Ok, jag vill fälla in några spottar ovanför sängen till att börja med (sen även i hallen/vardagsrum).
Innertaket består av en nedtagbar gipsplatta där det direkt ovanför ligger en plastfilm med isoleringsull ovanpå. Själva ullen bör dock vara lyftbar då det är ett luftutrymme ovanför denna.

Jag vill inte sänka taket!

Hur går jag tillväga? Är det ens möjligt?
Led utvecklar ju inte så mycket värme men kräver ändå oftast ett luftutrymme vad jag förstår.
Löser jag problemet genom att lägga inbyggnadshinkar av plast ovanför?

Bör jag använda 12v/230v? Utbudet av 230v -led-spottar verkar ju vara betydligt större. Är detta vanligast?

Tacksam för svar
 
Åsa Lund
Jag hade skapat en luftspalt med hjälp av fat till blomkrukor, sådana av lera. Borde funka eftersom taket gick att ta ner
 
Jo det borde funka och var ju lite finurligt.
Hur stor luftspalt behöver jag skapa?
Kan taket ta skada av att jag skapar en luftspalt på några cm mellan innertak och isoleringen?
Bör jag dra kablar i rör eller bara lägga löst?
Var lägger jag eventuell transformator?

Det borde väl finns många som har erfarenhet av att fälla in led-spottar i befintliga tak. Hur "brukar" man göra? Alla sänker väl inte taket.
 
Som antyds i tråden så är första budordet att följa tillverkarens anvisningar, vilket kan vändas till att leta efter en spot där tillverkaren tillåter montering direkt mot den isolering du har. Peter ger ett exempel på en sådan. Det finns ingenting som heter "brukar" här, utan tillverkarens anvisningar för varje spot gäller.

Ett annat val är klenspänning eller 230 V:

- Väljer du armaturer för 230 V krävs installation enligt gällande elinstallationsregler, dvs en godkänd installationskabel i detta fall. Den kan bestå av rör/slang med antingen FK eller kabel godkänd för användning i rör, t.ex PLS90. Lös kabel ska vara godkänd för lös förläggning, t.ex EKK och FKK. Den armatur Peter länkar till vill ha en kabel då den inte verkar ta en slang. Det gäller att kabelmanteln ryms i anslutningsmuffen och blir dragavlastad där.

- Väljer du klenspänning och LED där effekten är låg behövs ingen hänsyn till elsäkerheten utan du kan fiska fram vilken typ av kabel du vill, t.ex RKUB eller ringledningskabel mellan spottarna.

Klenspänning kräver ett drivdon. För LED brukar det inte finnas några begränsningar på avstånd, så du kan leta efter en plats en bra bit ifrån om det underlättar. Någon form av gömställe som duger. Se t.ex http://www.byggahus.se/forum/el/248936-bygga-transformator-i-en-vagg.html?perpage=30#post2150916

Dimringen är en ytterligare viktig fråga. LED är speciellt kinkig här. LED drivs med konstant ström och endast konstant ström, så de 230 V spottar Peter länkar till innehåller ett internt drivdon, alltså ett i varje spot! Detta brukar vara ett stort problem, men i detta fall finns rekommendationer på webbsidan till dimmers som vi får anta de har provat att de faktiskt fungerar utan surr och flimmer. Så det borde vara grönt.

I andra fall rekommenderar jag spottar utan eget drivdon, där du helt fritt kan välja ett drivdon för konstant ström med inbyggd dimmer som garanterat alltid fungerar.
 
Tusen tack för givande svar
Okej, lämpligast låter väl att hitta "klenströms"-spottar som tål montering direkt mot isolering. Och därtill enkelt kablage samt ett passande drivdon med inbygd dimmer. Men då måste jag se till så att spottarna inte har egna drivdon inbyggda?
Någon som på rak arm en lämplig spotlight?

Någon nackdel att välja klenström framför 230v?
 
Välja måste du göra själv så att du får några som du tycker ser bra ut. Se efter att det står en ström angiven, t.ex 350 mA eller 700 mA. Då är det konstantsströmslampor.

Nackdelar? En nackdel med klenspänning är kanske att du behöver leta upp en plats för det. Du behöver också byta dimmerns reglerdon, dvs tryckknapp eller 1-10 V vred då traditionella dimmers inte fungerar.

Å andra sidan är du fri att installera spottarna som strömmen är låg vilket den är med LED. 230 V-spottar kräver behörighet. Med klenspänning krävs behörighet endast fram till drivdonet.
 
  • Gilla
m4v och 1 till
  • Laddar…
Hm, ursäkta okunskapen men jag får verkligen ingen kläm på dethär.
Med "klenström", menar du 12v, antog jag?

