11 552 läst · 29 svar
12k läst
29 svar
Få lärlingsanställning inom el utan färdiga studier
Sida 1 av 2
Hej,
Är ny på det här forumet och sitter med en fundering och tänkte kolla med er som har lite erfarenhet.
Det är så att jag studerar till Installationselektriker och har betat av ellära A, B och trefas. Håller just nu på med elkompetensen och motorstyrning. Praktikplats är klar och skall påbörjas enligt överenskommelse direkt efter elkompetensen är "gjord".
Nu till själva funderingen. Är det nån här, eller nåt som vet nån annan som har fått lärlingsanställning innan alla ämnen är klara? Enligt min lärare så är det tydligen inga juridiska hinder för det, men att branschen kan ha invändningar mot det. Det skulle nämligen underlätta en hel del för mig om jag kommer igång med det så fort det bara går.
MVH / Erik
Är ny på det här forumet och sitter med en fundering och tänkte kolla med er som har lite erfarenhet.
Det är så att jag studerar till Installationselektriker och har betat av ellära A, B och trefas. Håller just nu på med elkompetensen och motorstyrning. Praktikplats är klar och skall påbörjas enligt överenskommelse direkt efter elkompetensen är "gjord".
Nu till själva funderingen. Är det nån här, eller nåt som vet nån annan som har fått lärlingsanställning innan alla ämnen är klara? Enligt min lärare så är det tydligen inga juridiska hinder för det, men att branschen kan ha invändningar mot det. Det skulle nämligen underlätta en hel del för mig om jag kommer igång med det så fort det bara går.
MVH / Erik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle råda dig att kolla med ECY och facket, men jag tror att svaret blir nej.
Är det pga ekonomin (kass lärlingslön) du vill tillgodoräkna dig det? Det finna inget som säger att arbetsgivaren inte får ge dig högre lön under lärlingstiden
Är det pga ekonomin (kass lärlingslön) du vill tillgodoräkna dig det? Det finna inget som säger att arbetsgivaren inte får ge dig högre lön under lärlingstiden
Medlem
· Västerbotten