöva be om förskott av dig?
Ja vi betalar inget i förskott enl den betalplan vi gjort upp. Samt att 10 % av slutsumman hålls tills huset är besiktigat och slutsamråd hållits.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Japp, och säkrar så att inte ni eller andra hamnar på bar backe med ett par miljoner i skulder om bygget havererar.
Vi kanske skulle införa det på andra delar i samhället också? 😁
 
Det har vi väl redan genom bl.a. konsumentköplagen och -tjänstlagen samt bolånetak och amorteringskrav?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tror spåret om självbyggeri blir svårt så länge ni inte tänkt finansiera bygget kontant. Dom flesta banker kräver att man har en entreprenör, och dom få som accepterar det är ganska strikta vid självbyggeri. Speciellt på dessa belopp.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Håll inne 10% på beloppet på varje faktura .
Referera till innehållet belopp
Det funkar lika bra .
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Sälj projektet mot revers till byggfirman och låt dem bygga åt sig själva under ditt inseende. Det kräver ingen försäkring och de kan fritt sälja tillbaka till dig när det är klart. Reversen rivs.
OBS! Bara en idé med utgångspunkt av Boverkets text.
 
  • Gilla
Sille Fille och 1 till
  • Laddar…
Vi har varit i nästa exakt samma situation med skillnaden att vi byggde i egen regi på delad entreprenad 2019-2020. Färdigställandeskydd skulle i vårt fall behöva tecknas med flera entreprenörer vilket skulle innebära en helt orimlig kostnad i relation till själva totalkostnaden, samt att risken var liten då vi byggde på löpande och betalade efter prestation.

Vi samrådde med kommunen och de sade att det räckte att vi skickade in ett intyg att vi hade blivit informerade om kravet om färdigställandeskydd sedan var de nöjda.

Kanske gick detta inte helt formellt rätt till men kommun var smidiga i detta fall.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den är till för att skydda enskilda människor som bygger hus, inte företagen som bygger.

Japp, och säkrar så att inte ni eller andra hamnar på bar backe med ett par miljoner i skulder om bygget havererar.
Det kan man tro att den ska göra. När man sedan läser villkoren så inser man hur lite hjälp den egentligen skulle ge... Det är långt ifrån några miljoner man kan få ut på den.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Håll inne 10% på beloppet på varje faktura .
Referera till innehållet belopp
Det funkar lika bra .
Så gjorde jag också och det var inga problem.
 
  • Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Håll inne 10% på beloppet på varje faktura .
Referera till innehållet belopp
Det funkar lika bra .
säger vem? Ge mig gärna vilken kommun detta funkat samt även ett diarenummer om möjligt
 
A Argastesnickaren skrev:
Så gjorde jag också och det var inga problem.
Vilken kommun och har du diarenummret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.