Hade tänkt installera en diskmaskin. Bor i hyresrätt. Blandaren har förberett för anslutning samt avloppet med. Lite osäker på dessa gamla skåp. Någon som kan se från vilken period dessa är ifrån? Funderar även på om jag kan stöta på asbest i någon form? Bad ska jag hålla utkik efter? Är några plastpluggar men verkar sitta som berget ändå.
(Tog en bild på hur det ser ut under diskbänken med. Någon gammal platta mot väggen där vid betongen)
(Tog en bild på hur det ser ut under diskbänken med. Någon gammal platta mot väggen där vid betongen)
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Asbest?R Robertr81 skrev:Hade tänkt installera en diskmaskin. Bor i hyresrätt. Blandaren har förberett för anslutning samt avloppet med. Lite osäker på dessa gamla skåp. Någon som kan se från vilken period dessa är ifrån? Funderar även på om jag kan stöta på asbest i någon form? Bad ska jag hålla utkik efter? Är några plastpluggar men verkar sitta som berget ändå.
Tips kolla med hyresvärden först?
När jag plockade bort ett enstaka skåp så gick det sönder lite pga de först fäst alla skåp och sen lagt på bänkskivan. Då kom jag inte åt alla skruvar skåpet satt fast med om jag inte plockade bort bänkskivan- vilket jag inte gjorde.
Det jag tänker på är om hyresvärden kräver att köket ska återställas som det såg ut när du flyttade in, dvs att du måste sätta tillbaka skåpet. Kan bli krångligt om skåpet gått sönder när du tog bort det.
När jag plockade bort ett enstaka skåp så gick det sönder lite pga de först fäst alla skåp och sen lagt på bänkskivan. Då kom jag inte åt alla skruvar skåpet satt fast med om jag inte plockade bort bänkskivan- vilket jag inte gjorde.
Det jag tänker på är om hyresvärden kräver att köket ska återställas som det såg ut när du flyttade in, dvs att du måste sätta tillbaka skåpet. Kan bli krångligt om skåpet gått sönder när du tog bort det.
Tack! Lite av anledning till att jag frågar är att grannen på samma innergård fast huset mittöver (landshövdingehus) hade en vattenläcka och dom fick riva upp golvet och hittade då asbest, vet inte men kanske var något lim.Jonatan79 skrev:
Jag är osäker på vad som dyker upp under skåpet. Är en ny lenolium matta inlagd i resten av köket och under den är det en annan lenoliummatta. Kanske att den undre mattan gjordes samtidigt som köket. Hur får man väck den svarta täcksidan/sockeln under skåpen?
Hyresvärden är inte alltid så tillmötesgående i allt tyvärr
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Fast du ska väl inte riva i den gamla linoleummattan?
Asbest är totalt ofarlig så länge som man låter materialet vara i fred.
När det gäller sockeln så kan den antingen vara det första man har satt in så att det är en ram som skåpen står på eller så är den ditsatt efteråt och då troligen spikad framifrån. I det första fallet får du inte bort sockeln innan skåpet är borta och i det andra borde du se (känna) spikhålen.
När det gäller sockeln så kan den antingen vara det första man har satt in så att det är en ram som skåpen står på eller så är den ditsatt efteråt och då troligen spikad framifrån. I det första fallet får du inte bort sockeln innan skåpet är borta och i det andra borde du se (känna) spikhålen.
Nej det hade jag inte tänkt…BirgitS skrev:Fast du ska väl inte riva i den gamla linoleummattan?
Så om skåpen står på sockeln får jag helt enkelt försöka få ur skåpsdelen först och sen såga av sockeln för att få en öppning?
Längst ut i kanten på sockeln sitter som en lodrät överlappande list på 4-5cm som kan vara i plast i samma färg. Hittar dock inga andra spikhål eller så
Edit: var inga spik/skruv bakom listen
Blir konstruktionen som helhet försvagad om man kapar av sockeln i framkant om den är av bärande typ?
Redigerat: