11 552 läst · 29 svar
12k läst
29 svar
Få lärlingsanställning inom el utan färdiga studier
Sida 1 av 2
Hej,
Är ny på det här forumet och sitter med en fundering och tänkte kolla med er som har lite erfarenhet.
Det är så att jag studerar till Installationselektriker och har betat av ellära A, B och trefas. Håller just nu på med elkompetensen och motorstyrning. Praktikplats är klar och skall påbörjas enligt överenskommelse direkt efter elkompetensen är "gjord".
Nu till själva funderingen. Är det nån här, eller nåt som vet nån annan som har fått lärlingsanställning innan alla ämnen är klara? Enligt min lärare så är det tydligen inga juridiska hinder för det, men att branschen kan ha invändningar mot det. Det skulle nämligen underlätta en hel del för mig om jag kommer igång med det så fort det bara går.
MVH / Erik
Är ny på det här forumet och sitter med en fundering och tänkte kolla med er som har lite erfarenhet.
Det är så att jag studerar till Installationselektriker och har betat av ellära A, B och trefas. Håller just nu på med elkompetensen och motorstyrning. Praktikplats är klar och skall påbörjas enligt överenskommelse direkt efter elkompetensen är "gjord".
Nu till själva funderingen. Är det nån här, eller nåt som vet nån annan som har fått lärlingsanställning innan alla ämnen är klara? Enligt min lärare så är det tydligen inga juridiska hinder för det, men att branschen kan ha invändningar mot det. Det skulle nämligen underlätta en hel del för mig om jag kommer igång med det så fort det bara går.
MVH / Erik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle råda dig att kolla med ECY och facket, men jag tror att svaret blir nej.
Är det pga ekonomin (kass lärlingslön) du vill tillgodoräkna dig det? Det finna inget som säger att arbetsgivaren inte får ge dig högre lön under lärlingstiden
Är det pga ekonomin (kass lärlingslön) du vill tillgodoräkna dig det? Det finna inget som säger att arbetsgivaren inte får ge dig högre lön under lärlingstiden
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag fick då sommarjobba på ett större företag när jag gick skolan, både första och andra året. Men det räknades inte in i lärlingstiden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Till skillnad från snickare och rörmokare osv så får elektrikerelever inte tillgodoräkna sig några lärlingstimmar när man praktiserar. Sommarjobbar man så har jag hört att det ska vara möjligt.
//Patrik
//Patrik
Hur som helst så lär man ju inte få kliva upp på lönestegen så länge utbildningen inte är slutförd och godkänd.....hur länge vill man leva på en lärlingslön?
Praktiken ingår i skoltimmarna och inte lärlingstimmarna.
Jag är hyfsat säker på att du kan få en anställning utan komplett betyg, men det beror på vad fack och arbetsgivare kommer överens om. Vi har anställt lärlingar utan komplett betyg som har t.ex. fått läsa ett år på kvällar för att komplettera.
Jag är hyfsat säker på att du kan få en anställning utan komplett betyg, men det beror på vad fack och arbetsgivare kommer överens om. Vi har anställt lärlingar utan komplett betyg som har t.ex. fått läsa ett år på kvällar för att komplettera.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Jag har alltid fått höra att utan godkända betyg i alla ämnen så kommer man inte in.
//Patrik
//Patrik
Found it... sef.se
Komplettering
Om du saknar någon kurs som krävs måste du komplettera med dessa. Om du har betyget icke godkänd, IG, i någon kurs, måste du tentera upp betyget till godkänd, G, innan du kan få ut ditt certifikat. Observera att det även i alla kärnämnen som svenska, matematik och engelska, krävs godkänt betyg.
Med andra ord, Blivande elektrikern, så kan du få en lärlingsanställning men du kan inte få ut något certifikat förrän du har ett godkänt slutbetyg.
Det betyder att när du gått dina 1600 lärlingstimmar så får du ingen lönehöjning förrän certifikatet kommit, förrän du gjort färdigt skolan.
(vi har en kille på firman som var lärling en bit över 4 år innan han tentat klart sitt gymnasiebetyg, han blev aldrig trackad för sin lön, honest)
Komplettering
Om du saknar någon kurs som krävs måste du komplettera med dessa. Om du har betyget icke godkänd, IG, i någon kurs, måste du tentera upp betyget till godkänd, G, innan du kan få ut ditt certifikat. Observera att det även i alla kärnämnen som svenska, matematik och engelska, krävs godkänt betyg.
Med andra ord, Blivande elektrikern, så kan du få en lärlingsanställning men du kan inte få ut något certifikat förrän du har ett godkänt slutbetyg.
Det betyder att när du gått dina 1600 lärlingstimmar så får du ingen lönehöjning förrän certifikatet kommit, förrän du gjort färdigt skolan.
(vi har en kille på firman som var lärling en bit över 4 år innan han tentat klart sitt gymnasiebetyg, han blev aldrig trackad för sin lön, honest)
Intressant att facket (som man kan välja att vara med i frivilligt) ställer kraven, eller citerar dom något annat?Danne031 skrev:Found it... sef.se
Komplettering
Man kan få anställning ändå, men man kan inte göra någon lärlingstid. Man får heller inte ut ngt certifikat och kan aldrig skaffa behörighet. Men att få en anställning och att jobba som elektriker det kan/får man. Dock ej alla företag som accepterar det. Så var det iaf för några årssedan, har en kille på firman som är "sån" =)
Hehe, är typ en sådan, har ju normal lön och vet inte om jag är sugen på något certifikat eller behörighetHenke O skrev:Man kan få anställning ändå, men man kan inte göra någon lärlingstid. Man får heller inte ut ngt certifikat och kan aldrig skaffa behörighet. Men att få en anställning och att jobba som elektriker det kan/får man. Dock ej alla företag som accepterar det. Så var det iaf för några årssedan, har en kille på firman som är "sån" =)