K
Hur vet man att det lönar sig att styla? Det bästa är kanske att visa lägenheten eller villan helt tom, vem vet? Var finns evidensen för att styling ger ett högre slutpris?

• Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Vilket slutpris? Läste du ens artikeln?

K
D Daniel_M_ skrev:
Vilket slutpris? Läste du ens artikeln?
Nja, delvis:D
Men jag menade styling mer generellt. Lite offtopic kanske, sorry.

Är gemene man, förlåt kvinna, så enormt känslig för vad andra tycker? Om man stylar för sig själv så vet åtminstone jag bättre själv än en utomstående hur jag vill ha det för att trivas. Det är nån konstig brist på tilltro till sig själv i dagens samhälle när det gäller kreativt skapande. Däremot förstår jag helt om man anlitar hantverkare om man har tummen mitt i handen eller behöver annan kompetens än sin egen, t ex naturvetenskaplig kompetens.

• Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
K Doobiedoo skrev:
Hur vet man att det lönar sig att styla? Det bästa är kanske att visa lägenheten eller villan helt tom, vem vet? Var finns evidensen för att styling ger ett högre slutpris?
Jag tycker inte man ska ”överstajla” en lägenhet vid försäljning. Städat och undanplockat så det inte ger ett rörigt intryck uppskattar jag. Jag irriterar mig däremot på när det vid visningar är arrangerat på te x köksön med uppslagna receptböcker och på en skärbräda ligger givetvis en citron ligger skivad med en Globalkniv.

Jag har däremot gärna möblerna kvar, då är det lättare att uppfatta rummens proportioner och det är lättare att bedöma om de egna möblerna kan få plats.

• Gilla
Anna Frances och 5 till
  • Laddar…
Jag blev inte så lite irriterad på stylisten som mäklaren skickade hem till mig. Jag har kvar anteckningarna på hennes förslag. Hade hon fått som hon ville så hade nog flertalet av bilderna kunnat kvala in in på instagramkontot hemnetknarkarna...

Jag blir inte så lite störd på när det möbleras om så att tv-apparater frihänger lite obegripligt på väggar, det ska se ut som om någon precis lämnat köket mitt i matlagningen och så vidare.

Under visningarna av förra huset, ville både mäklaren och stylisten att alla spår efter husets hundar skulle vara utplånade. Vid de första visningarna försökte jag leva upp till det kravet men sedan tröttnade jag, det räckte att titta in i garaget så såg man ju hundbäddar och matskålar staplade. Valde att plocka undan några extrabäddar och sedan lade jag rena och fräscha fällar i de som stod kvar och såg till att matskålarna var rena.

• Gilla
Anna Frances och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
K Doobiedoo skrev:
Har du varit på några visningar utan möbler?
Man får lite känslan att ägaren redan flytt(at) och att objektet är svårsålt av någon okänd anledning.

K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du varit på några visningar utan möbler?
Man får lite känslan att ägaren redan flytt(at) och att objektet är svårsålt av någon okänd anledning.
Jag tror att du missade min poäng. Det spelar ingen roll vilken känsla du har, det viktiga är huruvida slutpriset påverkas av styling. Saknas evidens så är det helt orimligt att betala för det.

BirgitS
K Doobiedoo skrev:
Jag tror att du missade min poäng. Det spelar ingen roll vilken känsla du har, det viktiga är huruvida slutpriset påverkas av styling. Saknas evidens så är det helt orimligt att betala för det.
Det är svårt att bedöma hur stora rum är när det inte finns några möbler i dem, folk upplever dem som mindre än de är och är därför villiga att betala mindre.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Det är svårt att bedöma hur stora rum är när det inte finns några möbler i dem, folk upplever dem som mindre än de är och är därför villiga att betala mindre.
Du missar också min poäng. Var finns evidensen?

BirgitS
K Doobiedoo skrev:
Du missar också min poäng. Var finns evidensen?
Jag skulle säga att det är allmänbildning sen minst 20 år tillbaka.
Har du aldrig varit inne i ett tomt hus och upplevt hur det känns?
Varför tror du att folk är intresserade av vardagsrum som känns som att de inte rymmer en soffgrupp ens eller sovrum där man inte verkar få in en dubbelsäng?

Objekt med mycket stora renoveringsbehov fungerar att sälja utan möbler för då är det bara folk med visioner som är intresserade i alla fall, sådana som kan förstå planritningar och i alla fall kan tänka sig att flytta väggar osv.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle säga att det är allmänbildning sen minst 20 år tillbaka.
Har du aldrig varit inne i ett tomt hus och upplevt hur det känns?
Varför tror du att folk är intresserade av vardagsrum som känns som att de inte rymmer en soffgrupp ens eller sovrum där man inte verkar få in en dubbelsäng?

Objekt med mycket stora renoveringsbehov fungerar att sälja utan möbler för då är det bara folk med visioner som är intresserade i alla fall, sådana som kan förstå planritningar och i alla fall kan tänka sig att flytta väggar osv.
Cool story, men allmänbildning är inte evidens.

BirgitS
K Doobiedoo skrev:
Cool story, men allmänbildning är inte evidens.
Allmänbildning är väl just sånt som man räknar med att alla redan vet och som inte behöver bevisas, på samma sätt som att man inte behöver bevisa när andra världskriget började och slutade så fort man pratar om det.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Unikt namn
K Doobiedoo skrev:
Känslan (hos spelulanterna) är väl tvärt om precis vad som säljer bostäder.
Det är inte evidensen ;)

När man säljer den dyraste prylen man äger vill man väl att den ska se så fin som möjligt ut?
Sen om man gör det själv eller hyr in den tjänsten är upp till var och en.

Hur säljer bostadsbolagen sina nyproduktioner.
Genom tomma lador eller stylade visningshus?

Det är tveksamt att den evidens du efterfrågar finns. Eftersom marknaden ser ut som den gör, med lockpriser, konstiga budgivningsformer och unika objekt.

Men när min mäklare säger att en hel och ren bostad går för högre pris så litar jag på dennes expertis.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.