Hej!

Jag har monterat en LED-list under en bardisk i köket. Det blev snyggt men jag undrar lite hur jag bäst gör med den fula transformatorn. Transformatorn är på 12V 5A och blir inte mer än lite ljummen. Jag skulle vilja gömma/bygga in transformatorn i väggen under bardisken.

Är det tillåtet att gömma/ bygga in en sådan transformator i en vägg eller måste jag köpa en ny transformator som är avsedd för just inbyggnad?

2015-01-04_13-38-28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
(På andra sidan bardiskväggen har jag ett eluttag som jag hade tänkt att ta matningen från)

Bara den blir åtkomlig. Eftersom den är stickproppsansluten ska 230V-sidan gå att demontera utan verktyg, och det får inte vara behörighetskrävande.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Ja, så länge den är relativt lättåtkomlig så får man bygga in den. Är den inte det så får du inte göra det för vad ska du göra när den går sönder och behöver bytas? Bryter upp väggen?

Största nackdelen med såna här prylar som får installeras av lekmän är att man alltid får en ful transformator och stickpropp som är svår att gömma.

//Patrik

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Största nackdelen med såna här prylar som får installeras av lekmän är att man alltid får en ful transformator och stickpropp som är svår att gömma.
Japp, håller med. Det är verkligen dags att luckra upp behörighetssystemet.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Japp, håller med. Det är verkligen dags att luckra upp behörighetssystemet.
Över min döda kropp! ;)

//Patrik

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Jag har borrat upp ett hål med dosborren. Hängde ner transformatorn. Klippte av stickproppen och anslöt den till den närliggande dosan.

Det är inte så svårt att komma åt transformatorn, man tar bort doslocket och fiskar upp transformatorn genom att dra i kabeln den hänger i. Jag skulle tro att det är el-vidrigt att jag drog in den avklippta nätkabeln in i eldosan och matade den därifrån. Det känns ju inte som någon omedelbar el-fara för min del men det känns el-vidrigt. Nackdelen är att jag inte kan koppla ur transformatorn, den är ständigt inkopplad. Det går iofs att bryta strömmen genom att fiska upp transformatorn och dra ut sladden till transformatorn.

el-vidrigt eller inte?

• 2015-01-04_16-46-30.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Aja baja.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Men det skulle bli "OK" om jag byter transformatorn till en sån som syns på denna bild då eller? Då skulle det gå fint att koppla in matningen till den från den intilliggande dosan ... eller? :D

• (KGrHqEOKpYFJlG8ugqbBSekgWmPJw~~60_12.JPG
    Skapa konto
Ska den hänga måste det väl till någon dragavlastning och sånt. Men det känns ju rätt tveksamt att ha grejer hängande löst inne i väggarna. Det kommer liksom hamna i "värsta elkopplingen" om X år när nästa ägare av huset ska byta drivaren. Sen är det aja baja på lösa FK i en vägg, liksom lösa FK i närheten av klenspänningskablage.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Så om man nu skulle vilja följa alla föreskrifter, hur ska det se ut?

Är det enda alternativet att ha det som det ser ut på bilden i första inlägget och sticka in den stora svarta stickproppen i närmaste eluttag?

tommib
Nja, du kan ju bygga ett litet skåp där trafon får bo och dra in ett eluttag i skåpet där du sticker in kontakten. Att klippa anslutningskabeln till trafon är som andra sagt aja baja. Det kan också vara extra olämpligt beroende på hur du kopplade in den i dosan. Varför inte bara sätta ett eluttag i hålet du borrat med en liten slangstump från din dosa som du redan har? Sen kan du montera trafon med lite spikband eller liknande ovanför i gipsskivan. En variant som jag använt en gång är två små vinkeljärn och två spännband. Ser faktiskt inte så tokigt ut och sitter bra (det var iofs en dator i ett DJ-bås).

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja "värsta elkopplingen" vill jag ju inte bli nominerad till...

Skulle gärna vilja ha tips på hur man löser det professionellt. Inte ska jag behöva sätta upp en hel elcentral för att koppla detta?

Nedan så lägger jag in en bild som lite tydligare visar hur det är kopplat just nu. VP-slangen har jag kopplat in på det närliggande eluttaget som är på baksidan väggen. Det går ut 3 st lösa FK-ledare som är kopplade (med kopplingslisten) till den avklippta sladden som går till transformatorn.

Så får det inte se ut, det förstår jag. Jag tänkte att om jag monterar en senildosa i hålet, drar in VP-slangen och gör kopplingen där. Men mitt problem är ju att jag måste ju ändå på något sätt ha en transformator i väggen om det ska se någorlunda snyggt ut. Med senildosan på plats så är det ju inte heller längre speciellt lätt för en lekman att byta transformatorn...

• 2015-01-04_18-06-18.jpg
    Skapa konto
kramfors skrev:
Så om man nu skulle vilja följa alla föreskrifter, hur ska det se ut?

Är det enda alternativet att ha det som det ser ut på bilden i första inlägget och sticka in den stora svarta stickproppen i närmaste eluttag?
Ja.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
tommib skrev:
Nja, du kan ju bygga ett litet skåp där trafon får bo och dra in ett eluttag i skåpet där du sticker in kontakten. Att klippa anslutningskabeln till trafon är som andra sagt aja baja. Det kan också vara extra olämpligt beroende på hur du kopplade in den i dosan. Varför inte bara sätta ett eluttag i hålet du borrat med en liten slangstump från din dosa som du redan har? Sen kan du montera trafon med lite spikband eller liknande ovanför i gipsskivan. En variant som jag använt en gång är två små vinkeljärn och två spännband. Ser faktiskt inte så tokigt ut och sitter bra (det var iofs en dator i ett DJ-bås).
Tack! Du hann svara medans jag skrev mitt föregående inlägg. Ja, det är ju en möjlig lösning. Men jag vet att jag skulle sitta och reta mig på den svarta "klumpen" sladden och eluttaget. Det följer säkert alla gällande normer men det är inte så diskret som jag kanske hade önskat. Funderar ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.