Jag är en sån, har samma lön som dom andra, hade högre än en del på mitt gamla jobb, å jag har inte något certifikat. så det går allt bra utan.
Juridiskt sett så kan ett företag anställa vem dom vill, om företaget anser att personen har tillräckliga kunskaper. typ nåt i den stilen... dock lär det vara extremt sällsynt.
Jag jobbade under metall i början, har inte gjort nån lärlingstid. har nu jobbat i nio år utan problem.

A
Haha, ni är roliga ni. Hoppas också på att bli en "sån" så snart som möjligt.
Nej det har inte med lönen att göra. Det har med CSN att göra. Får bara 100% till 15/4 och till dess har jag gjort färdigt praktiken. Företaget jag har haft kontakt med är väldigt bra att ha och göra med så jag hoppas på att få anställning där.
Jag vet att det inte är nåt juridiskt hinder utan fullständiga betyg än, men jag ville höra vad branschen har att säga om det. Policy å sånt där ni vet. Men det låter som att det finns hopp iaf.

MVH / Erik

Så om man tex av någon anledning inte gått gymnasiet, när det begav sig, men man har läst el på Komvux/KY eller liknande och har alla kurser som krävs för allmän behörighet, och har jobbat som elektriker i säg 5 år, så kan man inte få ut något certifikat innan man läst in gymnasiekurserna?

Har du AB kan du nog skita i cert eller? Men förstår inte riktigt vad du menar, har du betyg för att ta ut AB så har du väl läst gymnasiekurserna annars hade de väl inte antagit dig?
Om du sen läst gymnasiekurserna på komvux eller AMS kvittar ju, de är ju ändå samma. Här står mer om kraven, både nya o gamla: http://www.ecy.com/larling/branschkraven_kopia.asp

Slugge skrev:
Har du AB kan du nog skita i cert eller? Men förstår inte riktigt vad du menar, har du betyg för att ta ut AB så har du väl läst gymnasiekurserna annars hade de väl inte antagit dig?
Om du sen läst gymnasiekurserna på komvux eller AMS kvittar ju, de är ju ändå samma. Här står mer om kraven, både nya o gamla: [länk]
Man kan ju gå en kurs eller KY utbildning där man läser kurserna för AB utan för att den delen ha läst tex Estetisk verksamhet, som är krav för att få ut sitt cert enligt ECY.

Eller?

Vet inte riktigt hur du menar men för att få läsa allmän behörighet måste man först vara utbildad gymnasieelektriker. Du kan ju även få ut din behörighet genom någon ingenjörsutbildning utan att ha läst specifikt elprogrammet, men detta är ju på ännu högre nivå.

Slugge skrev:
Vet inte riktigt hur du menar men för att få läsa allmän behörighet måste man först vara utbildad gymnasieelektriker. Du kan ju även få ut din behörighet genom någon ingenjörsutbildning utan att ha läst specifikt elprogrammet, men detta är ju på ännu högre nivå.
Måste och måste.
Det gick allt bra ändå. :)

"Gick bra", menar du att du plockat ut AB eller inte? Eller "vet du" att du kan ansöka om det?
Så mycket enklare med klarspråk :)

Danne031 skrev:
"Gick bra", menar du att du plockat ut AB eller inte? Eller "vet du" att du kan ansöka om det?
Så mycket enklare med klarspråk :)
Jag har läst kurserna som krävs för AB utan att ha gått Elteknik på gymnasiet.

"§ 2 Villkor för lärlingsanställning
Arbetsgivaren får anställa lärling endast om denne genomgått grundutbildning
och om företaget i sin verksamhet har möjlighet att under den
fastställda lärotiden ge lärlingen tillfredsställande kunskap och färdighet i
den yrkesspecialitet som lärlingsutbildningen avser."

Hämtat från gällande installationsavtal mellan SEF (facket) och EIO (arbetsgivareorganisationen) 2010-2012
http://www.sef.se/Portals/0/avtal/Installationsavtalet/Installationsavtalet2010-2012.pdf
Sidan 64

"Anmärkning
För att lärlingen skall kunna tillgodoräkna sig grundutbildning vid anställning skall
kurser enligt ECYs förteckning vara genomgångna med lägst betyg godkänd."
Sidan 65.

Det är naturligtvis tråkigt att paragrafer och regler kan sätta stopp för ungdomlig framåtanda och framtidssatsande företag. Hoppas att det löser sig och lycka till.

EyEr0n skrev:
Men du kan väl inte ta ut din behörighet va?

puttrix skrev:
och om företaget i sin verksamhet har möjlighet att under den
fastställda lärotiden ge lärlingen tillfredsställande kunskap och färdighet i
den yrkesspecialitet som lärlingsutbildningen avser."

Hämtat från gällande installationsavtal mellan SEF (facket) och EIO (arbetsgivareorganisationen) 2010-2012
[länk]
Sidan 64

"Anmärkning
För att lärlingen skall kunna tillgodoräkna sig grundutbildning vid anställning skall
Sidan 65.

Det är naturligtvis tråkigt att paragrafer och regler kan sätta stopp för ungdomlig framåtanda och framtidssatsande företag. Hoppas att det löser sig och lycka till.
Hmmm...skälper det där då också möjligheten för någon utan utbildning att jobba på elfirma alt göra eljobb och någon behörig "godkänner" det också?

Jag tolkar det som så att eio-anslutna företag inte kan ta in någon utan utbildning i vilket fall som helst.

Jag har uppfattat det som du Glufsglufs

EyEr0n skrev:
Ja, men du har väl gått någon annan gymnasielinje (och sedan kompletterat med elämnen senare). Då är det väl fullt okej?

//Patrik

Facket skriver ju själva att det är helt ok att börja jobba på sin lärlingstid men man kan inte få ut något certifikat innan utbildningen är kompletterad. (se min text högre upp från sef.se)

Observera att det inte står att grundutbildningen måste vara godkänd, bara genomförd, för att få anställning.

"Anmärkning

För att få ut ett certifikat behöver man ha arbetat 1600 timmar, samt ha genomgått gymnasieutbildning. Det står att för att få tillgodoräkna sig grundutbildningen ska den vara med lägst godkänd.

Organisationerna vill naturligtvis inte straffa folk som inte klarat av skolan och porta dom från arbetslivet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.