Hur många typer av led downlights finns det egentligen? Vad har jag missförstått?
*230v - som kopplas direkt in på vanliga elnätet utan transformator (men med driver?) ? -kräver elektriker och speciella krav på kablar osv?

*12v - får installeras själv men kräver en transformator? Transformator och drivdon och dimmer är oftast samma enhet?

* konstantström-led , vad är detta? 12v eller inte? Är detta en helt egen kategori? krävs trafo? Finns olika varianter?

När jag surfar runt på nätshopperna så verkar ju utbudet av 230v vara helt överlägset. På vissa armaturer står det inte om det är 230v, vad är det då?:x
Känns som jag skulle behöva läsa en grundlig guide som reder ut begreppen, men det vart inte lätt att hitta.
 
Det är i sådana lägen man skulle vilja gå in i en fysisk butik och be dem plocka fram en kombination enligt dina önskemål. Det är så mycket mer än installation och utseende, t.ex spridning och färgtemperatur, vill ni ha varmt eller kallt ljus etc?

Det finns två typer av spots som jag känner till om man ser till ljuskällan, halogen och LED.
- Halogen, som kan vara avsedd för 12, 24 eller 230 V AC eller DC.
- LED drivs alltid med konstant ström, vanligen 350 mA DC för 1 W LED .

Vad konstant ström skrev jag lite om här:
http://www.byggahus.se/forum/el/248...pottar-i-undertak.html?perpage=30#post2149739

LED-armaturer som drivs med konstant spänning, 12 eller 230 V AC/DC ser jag som en nödlösning för de fall man vill byta befintliga spottar mot LED, använda befintlig 12 V-transformator etc. Vid nyinstallation kan jag endast rekommendera "nakna" LED som drivs med konstant ström. I och för sig kan nog somliga tycka att det är enklare att montera 230 V-armaturer då det inte behövs en transformator, det beror på.

Det behövs ju ett drivdon för LED någonstans, och eftersom LED har lite speciella krav så fungerar det bäst om drivdonet är centralt med inbyggd dimmer. Denna dimmer styrs sedan utifrån med tryckknapp eller vridpotentiometer.

LED-armaturer med inbyggt drivdon har också problem med dimringen:
http://www.byggahus.se/forum/belysning/204347-introduktion-till-led-installation.html?showAll
http://www.byggahus.se/forum/el/230901-vilken-dimmer-och-trafo-dessa-led-lampor.html

Det blir en snuskigt massa kombinationer att hålla reda på här med dimring, så kan man hålla sig nära källan så är det bra. Alla kombinationer på denna bild fungerar nämligen inte alltid, man behöver prova sig fram för vilken dimmer som faktiskt fungerar ihop med ett visst drivdon!

Dimmers och drivdon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över till klenspänning då, det är helt enkelt spänningar under 50 V AC eller 120 V DC. Dessa anses ofarliga. Man pratar även om skyddsklenspänning (SELV) där drivdonet har lite högre säkerhetskrav på sig för att garantera den låga spänningen. Så SELV används där man vill undvika riskerna för elchock. Det har blivit en defacto standard för spots.

Men SELV är inte alltid fritt från kravet på behörighet. Om strömmen eller effekten överstiger 10 A resp 200 VA så krävs behörighet för installationen pga brandfaran. Därför kan halogeninstallationer kräva behörighet trots SELV. Men LED kommer aldrig(...) upp i dessa effekter så där är det mer fritt.
 
  • Gilla
Uldis och 2 till
  • Laddar…
Helt otroligt vilken ovärderlig kunskapsbank detta är. ÄNTLIGEN börjar det klarna! Känns som jag står i skuld till dig ;)

Jag har hittat en spotlight som verkar populär och som går på 500mA, heter malmbergs md-99. Kan monteras i apparatdosa, så det borde ju lösa mina problem med avstånd till isolering om jag lägger in apparatdosor mellan innertak och isolering?

Till dessa 4st 5w spottar tänkte jag beställa en malmbergs driver 1*30w. Sen lite kablage o grejer så borde jag klara mig?

Preliminärordern ser ut som följer:
*Malmbergs Downlight MD-99 LED 175 kr *4=700 kr
*LED-Multidriver 1X30W, MB 1st= 249kr
*Malmbergs Förlängningskabel till LED-belysning, 5m =44kr
*Malmbergs Kopplingsdosa 6 uttag 45 kr

Spottarna seriekopplas alltså och drivern placeras där jag vill ha strömbrytaren, alltså till höger om dörren? Under en vanlig strömbrytare med en extra fjäder? :x

Förresten angående driverns placering, en del verkar ju gömma dom i garderober och allt möjligt. Men placerar man strömbrytaren där också då? vem vill gå in i garderoben för att tända? Kan man fälla in drivern i gipsväggen och montera strömbrytaren över?
 
Redigerat:
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
På papperet ser din inköpslista bra ut, den fick du ju ihop utan hjälp! Lamporna tar 20 W totalt och drivdonet ger 30 W (vid 500 mA förmodar jag) så där finns lite marginal, bra. Seriekopplas ska de, och det finns ofta färdiga sladdpaket och fördelningsplint, ja, bra.

Det som saknas på listan är dimmerstyrningen. De flesta dimmers kan styras med antingen en helt vanlig strömbrytare som man monterar en fjäder i så att den blir momentan. Eller så använder man ett 1-10 V don som ger en ratt att vrida på vilken kan vara trevligt. Bruxet för drivdonet talar om vad det stöder. Har du en länk till det drivdon du tänker på så kan jag kolla. Är det denna så är det precis dessa val du har. En del andra drivdon vill ha en potentialfri tryckknapp vilket kan göra det lite besvärligare med ledningsdragningen.

Dimmer och styrning behöver alltså inte installeras i omedelbar närhet till varandra, vanligen gömmer man drivdonet på lämpligt ställe en bit ifrån, där det får plats. Detta finns syns i bilden ovan, nederst, det stora fyrkantiga drivdonet, som kan styras med tryckknapp, 1-10-potentiometer eller trådlös 1-10V. I den första länken i förra inlägget finns lite tips på gömställen.

Edit: 1-10 V-don innehåller inget annat än en strömbrytare och en vridpotentiometer men kan var snuskigt dyra, typ 500:- och mer. Här finns en billigare. Om den är bra vet jag dock inte...
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack!!
Det är den drivern du länkar till. Så en återfjädrande strömbrytare blir väl perfekt.

Jag får väl ta dit en elektriker för att ordna det sista men skulle följande funka teoretiskt?

*använda min nuvarande strömbrytare i rummet och komplettera den med en fjäder? Vad jag förstått så skall drivern konstant matas med spänning och sedan dessutom pulsas för reglering. Då måste man väl koppla om starkströmmen i rummet för att ha nåt att pulsa med och samtidigt ha båda fas och nolla framdragen till drivern.

*placera drivern i en lucka i taket där nu ett lamputtag sitter o därmed använda den nu där befintliga neutralledaren och tändtråden. Hmm. Någonstans måste det nog dras om ny starkström ja för nu för jag inte ihop det :s

I alla fall är jag betydligt bekvämare nu än i morse :)
 
Du är rätt ute. Det kanske inte går att montera en fjäder i just din befintliga strömbrytare så i värsta fall måste den bytas.

Även om du hade alla trådar framme så är det behörighetskrävande att koppla in drivdonet på primärsidan. Du får bara jobba på sekundärsidan :( Och då drivdonet behöver fas, tändtråd och nolla behöver man normalt dra fram en tråd till i rören. Det är en enkel sak om man har verktygen, och de dyra instrumenten för den obligatoriska isolationsmätningen... Men någon större vetenskap är det dock inte och isolationsfel är ganska svårt att åstadkomma om man använder de gamla trådarna för att dra i tre nya, dvs detta fixar de allra flesta på ett bra sätt, vilket är huvudsaken.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
På de aktuella malmbergs md-99 står att de inte får monteras direkt i isolering men det står att de kan monteras i en apparatdosa. Skulle en lämplig och föredömlig metod för mig vara att trycka upp apparatdosor i isoleringen och montera spottarna i apparatdosorna? Eller blir det för varmt med isolering kring apparatdosorna? Finns det smartare sätt?

Vad är egentligen poängen med att montera en spotlight i en apparatdosa?
 
Hej,

Jag kan även flika in att jag har använt mig av armaturer från Designlight med gott resultat.
De finns för montering både i apparat- och kopplingsdosa t.ex:

http://www.elbutik.se/product.html/designlight-led-downlight-p-10-5a?category_id=15283

eller

http://www.elbutik.se/product.html/designlight-led-downlight-p-10-4-alu?category_id=15283

Nu har jag inte använt just den malmbergs-downlighten du refererar till, men jag har mycket blandade erfarenheter av material från malmbergs.

Och försök inte använda vanlig installationskabel mellan drivdon och spottar. 1,5mm2 är oftast för grov för att ansluta i plintar på t.ex. drivdonet.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.